InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vakantiegeld is niet toereikend

Vakantiegeld is niet toereikend

Vakantiegeld is niet toereikend Doordat op vakantie gaan steeds duurder is geworden, is het vakantiegeld voor de meeste gezinnen niet meer toereikend om de vakantie ervan te betalen. Dit wordt mede veroorzaakt door de veranderende weersomstandigheden in de zomer. In de maanden juli en augustus lijkt het steeds slechter te worden wat betreft het weer. De buitenlandse bestemmingen worden steeds populairder. Het klimaat lijkt langzaam te veranderen. Het voorseizoen wordt steeds beter waardoor de maanden mei en juni steeds warmer worden. De maanden juli en augustus worden juist steeds slechter. Het wordt steeds minder aantrekkelijk om een vakantie te boeken binnen Nederland. Om een grotere kans te hebben op aangenaam weer, trekken wij massaal naar het zuiden. Bestemmingen als Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije profiteren van deze ontwikkeling.

Wat kost een vakantie in Nederland?

Voor steeds minder gezinnen is het weggelegd om op vakantie te gaan. De prijzen in het hoogseizoen worden steeds verder opgestuwd. Een vakantie die in het voorseizoen 500 kost, moet in het hoogseizoen vaak wel 1.000 voor worden betaald. Een weekje met een gezin naar een bungalowpark kost al eenvoudig 800 tot 1.000. Indien u kiest voor de luxere vakantieparken, zoals Centerparcs, moet u uitgaan van nog hogere bedragen.

Wat kost een vakantie in het zonnige zuiden?

Met een gezin met twee ouders en twee kinderen naar de zon kunnen de meeste mensen niet betalen met het vakantiegeld. Een week met het vliegtuig naar een hotel aan de Spaanse kust, kost al eenvoudig 2.000 of meer. Met de auto naar een luxe camping in het zuiden van Frankrijk, kost u alleen al voor een eenvoudige standplaats op een camping 1.000 voor twee weken.

Andere bestedingen van het vakantiegeld

Door een verslechterende financiële positie, is het vaak noodzakelijk om het extraatje aan vakantiegeld anders te besteden. Het vakantiegeld wordt over het algemeen in de maand mei uitbetaald. Gezinnen die het financieel moeilijk hebben, kijken al maanden vooraf uit naar dit moment om extra bestedingsruimte te krijgen. Met dit bedrag worden opgelopen gaten gedicht. Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat ongeveer 40 procent van de gezinnen het vakantiegeld uitgeeft aan vakantie. Andere populaire bestedingen zijn: sparen en het aflossen van schulden. Voordat het vakantiegeld binnen is, hebben de meeste mensen al een bestemming voor het geld.

Groeiend aantal gezinnen met problematische schulden

1,9 miljoen huishoudens hebben geregeld betalingen achterstanden. Bij ongeveer 700.000 gezinnen is er sprake van problematische schulden. Dit zijn schulden waarbij de mensen meer moeten aflossen dan wat ze in de praktijk kunnen. Deze schulden zijn vaak veroorzaakt door een gebrek aan financieel inzicht en te hoge uitgavenpatroon. Ondanks dat ze geen geld hebben, moet er wel een groot bedrag uitgegeven worden om op vakantie te gaan. Hiervoor wordt het vakantiegeld gebruikt, ondanks het feit dat ze de eindjes nauwelijks aan elkaar kunnen knopen.

Vakantie wordt gezien als een ontsnapping aan het dagelijkse leven. Ze willen gewoon vakantie kunnen vieren, zonder even aan hun financiële malaise te hoeven denken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl
  • Nibud.nl

Reageer op het artikel "Vakantiegeld is niet toereikend"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 19-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!