InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gezamenlijk een huishouding, maar geldzaken gescheiden

Gezamenlijk een huishouding, maar geldzaken gescheiden

Gezamenlijk een huishouding, maar geldzaken gescheiden Niet iedereen die samen in een huis woont, voegt het inkomen ook samen. Studenten en samenwonenden houden de financiën gescheiden. Ook gehuwden scheiden hun geldzaken steeds vaker. Er zijn verschillende samenlevingsvormen. Gehuwden in gemeenschap van goederen kunnen gewoon een gezamenlijke pot aanhouden, want hun bezittingen zijn gezamenlijke bezittingen. Toch kan het handig zijn om de financiën gescheiden te houden. Op deze manier kan namelijk beter overzicht worden gehouden, en kan voorkomen worden dat één van de partners alles uit geeft, waardoor de ander minder te besteden heeft.

Welke kosten kunnen gescheiden worden?

Het gaat hierbij om uitgaven waar beide baat bij hebben en waar ook beide aan bij moeten dragen. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan de huur of hypotheek, maar ook de verzekeringen van het huis, het voorschot voor het energiebedrijf en de dagelijkse boodschappen. Samengevat gaat het eigenlijk om de vaste lasten die gezamenlijk worden gemaakt. Dus wel de verzekering van het huis, maar niet de zorgverzekering.

Hoe moeten de gezamenlijke kosten voldaan worden?

Om de geldzaken goed gescheiden te kunnen houden, moet er een gezamenlijke rekening worden aangevraagd. Maandelijks wordt er een bedrag op gestort dat voldoende is om de vaste lasten, en de overige kosten waar gezamenlijk aan moet worden bijgedragen, van te betalen. Op het moment dat er een tekort ontstaat, moeten de partners bijstorten.

Bijdrage is afhankelijk van het inkomen

Het is niet altijd eerlijk om de kosten door twee te delen. In het geval één van de twee meer thuis is om voor de kinderen te zorgen, of één van de twee verdient gewoon veel minder, dan is het niet altijd redelijk om de minder verdienende partner voor de helft van de gezamenlijke kosten op te laten draaien. In overleg kan een betere verdeling worden afgesproken.

Dit kan bijvoorbeeld door het netto inkomen bij elkaar op te tellen en vervolgens uit te laten drukken in een percentage. Hier komt bijvoorbeeld uit dat een van de partners 30 procent van de gezamenlijke kosten betaalt en de ander 70 procent. Er zijn nog legio aan andere verdelingen te bedenken.

Voordelen van gescheiden geldzaken

Een groot voordeel van deze methode is, dat er meer aandacht bestaat voor de uitgaven die maandelijks verricht worden. Door de vaste lasten van een aparte rekening te laten afschrijven en een aparte rekening voor ieder aan te houden, zal het ook eerder opvallen dat er teveel wordt uitgegeven.

Een ander voordeel is dat de partners duidelijkheid hebben op het moment dat ze besluiten om de relatie en de gezamenlijke huishouding te verbreken. De geldzaken zijn al gescheiden, dus daar hoeven ze geen ruzies meer over uit te vechten.

Motivatie om zuinig te zijn

Bij gescheiden financiën bestaat er ook meer bereidheid om op de kleintjes te letten. Bij een gezamenlijke financiële huishouding bestaat eerder het gevoel dat de betalingen verricht worden vanaf de grote hoop. Door het geheel in delen op te splitsen, is er beter inzichtelijk hoeveel er maandelijks wordt uitgegeven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezamenlijk een huishouding, maar geldzaken gescheiden"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!