Jaarrekening energiebedrijf te hoog: bezwaar maken

Als je denkt dat de afrekening van je gas- of elektriciteitsrekening niet klopt en je dus te veel moet betalen, wat doe je dan? Want hoe weet je of die gas- of elektriciteitsrekening van je energiebedrijf niet te hoog is? Lees alles over wat je moet doen als je vindt dat je elektriciteits- of gasrekening te hoog is en wat je dan moet doen.

Gasrekening te hoog: wat moet je doen als je gas-of elektriciteitsrekening te hoog lijkt?

Als iemand vindt dat zijn gasrekening veel hoger is dan hij denkt dat hij moet zijn, moet allereerst de leverancier bellen. Vraag daar waarom de rekening zo hoog is, vraag om het verbruik en geef aan dat dit niet kan kloppen. Het bedrijf kan dan met die vraag aan de slag, want er kunnen natuurlijk mankementen aan meters zijn of er kan worden gesaboteerd. Zo kunnen buren bijvoorbeeld elektriciteit aftappen om bijvoorbeeld een wietplantage te voorzien van de nodige warmte en licht. Ook kan er een fout zijn gemaakt bij het opnemen van de meterstand. Door de energieleverancier te vragen wat er aan de hand is, krijgt dit bedrijf alle kans om uit te leggen wat er eventueel aan de hand is en kan het met een oplossing komen.

Hoge gas- of elektriciteitsrekening, maar het energiebedrijf vindt dat niet: bezwaar maken

Als de vraag is voorgelegd aan het gas- of elektriciteitsbedrijf dan moet er antwoord komen. Maar dat antwoord hoeft niet datgene te zijn waar iemand eigenlijk van uit ging of op hoopte. Is dat het geval en denkt u toch dat het niet klopt, dan moet er bij de energieleverancier bezwaar worden gemaakt.

Hoe maak je bezwaar tegen je gas-, of elektriciteitsrekening?

In een bezwaarbrief moet staan dat het om een bezwaar gaat tegen de hoogte van de rekening of het verbruik of beide. Energiebedrijven hebben Algemene Voorwaarden opgesteld (vaak te vinden op het internet) en daar staat verder te lezen hoe dat bezwaar verder gemaakt moet worden. Ook staat daar bij binnen hoeveel tijd zo’n bezwaar tegen de gas- of elektriciteitsrekening moet zijn ingestuurd nadat de rekening is opgesteld. Het is wel heel verstandig om de brief aangetekend te versturen. In dat geval is er namelijk bewijs dat hij echt is verstuurd.
Wie bezwaar heeft gemaakt tegen de eindafrekening van het gas- of elektriciteitsbedrijf hoeft die rekening niet te betalen totdat de firma daarover een besluit heeft genomen. Termijnbedragen moeten in de tussentijd wel gewoon worden betaald, want anders komt u in de problemen.

Energiebedrijf zegt dat de eindafrekening klopt, maar u bent het daar niet mee eens: geschillencommisse inschakelen

Zegt een energiebedrijf nadat u bezwaar hebt gemaakt dat er geen rare dingen zijn gevonden en dat u toch dat hele bedrag moet betalen, dan kan iemand nog naar de geschillencommissie gaan om het probleem daar voor te leggen. De meeste energiebedrijven zijn ondergebracht bij de Geschillencommissie Energie en Water. In de Algemene voorwaarden is te lezen of dat voor het energiebedrijf waar u bij bent ook zo is. Anders staat in de Algemene Voorwaarden bij welke geschillencommissie dan wel moet zijn. Ook kan een bedrijf een eigen geschillenregeling hebben.

Een Geschillencommissie inschakelen: niet gratis

Als een Geschillencommissie wordt ingeschakeld, moet daarvoor wel worden betaald. Meestal is dat 25 euro klachtgeld. Op de website van de Geschillencommissie waar iemand bij moet is te lezen wat er moet gebeuren om de commissie te laten oordelen over de rekening. Meer informatie over de geschillencommissie is te vinden op:
© 2010 - 2025 Singalees, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Sciaal Raadslieden
Reacties
Anthony Riccobono, 18-02-2016
Ik heb onlangs een afrekening gekregen van luminus na een periode van 9,5 maanden,
de afrekening bedraagt 1300 euro waarvan de gas hoger lag dan de elektriciteit. Volgens luminus zou alles moeten kloppen maar ik ga hier niet mee akkoord. Onze woning had maar 1 toestel dat gas verbruikte, dat was de boiler. In de periode dat ik er woonde was er ook wel problemen met deze boiler hier waren loodgieters al 4 maal naar komen kijken en die beweerden dat deze problemen ondervond, zou dit het probleem hebben kunnen geweest zijn?
Zo ja wat kan ik hier tegen doen want ondertussen is deze rekening met interesten gestegen, ik had van luminus geen enkele brief of mail ontvangen enkel nu na 6 maanden een brief van de deurwaarder. Is dit allemaal wel correct dat ik nu zoveel moet betalen zonder dat ik eens op de hoogte was van deze afrekening na al die maanden?
Ondertussen ben ik wel al bezig met een afbetaling elke maand waar ik zeker niet tevreden over ben, omdat ik anders verder in problemen kwam. Graag had ik meer informatie gewenst of enige hulp wat ik verder hieraan misschien nog kan doen zonder nog meer in de kosten te komen.

Alvast bedankt
AnthonyReactie infoteur, 20-06-2016
Ik begrijp niet helemaal of je die 1300 euro moet betalen over 9,5 maanden of dat dit er nog extra overheen komt. Want 1300 euro voor die tijd voor gas en elektriciteit is niet zo heel raar. Maar het wordt anders als je elke maand al betaald hebt en je dit er nog overheen moet betalen. In dat geval zou ik naar een rechtswinkel gaan om te kijken of die je kunnen helpen bij een bezwaar. In ieder geval zou duidelijk moeten worden of die boiler wel of niet deugt.
Hasret, 13-12-2015
Wij zijn al drie jaar bezig met het aantonen van een verkeerde afrekening van de nuon. Helaas zegt nuon dat we gewoon moeten betalen maar wij verbruiken energie en gas als of we 10000 vierkante meter bedrijf hebben in plaats van 150 we hebben een klein restaurant voor 35 mensen maar we betalen meer dan 20000 euro per jaar. Kunt u ons helpen we zitten echt met de handen in het haarReactie infoteur, 21-07-2016
Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Probeer die er achter aan te laten gaan.