InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verborgen armoede in Nederland

Verborgen armoede in Nederland

Iedere Nederlander heeft recht op minimaal het bestaansminimum aan inkomen. Op het moment dat u uw baan verliest, hebt u mogelijk recht op een WW-uitkering. In het geval u niet op deze uitkering kunt terugvallen, bestaat er altijd nog een ander vangnet. Niemand in Nederland hoeft in absolute armoede te leven. De hoogte van het bestaansminimum is afhankelijk van de gezinssituatie. Een alleenstaande zonder kinderen heeft recht op 50 procent van het minimumloon. Dit bedrag is te laag voor een gezin om van rond te komen. Zij hebben dan ook recht op 100 procent van het minimumloon. Naast een uitkering op bijstandsniveau, bestaat er nog recht op extra tegemoetkomingen in de vorm van toeslagen en extra kortingen in de vorm van heffingskortingen.

Armoede onder de hogere inkomens

Gezinnen die een goed inkomen per maand ontvangen, kunnen het financieel toch nog zwaar hebben. Er leven meer mensen in armoede dan dat u zou vermoeden. Een gezin kan in een dergelijke situatie terecht komen door foutieve beslissingen in het verleden, maar het kan ook gewoon domme pech zijn.

Schulden door uitgavenpatroon

Zeer geleidelijk kunnen er schulden ontstaan door maandelijks meer uit te geven dan binnen te krijgen. In eerste instantie is dit nog op te lossen door een lening af te sluiten, maar de uitgaven zullen toch naar beneden moeten om weer uit de schulden te komen. Gezinnen die al met moeite maandelijks rond kunnen komen, moeten zeker niet beginnen aan een lening. Hierdoor zal het namelijk nog lastiger worden om de rekening te kunnen betalen. Niet alleen het geleende bedrag moet terugbetaald worden, maar ook de hoge rentevergoeding moet u maandelijks betalen. Door goed overzicht te houden over de financiën kunt u voorkomen dat u zeer geleidelijk grote schulden gaat opbouwen.

In de schuldsanering

Particulieren die diep in de schulden zitten, waar ze zelf niet meer uit kunnen komen, kunnen hulp inschakelen. Eens in de tien jaar hebben ze de mogelijkheid om in de schuldsanering terecht te komen. Gedurende een periode van vier jaar moeten ze zien rond te komen van een gering bedrag per maand. De bewindvoerder neemt administratie over, en zal de schuldeisers proberen te betalen. Over het algemeen zal dit niet lukken in de periode van de schuldverlening. Na afloop van de regeling worden de resterende schulden kwijtgescholden, op voorwaarde dat de schuldenaren goed hebben meegewerkt.

Het leven wordt steeds duurder

De uitkeringen en lonen stijgen gemiddeld genomen niet mee met de stijging van de prijzen. Hierdoor wordt het voor huishoudens steeds moeilijker om toch weer de stijgende rekeningen te kunnen betalen met ongeveer een gelijkblijvend inkomen. Bij een verlaging van het inkomen kunt u gaan besparen op de vaste lasten, maar dat kunt u niet blijven doen. Op den duur is de bodem bereikt en zijn verdere besparingen niet meer door te voeren. Toch moet u het voor elkaar zien te boksen om uit de schulden te blijven en een nog moeilijkere financiele positie zien te voorkomen.

Het dagelijkse leven wordt voornamelijk duur gemaakt door de hoge uitgaven aan woonlasten (huur of hypotheek) en water, gas en licht. Het is lastig om op deze kosten te besparen.
Gerelateerde artikelen
Armoede 2017 in NederlandArmoede 2017 in NederlandArmoede komt steeds meer voor in Nederland. Het aantal mensen dat maandelijks te weinig geld overhoudt om van te leven n…
Armoede, eigen schuld, dikke bultArmoede, eigen schuld, dikke bultArmoede en schuld, 2 zaken die nauw met elkaar verwant zijn. Helaas wint de houding “Armoede, eigen schuld, dikke bult”…
Leven onder de armoedegrensLeven onder de armoedegrensWat is dat eigenlijk, leven onder de armoedegrens? Ook werkende mensen leven vaak onder de armoedegrens. Hoeveel mensen…

Reageer op het artikel "Verborgen armoede in Nederland"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!