InfoNu.nl > Financieel > Geld > Aanvragen Bijzondere Bijstand

Aanvragen Bijzondere Bijstand

Aanvragen Bijzondere Bijstand Het kan iedereen voorkomen. U komt in een bijzondere situatie terecht waarin u noodzakelijke kosten niet meer kunt betalen. Wat nu? Daarvoor is de Wet Bijzondere Bijstand (WBB). Iedereen heeft recht op bijzondere bijstand indien nodig. Hiermee wordt u geholpen met deze kosten. U zult wel aan wat voorwaarden en plichten moeten voldoen. Hoe hoog de bijzondere bijstand is en waar u deze kunt aanvragen wordt verderop in dit artikel behandeld.

Wat is Wet Bijzondere Bijstand (WBB)?

De Wet Bijzondere Bijstand is er voor mensen die noodzakelijke kosten moeten maken in in bijzondere omstandigheden en deze zelf niet kunnen betalen. Iedereen heeft hier recht op, zowel een alleenstaande als een gezin. Het kan zijn dat u de kosten niet kunt betalen van uw eigen inkomen of als de algemene bijstand hier niet in voorziet. Oftewel, is uw draagkracht te laag dan kunt u hiervoor misschien in aanmerking komen.

Wanneer recht op bijzondere bijstand?

Om recht te hebben op bijzondere bijstand moet u voldoen aan onderstaande voorwaarden:
  • bijzondere omstandigheden in uw leven brengen kosten met zich mee
  • deze kosten kunt u niet zelf betalen
  • deze kosten kunt u niet ergens anders vergoed krijgen
  • deze kosten zijn noodzakelijk
  • u bent Nederlander of hiermee gelijk gesteld

Overige situaties

Overige situaties waarin u recht kunt hebben op bijzondere bijstand is:
  • U maakt kosten om uw kind aan maatschappelijke activiteiten mee te kunnen laten doen. Dit kind volgt een beroepsopleiding. U zorgt voor dit kind.
  • U bent gehandicapt of chronisch ziek.
  • U zorgt voor een kind die chronisch ziek of gehandicapt is.

Bijzondere bijstand en eigen inkomen

Het is dus niet zo dat u alleen recht kunt hebben op bijzondere bijstand als u al bijstand ontvangt. Bijzondere bijstand is er dus ook voor mensen met eigen inkomen, maar deze kosten daar geheel of gedeeltelijk niet van kunnen betalen. Er wordt dan gekeken naar uw financiële draagkracht.

Aanvragen bijzondere bijstand

U kunt bijzondere bijstand aanvragen bij uw gemeente. De gemeente kijkt naar uw situatie en omstandigheden en of u aan alle voorwaarden voldoet. Hiermee wordt besloten waar u recht op heeft. Dit kan het gehele bedrag zijn of een deel hiervan. U ontvangt na beoordeling van uw aanvraag een beschikking over uw recht op bijzondere bijstand.

Hoogte bijzondere bijstand

Hoeveel u kunt krijgen voor bijzondere bijstand is per situatie verschillend. Voor sommige omstandigheden kan een maximum vergoeding of richtprijs gelden. De hoogte van de bijzondere bijstand is nooit hoger dan de daadwerkelijk gemaakte of te maken kosten. Ook kan het voorkomen dat u bijzondere bijstand in natura ontvangt. Dit is niet in de vorm van geld maar van goederen of diensten. Het kan ook voorkomen dat de gemeente de bijzondere bijstand verstrekt als aanvullende collectieve ziektekostenverzekering.

Plichten

u zult zich aan alle plichten moeten houden zodra u bijzondere bijstand aanvraagt. Indien u zich niet aan deze plichten houdt kan de gemeente uw bijstand verlagen, uw periodieke bijzondere bijstand beëindigen, of de bijstand als lening verstrekken.
© 2011 - 2019 Vissies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hypotheekrenteaftrek: woning en bijstandHypotheekrenteaftrek: woning en bijstandOok met een eigen woning hebt u in 2018 en 2019 recht op recht hebt op bijstand en hypotheekrenteaftrek, maar hoeveel kr…
Bijverdienen en bijstand: vrijlatingsregelingBijverdienen en bijstand: vrijlatingsregelingDe vrijlatingsregeling regelt hoeveel u mag bijverdienen als u bijstand krijgt, hoeveel u netto zelf mag houden van uw i…
Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Alle Nederlanders hebben recht op een basisuitkering. De mensen die geen recht hebben op salaris, winst uit onderneming…
Wet werk en bijstand (WWB) toegelichtWet werk en bijstand (WWB) toegelichtHet uitgangspunt van onze sociale zekerheid is dat iedere zichzelf zoveel mogelijk moet voorzien van een inkomen. Indien…
Langdurigheidstoeslag bijstand en minimaLangdurigheidstoeslag bijstand en minimaBijstand of minima, maak ook in 2018 en 2019 gebruik van de individuele inkomenstoeslag, voorheen langdurigheidstoeslag…
Bronnen en referenties
  • Overheidsloket.overheid.nl

Reageer op het artikel "Aanvragen Bijzondere Bijstand"

Reactie

Nietsmeer48 (infoteur), 06-06-2013 19:13 #1
Vraag:

Ik heb een WAO uitkering, woon en ben alleen, en heb een aanvraag voor bijzondere bijstand aangevraagd bij mijn gemeente ( Zandvoort) voor een paar dingen waaronder een geldig identiteitsbewijs (heb alleen nog een verlopen paspoort en heb nieuw bewijs
nodig voor sommige instanties).

Nu kreeg ik een brief van mijn gemeente met daarin de vraag om gegevens i.v.m. het te nemen besluit voor mijn aanvraag.
Er wordt gevraagd om een geldig identiteitsbewijs.
Dit heb ik dus niet, en vraag aan de gemeente juist het geld om dit identiteitsbewijs te kunnen krijgen.

Mijn vraag is nu: Kan mijn aanvraag hierdoor worden afgewezen?

Graag antwoord spoedig, moet brief beantwoorden voor 12 juni as.
Vast dank voor antwoord.

Infoteur: Vissies
Gepubliceerd: 25-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!