InfoNu.nl > Financieel > Geld > Voordelen van een dure euro en goedkope dollar

Voordelen van een dure euro en goedkope dollar

Voordelen van een dure euro en goedkope dollar Juli 2017 bereikt de euro opnieuw een recordhoogte. Het is lang geleden dat onze euro zo hoog stond ten opzichte van de dollar. In 2008 was de koers nog hoger, dat heeft te maken met de recessie in Amerika als gevolg van de hypotheekcrisis. De hoge koers lijkt nadelig, zeker voor bedrijven die exporteren naar de Verenigde Staten. Maar de dure euro heeft ook zeker zijn voordelen, zo worden de prijsstijgingen van graan en olie gedempt, dat anders voor inflatie gezorgd zou hebben. De euro is al geruime tijd aan het stijgen. Eind juli 2017 kreeg je voor 1 euro 1,18 dollar. De afgelopen jaren is dat een stuk minder geweest. Maar het record uit 2008 is nog ver weg: Eind februari 2008 brak de dollar door de grens van 1,50 heen. Dat was voor het eerst sinds de invoering van de Europese munteenheid in 1999.

Dollar

De hoge koers lijkt vervelend en dat is het voor sommige bedrijven ook zeker. Immers bedrijven die hun producten exporteren naar de Verenigde Staten en andere landen waar in dollars gehandeld wordt, zien hun concurrentiepositie verslechteren.

Voor Europa brengt de dure euro ook voordelen met zich mee. Zo kunnen graan en olie, producten die enorme prijsstijgingen hebben ondergaan, goedkoper ingekocht worden. Dat helpt weer om de inflatie in Europa laag te houden. Doordat de inflatie beperkter is gebleken dan van tevoren verwacht heeft er toe geleid dat de ECB (Europese Centrale Bank) de rente niet heeft hoeven te verhogen.

Crisis

De dollar stond in 2008 onder druk wegens de hypotheekcrisis, ook wel kredietcrisis genoemd, in de Verenigde Staten. De verwachting is dat de Amerikaanse centrale bank, de Fed, haar rentetarieven zal verlagen. Dat moet de Amerikaanse economie, de grootste economie van de wereld, meer lucht geven.

Door de crisis schommelen de beurskoersen, niet alleen van de Dow Jones, maar ook van de AEX. Daarnaast hebben de banken last van een vertrouwenscrisis. Ze durven geen geld meer uit te lenen aan andere banken, omdat niet bekend is wie de gevaarlijke leningen bezit.

In 2017 lijkt de dollar te lijden onder het presidentschap van Trump, terwijl de Europese economie aantrekt.

Euro

De dure euro brengt ook een voordeel voor de bedrijven uit de Verenigde Staten. Zij kunnen dankzij hun zwakke munt nu terrein veroveren in het buitenland. En dat zou wel weer eens tegenwicht kunnen bieden voor de negatieve gevolgen van de kredietcrisis.

De valuta koers biedt ook voordelen voor vakantiegangers. Europeanen die op vakantie willen gaan naar de Verenigde Staten of een ander land waar de munteenheid de dollar is, zijn een stuk voordeliger uit. Nog nooit kreeg je zoveel dollars voor je euro.
Gerelateerde artikelen
Euro omhoog - gevolgen daling dollarEuro omhoog - gevolgen daling dollarBeleggers hadden eind 2011 weinig vertrouwen meer in de euro, maar eind 2018 was er verrassende stijging en voor 2019 wo…
Wat is een wisselkoers?We zien het vaak op televisie: de wisselkoers van de Euro ten opzichte van de Dollar is gedaald, of andersom natuurlijk.…
Dollar, de alsmaar dalende dollarDollar, de alsmaar dalende dollarDe dollar is sterk gedaald ten opzichte van de euro en zal dat ondanks de huidige euro crisis waarschijnlijk blijven doe…
Forex: de handel in buitenlandse valutaForex: de handel in buitenlandse valutaDe wereldwijde handel in buitenlandse valuta wordt ook aangeduid als Forex. Er kan op deze manier veel geld verdiend wor…
Maleisische Ringgit: geld, informatie, koersIn Maleisië betaalt men met de Maleisische Ringgit, afgekort MYR of RM. Deze wordt in de volksmond ook vaak Maleisische…

Reageer op het artikel "Voordelen van een dure euro en goedkope dollar"

Reacties

Antoine, 04-03-2008 16:12 #2
Ik heb een nederlandse onderneming en maak software voor de VS in de pharmacy. Ik werk daar lokaal en wordt betaald in euro's. Dus PERFECT voor mij.
Ik zie dus al met al vooral winst voor ondernemend Nederland.

Zeemeeuw (infoteur), 13-09-2007 18:03 #1
Enkele opmerkingen hierbij:
1. Een lage dollar kan juist tot een dollarcisis op de beurzen leiden.
2. De economische motoren uit het Oosten zien hun valuta veel duurder worden waardoor hun groei en dus de wereldgroei zal krimpen,
3. Waarom moet het Westen de problemen van de verkwistende VS oplossen?,
4. Nederland is altijd een exportland bij uitstek geweest. En echt niet alleen naar eurogerelateerde landen.
Ik zie al met al weinig winst voor ondernemend Nederland.

Infoteur: Jour
Laatste update: 02-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!