InfoNu.nl > Financieel > Geld > Alimentatie berekenen

Alimentatie berekenen

Over de hoogte van partneralimentatie en kinderalimentatie kan strijd ontstaan tussen de ex-partners. Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat het ingewikkelde berekeningen zijn die op verschillende manieren benaderd kunnen worden. In 2011 werkt de Tweede Kamer aan plannen om de berekening van de kinderalimentatie eenvoudiger te maken. Op het internet kunt u via diverse websites berekenen hoe hoog de alimentatie gaat worden voor de kinderen en voor de ex-partner. De realiteit pakt echter vaak anders uit. De berekeningen geven u slechts een indicatie van de hoogte van het bedrag, maar het kan fors hoger of lager uitvallen. Er moet een berekeningsmodel komen waarmee scheidende ouders eenvoudig kunnen berekenen welk bedrag beide ouders moeten bijdragen aan de kosten van het opvoeden van de gezamenlijke kinderen.

Berekenen kinderalimentatie

Indien een kind slechts één keer in de twee weken een weekend bij de vader verblijft na de scheiding, draagt de vader financieel niet evenredig bij. De gescheiden ouders zijn beide financieel verantwoordelijk voor de opvoeding, dus moeten ze ook beide de kosten dragen. In een plan van de Tweede Kamer moet een ouder minimaal € 600 per jaar bijdragen aan de opvoeding. Dit bedrag is ongeacht de hoogte van het inkomen.

De Tweede Kamer wil de berekening eenvoudiger maken, zodat deze ook eenvoudiger toe te passen is. In de praktijk blijkt dat ook deskundigen vaak niet precies begrijpen hoe de kinderalimentatie berekend moet worden. Ook geeft het vaak onenigheden tussen de ex-partners door onduidelijkheid over de berekening.

Duur van de partneralimentatie

In 2011 is er ook gesproken over het verkorten van de periode dat de ex-partner moet blijven betalen voor het levensonderhoud van de ex. Op dit moment is dat nog twaalf jaar in de meeste gevallen. In een aantal situaties eindigt de partneralimentatie eerder (opnieuw trouwen door de ontvangende ex-partner), maar de ontvangende partner probeert de rechten zo lang mogelijk vast te houden. Een kortere periode zou redelijk zijn.

Hoe wordt de hoogte van de partneralimentatie berekend?

De hoogte van de partneralimentatie is afhankelijk van de behoefte bij de alimentatiegerechtigde en van de draagkracht van de alimentatieplichtige. Er wordt gekeken naar de hoogte van het inkomen van beide partners. Indien één van de twee draagkrachtiger is dan de ander, is het mogelijk om de minstverdienende partner alimentatie toe te kennen. De hoogte van het alimentatiebedrag wordt berekend aan de hand van de zogenaamde tremanormen. Deze manier van berekenen is ontwikkeld door rechters, omdat daar geen norm voor is vastgelegd in de wet.

Kinderalimentatie

De financiële afspraken tussen de gescheiden ouders over kinderalimentatie, worden vastgelegd in het ouderschapsplan. In principe zijn de ouders vrij in het bepalen van de verdeling van de kosten van het opvoeden van de kinderen na de scheiding. In het geval de ouders er niet gezamenlijk uit komen, kan het worden voorgelegd aan de rechter. Er zijn echter ook goedkopere manieren om de hoogte vast te stellen. De ex-partners kunnen ook een mediator inschakelen die een onafhankelijk advies geeft. Dit geeft vaak een besparing van honderden tot duizenden euro’s aan advocaat en gerechtskosten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Alimentatie berekenen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 27-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!