InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost het Koningshuis per jaar?

Wat kost het Koningshuis per jaar?

Over de hoogte van de kosten van het Koningshuis bestond jarenlang grote onduidelijkheid. In 2009 heeft een stuurgroep onder leiding van oud-minister Gerrit Zalm onderzoek verricht naar de hoogte van de kosten. Ons Koningshuis kost onze samenleving miljoenen euro’s per jaar, maar de kosten worden ook deels gemaakt om ons cultuurgoed te beschermen. Tot 2009 was de hoogte van de kosten slechts in te schatten, maar in 2009 is toch besloten om hier duidelijkheid in te scheppen. Dit is ook een logisch besluit, want er ontstond steeds meer ontevredenheid onder de burgers. In deze tijd moest iedereen rond zien te komen van minder, en over het Koningshuis bestond niet eens duidelijkheid over de hoogte van de kosten. Voordat er bezuinigd kan worden, moet er eerst duidelijkheid komen over de totale uitgaven.

Wat kost het Koningshuis per jaar?

Om het Koningshuis te kunnen onderhouden, wordt er gebruik gemaakt van geld dat is opgebracht uit belastingen. Hierdoor heeft de belastingbetaler ook recht om te weten hoeveel geld het in totaal kost. Tot het moment dat de stuurgroep de kosten inzichtelijk heeft gemaakt waren de kosten versnipperd over verschillende departementen.

De kosten die direct te koppelen waren aan het functioneren van onze Koningin waren €39 miljoen. Daarnaast waren er bijvoorbeeld ook nog kosten die bijvoorbeeld uitgegeven werden aan beveiliging, onderhoud aan de paleizen en natuurlijk de staatsbezoeken. Deze kosten zijn in totaal in te schatten op een bedrag van €71 miljoen. Opgeteld komen de totale kosten dus op €110 miljoen euro.

Uitgaande van zestien miljoen Nederlanders, kost het Koningshuis ons jaarlijkse per inwoner: €6,88

Zijn de kosten te hoog?

Na het in kaart brengen van de kosten is deze vraag neergelegd bij de heer Zalm. Hier kon hij naar zijn mening geen uitspraak over doen, want hij had geen vergelijkingsmateriaal. De kosten zijn nu wel inzichtelijk gemaakt, zodat de uitgaven jaarlijks met elkaar vergeleken kunnen worden. De kosten staan nu in de Rijksbegroting. Hierin is het te herkennen onder de noemer “De Koning”. Deze benaming verwijst naar de grondwet.

Het Koningshuis is het visitekaartje van Nederland

In het geval wij geen Koningshuis zouden hebben, zouden wij een republiek worden met een president. De Koningin heeft een openbare functie waarin ze Nederland ook vertegenwoordigd. Zij kan de banden aanhouden met andere staatshoofden en op deze manier de weg vrij maken voor het bedrijfsleven om nauwer samen te werken met andere landen en bedrijven in die landen. Het geeft Nederland ook een stukje uitstraling.

Tradities en cultuur

Het Koningshuis heeft ook te maken met onze tradities en cultuur. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een stukje geschiedenis, maar ook aan de traditionele jaarlijkse feesten, zoals Koninginnedag en een huwelijk. Een groot deel van de kosten is ook een investering in paleizen en andere culturele objecten.

Burgers bezuinigen, Koningshuis bezuinigen

Nu de kosten inzichtelijk zijn, kan er ook bezuinigd gaan worden. De jaren vanaf 2008 zijn financieel moeilijke jaren geweest voor de burgers. De pijn kan nu verdeeld worden en het Koningshuis zou vergelijkbaar moeten bezuinigen. Dat zou bijvoorbeeld betekenen minder luxe en minder dure vakanties. Het Koningshuis leeft van ons belastinggeld, dus enige voorzichtigheid met het uitgeven is niet teveel gevraagd.
Gerelateerde artikelen
Koningshuis wel of niet te duurmijn kijk opKoningshuis wel of niet te duurOns koningshuis is te duur volgens niet aanhangers van de monarchie. Bedoelen ze dat ze eigenlijk geen zin hebben om mee…
Ontstaan der Nederlanden: Europese vorstenhuizenOntstaan der Nederlanden: Europese vorstenhuizenTijdens het ontstaan der Nederlanden, onder Karel V en onder de Bourgondische hertogen, hadden huwelijk en diplomatiek o…
De invloed van paparazzi op het Engelse koningshuisDe invloed van paparazzi op het Engelse koningshuisIn 1953 was de kroning van Elizabeth ll live op televisie te volgen. Dit was het begin van de media-aandacht voor het Br…
Mannelijke collega’s van Koning Willem-AlexanderMannelijke collega’s van Koning Willem-AlexanderEr zijn in de wereld nog vijf personen die koning zijn. De koningshuizen hebben ieder hun eigen geschiedenis en verschil…
Quiz voor dementen over het Koningshuis en NederlandQuiz voor dementen over het Koningshuis en NederlandEen quiz voor mensen met dementie over ons Koningshuis en Nederland kan dezelfde vragen hebben als een vraag- en antwoor…
Bronnen en referenties
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1123190/2009/02/27/Koningshuis-kost-110-miljoen-per-jaar.dhtml

Reageer op het artikel "Wat kost het Koningshuis per jaar?"

Reacties

Schreiber, 16-06-2013 12:41 #5
Op zich ben ik niet tegen het Koningshuis. Toch vind ik de kosten van het koningshuis erg hoog, maar dat vind ik ook van alle salarissen van de bedrijfstop. Men berekent dat het per inwoner gemiddeld 6,88 euro kost want het totaal is 110 miljoen.
Stel dat het Koningshuis wordt afgeschaft, dan hebben we ook geen koningsdag en op koningsdag ben ik altijd vrij en krijg ik ook van de werkgever doorbetaald.
Op die dag krijg ik en vrij en meer dan 6,88. Dus wat mij betreft ben ik wel tevreden met het behoud van het koningshuis, maar moeten de kosten drastisch omlaag of er moet een republieksdag voor terugkomen.

J. Koopman, 12-06-2013 18:07 #4
Nederland moet elk dubbeltje omdraaien, ze hebben het over bezuinigen, maar gisteren werd gezegd, nu moeten we Echt gaan bezuinigen, we kunnen het niet langer van de burger verwachten op te hoesten, Wordt dit niet gezien als bezuinigen? Pas nu ze in de overheidskosten moeten bezuinigen, wordt het pas echt genoemd, daarmee is mijn mening ook al is het koningshuis "De vertegenwoordiger" van ons land, dat het best allemaal wat minder kan. Mensen kom op, 110 miljoen euro per jaar om 1 familie boven water te houden, daar zullen niet eens alle kosten bij vermeld zijn.
Het wereldse bezoek het stadje waarin ik woon, Ik schrok mag u weten, 180.000 euro.
Daar kun je een hoop mensen mee helpen zou ik denken, Willem, niet sober houden, gewoon niet doen. Wie is er mee gemoeid dat u als koning een half uurtje handjes komt schudden, Grote Glimlach (begrijpelijk uiteraard).

Ik word misselijk van de gedachte dat dit allemaal van onze belasting centjes gaat.

Ik ben niet gefrustreerd, maar dit gaat alle perken te boven.

Tulpen, 23-04-2013 14:06 #3
Volgens Wikipedia 2008 € 113,9 mio per jaar excl. boot. Wat worden kosten van een koning, Koningin, kinderen, Koningin Beatrix na abdicatie, alle familieleden, Paleizen, huizen & landerijen in Nederland en Buitenland, vliegtuig & helikopter + boot, beveiliging van alles, onderhoud & behoud van, etc. etc. etc. voor Nederland.
Versus de baten?

Bloemen, 14-06-2012 09:50 #2
Ik vraag me dan ook af of de leden van het Koningshuis evenveel kinderbijslag ontvangen, als een ouder met een minimum inkomen. En hoe zit het met studiefinanciering? Jarenlang een boot (privegebruik), laten onderhouden met belastinggeld, waarom niet teruggevorderd?

E. Arts, 05-01-2012 10:08 #1
Ik vind dat er eens kritisch naar deze uitgaven gekeken moet worden. Vooral het 'meeliften' van de kinderen en dus ook de kleinkinderen vind ik veel te veel belastinggeld kosten. Iedereen moet gewoon werken voor zijn/haar eigen kost en met de vele bezittingen oa. van onroerendgoed van het koningshuis zijn deze kinderen al meer dan nodig bevoorrecht!… Ooit moet je keuzes durven maken en premier Rutte is daar veel te zwak in. Ik vind zelfs een referendum over dit onderwerp een goede zaak. Durf het maar…

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 5
Schrijf mee!