InfoNu.nl > Financieel > Geld > De risico's van internetbankieren

De risico's van internetbankieren

De risico's van internetbankieren Van huis uit je bankzaken kunnen regelen is erg praktisch. Maar het brengt ook gevaren met zich mee. Niet zelden duiken achteraf onverklaarbare geldopnames op de rekening op. Want ook op het internet wemelt het van de boeven. Lees hier hoe je je kunt beschermen tegen de risico’s van bancaire transacties op het internet zoals pishing en pharming.

Phishing

De meest voorkomende methode om bankklanten online geld afhandig te maken, is phishing. Daarbij worden klanten door internet-oplichters (phishers) op naam van een grote bank met een link naar een gemanipuleerde website geleid. Die "nepsite" ziet er meestal bedrieglijk echt uit vergeleken met de echte website van de bank.

Op deze nepsite worden houders van een bankrekening met geslepen trucs en argumenten de persoonlijke toegangcodes, PIN-codes en transactienummers (TAN-codes) ontfutseld. Met die gegevens kunnen phishers de rekening ongehinderd leeghalen.

Helaas worden de methoden van het boevengilde steeds meer geperfectioneerd. In tegenstelling tot virussen of spammails die door beveiligingsprogramma’s kunnen worden uitgeschakeld, bestaat tegen de phishing e-mails nog geen effectieve bescherming. In ieder geval kunnen we uit voorzorg maar beter het web-adres van de bank altijd met de hand invoeren en niet overnemen van een e-mail.

Pharming

Deze methode van datadiefstal is moeilijker vast te stellen dan phishing. Hierbij wordt kwaadaardige software (trojans) per e-mail of per bijgevoegd PDF-bestand binnengesmokkeld op de computer. Die wijzigt de zogenaamde host-bestanden van de computer. Voert de gebruiker nu een internetadres in, dan wordt men zonder dat men het merkt, doorgestuurd naar een valse website van de fraudeur. Die lijkt weer bedrieglijk echt op de oorspronkelijke pagina van de bank. Opnieuw worden de klant weer de persoonlijke gegevens ontfutseld, waarmee de fraudeurs op de rekening kunnen komen. Belangrijk om te weten: geen enkele bank vraagt aan haar klanten per e-mail om vertrouwelijke gegevens!

Trojans of Trojaanse paarden

Trojaanse paarden zijn kwaadaardige programma’s die door kwaadwilligen als onschuldige software worden gepresenteerd. Als een meegeleverd bestand wordt geopend, installeert het Trojaans paard zich vanzelf op de computer. Het kan bestanden beheren, verwijderen, hernoemen of doorsturen zonder dat de gebruiker het merkt. Zo kunnen ook bankgegevens door vreemden gelezen en verzonden worden. Om zichzelf te beschermen tegen Trojaanse paarden moeten onbekende e-mails of bijgevoegde PDF-bestanden niet eens geopend worden. Ook in downloads van gratis software zijn vaak Trojaanse paarden verborgen.

Wachtwoord

Een veel voorkomende fout van online gebruikers is gebruik van een te simpel wachtwoord dat fraudeurs gemakkelijk kunnen kraken, bijvoorbeeld de geboortedag of een eenvoudige reeks van getallen. Een goed wachtwoord moet minimaal acht karakters bevatten: een mix van hoofdletters en kleine letters, cijfers en speciale tekens. Bovendien zou men een wachtwoord ook vaker moeten veranderen en vooral niet dezelfde code voor verschillende websites gebruiken.

Onversleutelde netwerken, een makkelijke prooi voor fraudeurs

Een onversleuteld LAN (locaal netwerk) is een regelrechte uitnodiging voor hackers om in te loggen. Daarom moet een thuisnetwerk altijd versleuteld worden. Wie dat niet goed doet, kan achteraf grove nalatigheid worden verweten en kan de bank ingeval van schade niet aansprakelijk stellen. Men moet ook vermijden om bankzaken online op openbare WLAN's, bijv. in een internetcafé of een hotel af te wikkelen. Ook hier wachten hackers handenwrijvend op hun slachtoffers.

Slordigheden

Veel problemen bij online bankieren kunnen worden voorkomen door eenvoudige voorzorgsmaatregelen. Zo moet de software regelmatig worden bijgewerkt. En minstens een maal per week moet er een update worden geladen. Zeer belangrijk is ook een anti-virus programma en een firewall die de computer beschermen tegen trojans. De installatie van dergelijke programma's is een must voor elke online gebruiker.

Criminelen ontdekken elektronisch betalen

Waar de bankensector nog in mei 2011 gewag maakte van een explosieve groei van het elektronisch betalen moet helaas ook worden geconstateerd dat steeds meer criminelen elektronisch betalen ontdekken voor hun witwaspraktijken. Meer dan de helft van alle bankrekeninghouders in Nederland wikkelt zijn bankzaken inmiddels online af. Daarnaast wil binnen afzienbare termijn meer dan 40% van onze landgenoten met zijn mobiele telefoon betalen. Van die ontwikkeling maken criminelen dankbaar gebruik voor hun witwaspraktijken
Gerelateerde artikelen
Bankzaken veilig regelen met online bankierenBankzaken veilig regelen met online bankierenOnline bankieren is in Nederland redelijk veilig. Toch is fraude met internetbankieren niet helemaal uit te sluiten. Als…
Internetbankieren veiligerInternetbankieren veiligerInternetbankieren en veiligheid. Veilig internetbankieren, veilig betalingsverkeer en online betalen, kan dat? Bankieren…
Spaarrekening: voordelen en nadelen van internetsparenSpaarrekening: voordelen en nadelen van internetsparenInternetsparen is een fenomeen dat intussen doodnormaal lijkt maar pas sinds de internetrevolutie van het begin van de e…
Fraude met internetbankieren9,8 miljoen is de schade die banken in het jaar 2010 opliepen aan fraude met het internetbankieren. In dit jaar is dat h…
Rabobank, de Rabobank en tv bankierenRabobank, de Rabobank en tv bankierenDe Rabobank timmert met allerlei vormen van betalen en financieren aan de weg. Wat nog minder bekend is, is de mogelijkh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay (bewerkt)

Reageer op het artikel "De risico's van internetbankieren"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 03-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!