InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoeveel moet ik per jaar sparen voor een goed pensioen?

Hoeveel moet ik per jaar sparen voor een goed pensioen?

Het belang van pensioenopbouw wordt vaak onderschat door werknemers en zelfstandigen. Kort vóór uw pensioen kunt u geen maatregelen meer treffen om een redelijke aanvulling op uw AOW te krijgen. De kosten van een goed pensioen loopt in de honderden euro’s per maand. De belangrijkste arbeidsvoorwaarde is het brutoloon dat u maandelijks gaat krijgen, op de voet gevolgd door een pensioenopbouw. Over het algemeen zijn werkgevers niet verplicht om een pensioen toe te zeggen aan de werknemers. Voor bedrijven in bepaalde bedrijfstakken geldt echter wel een verplichte pensioenregeling.

Ondernemers moeten zelf zorgen voor een pensioenopbouw. Hier zijn ook fiscale regelingen voor opengesteld. Toch zal dit niet het eerste belang zijn van de ondernemer. Zij grootste zorg zal de financiële gezondheid van het bedrijf zijn. Bij een startende ondernemer zal een pensioenvoorziening naar de toekomst worden doorgeschoven.

Kosten van de pensioenopbouw wordt gedeeltelijk gedragen door de werknemer. In het verleden was er nog relatief vaak sprake van een premievrije pensioenopbouw voor de werknemers. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat er geld ingehouden gaat worden van het brutoloon om de pensioenopbouw gedeeltelijk te kunnen bekostigen.

Hoeveel pensioen bouw ik op bij mijn werkgever?

Pensioenregelingen hebben in de meeste gevallen als streven om 70 procent van het inkomen op te bouwen. In het verleden ging het vaak om 70 procent van het laatstverdiende loon. Tegenwoordig is het gebruikelijker om uit te gaan van 70 procent van het gemiddelde loon. De meeste werknemers zullen een pensioentekort hebben. Dit kan veroorzaakt zijn doordat in het pensioen uit is gegaan van een te hoge AOW. Een pensioentekort zal meestal veroorzaakt zijn door wisselingen van werkgever.

Hoeveel moet ik per maand sparen voor een goed pensioen?

Om vanaf pensioengerechtigde leeftijd een redelijke aanvulling op de AOW te krijgen, moet u diep in de buidel tasten. U kunt een kapitaal opbouwen, waarmee u op uw pensioenleeftijd een maandelijkse of jaarlijkse uitkering aankoopt bij een verzekeraar. De verzekeraar gaat op basis van statistieken bepalen hoeveel geld benodigd is om de gewenste aanvulling op de AOW aan te kopen.

Wat kost een aanvullend pensioen van €20.000 bovenop de AOW uitkering vanaf 65 jarige leeftijd

Dit kan van verzekeraar tot verzekeraar verschillen en is ook nog van andere facetten afhankelijk. Indien de rente hoog staat, kan de verzekeraar genoegen nemen met een lagere koopsom. Om een jaarlijkse uitkering tot uw overlijden te ontvangen, zult u een koopsom tussen de €300.000 en €350.000 neer moeten leggen.

Wat gaat een jaarlijks aanvullend pensioen van €20.000 mij maandelijks kosten?

In het geval u het zelf bijeen moet brengen, moet u jaarlijks een flink bedrag reserveren om dit doel te kunnen bereiken. De hoogte van de kosten is voornamelijk afhankelijk van de leeftijd waarop u met de opbouw gaat beginnen.

Twintig jaar of korter voor uw pensioen is het vrijwel onmogelijk om een dergelijke aanvulling nog bij elkaar te sparen. Een 35 jarige zou ongeveer tussen €5.000 en €6.000 per jaar moeten sparen tegen een goede rente, om op pensioenleeftijd een kapitaal van minimaal €300.000 opgebouwd te hebben.
Gerelateerde artikelen
Heb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen opHeb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen opJe hebt bij meerdere bedrijven gewerkt, maar vraagt je af: 'Heb ik ergens pensioen opgebouwd?' Of je weet dat je wel erg…
Extra pensioen opbouwen als aanvullingExtra pensioen opbouwen als aanvullingStoppen met werken, dan is het opbouwen van een extra pensioen nodig. Hoe gaat u dit opbouwen in 2017 en 2018 en wanneer…
Hoe bouw je pensioen op en hoe hoog is dat?Veel mensen hebben wel een pensioen, maar hebben geen idee hoeveel ze krijgen als ze daadwerkelijk kunnen stoppen met we…
Een goed pensioenplan? - regel het zelf!Een goed pensioenplan? - regel het zelf!Een pensioen krijgen was altijd zo simpel: je werkte hard en als je dan tussen de 60 en 65e stopte met werken dan kreeg…
Veranderingen kunnen invloed hebben op uw pensioenVeranderingen kunnen invloed hebben op uw pensioenEen verandering van werkgever kan invloed hebben op de opbouw van het pensioen. De meeste werknemers zijn hiervan op de…

Reageer op het artikel "Hoeveel moet ik per jaar sparen voor een goed pensioen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 21-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!