Met succes in bezwaar tegen de energienota
Als u denkt dat de periodieke energienota of jaarafrekening niet klopt, kunt u daartegen uiteraard in beroep gaan bij de energieleverancier. U begint met een telefoontje, en als dat niet helpt kunt u uiteindelijk bij de geschillencommissie of zelfs de rechter eindigen. Maar besef wel dat (tijdelijke) extra huisgenoten of de aanschaf van zo'n leuk elektrisch sfeerkacheltje, al snel invloed op uw energieverbruik zullen hebben. En vaker thuiswerken, heeft natuurlijk vooral in de winter invloed op het energieverbruik.
In bezwaar tegen de energienota
Als de energienota hoger uitvalt dan normaal, kan dat liggen aan een veranderd huishoudelijk patroon. Bijvoorbeeld meerdere gezinsleden. Of gedurende langere tijd logés over de vloer, die ook allemaal douchen. Of minder buitenshuis werken enz. Maar het kan ook heel goed te maken hebben met een fout van het energie bedrijf. Hoe kunt u daar nu achter komen.
Onderzoek
Als u het sterke vermoeden hebt dat het energiebedrijf een te hoge nota stuurt, ga dan de volgende zaken na:
- Ga allereerst na of de meterstanden die het energiebedrijf noemt wel overeenkomen met de werkelijkheid, want als daar een fout in zit is het probleem het snels opgelost.
- Het kan ook zijn dat de periode waar de afrekening over gaat langer is dan het jaar daarvoor, want dan is het natuurlijk logisch dat de rekening hoger uitvalt.
- Zijn er meer bewoners in uw woning. Ook als er slechts gedurende een klein aantal weken mensen zijn wezen logeren kan dat al schelen, want u weet dat jongelui lang en vaak onder de douche kunnen staan. En bent u misschien minder gaan werken, waardoor u in de winter de thermostaat vaker hoog had staan. Of heeft u zo´n leuk elektrisch sfeerkacheltje aangeschaft, die makkelijk 1,5 kWh per uur aan stroom verbruikt. Hetgeen overigens wel een positieve uitwerking op uw gasverbruik kan hebben. Of u bent vorig jaar bij uitzondering niet op vakantie geweest tijdens de winter.
- Kan het zijn dat schattingen van de meterstanden dit jaar zijn gecorrigeerd naar het werkelijke verbruik en de werkelijke standen.
Niet eens met rekening
Als u het uiteindelijk toch niet eens bent met de energienota, kunt u natuurlijk bezwaar maken, en dat doet u in eerste instantie bij het bedrijf dat u de nota heeft gestuurd. Overigens staat op de nota niet alleen het verbruik, maar ook allerlei andere zaken als transportkosten. Neem in principe telefonisch contact op, want als er een misverstand in het spel is kan u daarvan snel overtuigd worden, of het energiebedrijf kan snel de nota corrigeren. Vertel dus duidelijk aan uw energiebedrijf waarmee u het niet eens bent, en vraag uitleg.
Klacht indienen
Als u er telefonisch niet uitkomt en meent dat u het gelijk aan uw zijde heeft gaat u formeel bezwaar aantekenen. Via een brief waarin u met argumenten omschrijft waarom u het niet met de rekening of jaarafrekening eens bent, en ook niet met de telefonische uitleg. Vraag in die brief om een reactie binnen vier weken. Doe het voor de zekerheid via een aangetekende brief. Houd u wel aan de termijn waarbinnen u bezwaar moet maken. Als u binnen deze termijn bezwaar aantekent kunt u wachten met betalen op de reactie van de energieleverancier. Maar raadpleeg voor de zekerheid de voorwaarden van uw leverancier.
Geschillencommissie
Als de energieleverancier de klacht afwijst en u bent het daarmee niet eens, kunt u stappen naar de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag. (geschillencommissie.nl). De uitspraak van de commissie is bindend, dus zowel u als het energiebedrijf moeten zich aan de uitspraak houden.
De rechter
U kunt er natuurlijk ook altijd voor kiezen om naar de rechtbank te gaan met uw meningsverschil. Maar daar kleven de nodige nadelen aan want zo'n procedure duurt lang en het kost veel geld. De kosten en alle moeite moeten wel enigszins in verhouding tot de eventuele opbrengst staan.