InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat is Bitcoin?

Wat is Bitcoin?

Wat is Bitcoin? Bitcoin is het nieuwe elektronische geld voor internet: met gratis open-source-software even snel en gemakkelijk betalen als een e-mail versturen. Technisch veiliger dan online bankieren en stabieler dan de euro.

Wat is bitcoin?

Bitcoin is een vrij voorhanden valuta die de vele voordelen van traditioneel stabiele waarden als edelmetalen combineert met de verworvenheden van de moderne technologie. Bitcoin is een communicatiemiddel voor uitwisseling van geldswaarden met andere mensen. Wat e-mail voor de elektronische uitwisseling van berichten betekent, is Bitcoin voor geld.

Elke dag wisselen we goederen, diensten en waarden uit, waarbij we als vanzelfsprekend geld gebruiken. Ook op het internet is dat voor de meesten onder ons standaard. Maar tot dusver ging dat nog steeds gepaard met kosten, lange wachttijden voor bankoverschrijvingen en andere belemmeringen, zaken die in een tijdperk van razendsnelle data-overdracht en nagenoeg ongelimiteerde opslagruimten herinneren aan overblijfselen uit lang vervlogen tijden.

Waarom Bitcoin?

  • Vrij en decentraal: geen centrale autoriteiten of bemoeïenis van overheden, geen centrale banken, geen tussenpersonen;
  • Ingebouwde inflatiebescherming! De geldhoeveelheid kan niet worden verhoogd. In dat opzicht dus vergelijkbare eigenschappen als edelmetalen. Sinds de start van het systeem in 2009 gestaag in waarde gestegen;
  • Een uiterst betrouwbaar systeem dat gebruik maakt van een peer-to-peer-netwerk en een sterke encryptie-technologie voor de digitale handtekening;
  • Als vrij te gebruiken open-source-software wordt het door veel onafhankelijke programmeurs verder ontwikkeld en gecontroleerd.

Bitcoin fundamenteel anders dan voorgaande elektronische betaalsystemen

Een hele reeks van elektronische valuta- en betalingssystemen heeft geprobeerd om een aantal van de eerder genoemde problemen op te lossen. Bitcoin is niet zomaar een volgend systeem in deze rij, maar is fundamenteel nieuw en anders. Sommige betalingsexperts gaan zelfs zó ver dat ze beweren dat met Bitcoin niets meer zal worden zoals het geweest is.

Het is een nieuw digitaal product, dat zich uitsluitend in bezit van één enkele Bitcoin-deelnemer kan bevinden. En dat maakt het hele netwerk veilig. Het zal straks niet alleen functioneren als elektronisch betaalmiddel in de winkel maar ook als beleggingsinstrument, als deviezensoort of gewoon als datgene wat het nú al is: een service voor kosteloze overboeking binnen enkele seconden.

Bitcoin is nieuwe vrije valuta. Als zodanig nodigt Bitcoin uit om terug te gaan naar de oorsprong en werpt een heel nieuw licht op fundamentele vragen als: weet u wat geld eigenlijk is? Bitcoin helpt om deze en andere vragen duidelijk te maken en komt soms met verrassend nieuwe antwoorden. Daarbij worden eeuwenoude economische waarheden bevestigd én, voorzien van een hedendaagse mogelijkheden, in onze huidige tijd ingebed.

Bitcoin in vergelijking met huidige vormen van geld

Bitcoin bezit een fris karakter, niet alleen in vergelijking met voorgaande betaalsystemen op het internet, maar ook in relatie met de meeste andere vormen van geld die tegenwoordig beschikbaar zijn:
  • het is vrij beschikbaar, er zijn geen houders, uitgiftepunten of centrale banken, enz.;
  • zie het als een decentraal, vrijwel onkwetsbaar peer-to-peer-concept zonder zwakke punten, eenvoudig en vrij toegankelijk;
  • u kunt het letterlijk binnen enkele seconden gebruiken, zowel om zelf te betalen alsook om betalingen te ontvangen. Gemakkelijker dan e-mail!

Bitcoin gekenmerkt door peer-to-peer-concept

Bitcoin is een peer-to-peer-valuta. Peer-to-peer betekent dat er geen centrale autoriteit de uitgifte van het nieuwe geld verzorgt of in transacties bemiddelt. Die taken worden collectief door het netwerk, de deelnemers, beheerd.

Het peer-to-peer-concept ziet men ook steeds vaker terug in de wereld van de kredietverstrekking in de vorm van P2P-krediet, waarbij particulieren die geld nodig hebben dit op kredietplatforms rechtstreeks en zonder tussenkomst van een bank van andere particulieren kunnen lenen.

Andere voordelen c.q. kenmerken van Bitcoins

  • niet alleen de software is vrij te gebruiken (open source) maar ook de toegang tot het netwerk staat gratis voor iedereen open;
  • alle automatisch verlopende communicatie in het netwerk is open en wordt automatisch en ontelbare keren anoniem gecontroleerd; Even anoniem en safe dus als contant geld;
  • voorzien van de allersterkste encryptiemethoden en met een ingebouwde automatische wederzijdse controle tussen de deelnemers;
  • er is bij Bitcoins sprake van een gelimiteerde omvang, vergelijkbaar met grondstoffen zoals edelmetalen, en dus niet naar eigen goeddunken te vermeerderen zoals de gangbare valuta (geen inflatoire beïnvloeding derhalve);
  • overboekingen worden in een tijdsbestek van enige seconden uitgevoerd en automatisch gecontroleerd en gevalideerd;
  • het systeem is altijd beschikbaar, serveruitval of vergelijkbare gebreken zijn uitgesloten.
Gerelateerde artikelen
Bitcoin: zal de virtuele munt Bitcoin cash geld vervangen?Bitcoin: zal de virtuele munt Bitcoin cash geld vervangen?Is Bitcoin een pionier die een onomkeerbare evolutie op het gebied van geld heeft ingezet? Zo lijkt het alvast. De elekt…
Bitcoin: hoe en waar kan je Bitcoins kopen en verkopen?Bitcoin: hoe en waar kan je Bitcoins kopen en verkopen?Bitcoin is een virtuele, elektronische munt die een grote opmars maakte sinds de spaargeldcrisis van 2103 in Cyprus. De…
Wat zijn bitcoins?Wat zijn bitcoins?Bitcoin is een moderne valuta, waarmee je betaalt op internet. Sinds 2009 is het via internet mogelijk om met bitcoins t…
Met Bitcoins betalen bij Microsoft en XboxMet Bitcoins betalen bij Microsoft en XboxOp 11 december 2014 maakte het softwareconcern Microsoft bekend dat ze betalingen middels Bitcoin accepteren voor het aa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat is Bitcoin?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!