InfoNu.nl > Financieel > Geld > Armoede 2017 in Nederland

Armoede 2017 in Nederland

Armoede 2017 in Nederland Armoede komt steeds meer voor in Nederland. Het aantal mensen dat maandelijks te weinig geld overhoudt om van te leven neemt steeds meer toe. Ook langdurige armoede neemt steeds grotere vormen aan. Hoe komt het dat het steeds slechter gaat en wat is de armoedegrens voor 2017 in Nederland?

Wat is armoede?

Het begrip armoede betekent het niet zelf kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften. Eerste levensbehoeften bestaan uit schoon drinkwater, gezond voedsel, huisvesting, gezondheidszorg en kleding. Hierbij gaat het om standaard oftewel basic levensbehoeften. Wie geen villa, merkkleding of kaviaar kan betalen maar wel een kleine woning, goedkope merken kleding en voedsel, leeft dus niet in armoede. Het begrip armoede kan per land verschillen. In Nederland, waar de mensen al snel verwend zijn door alle luxe van de afgelopen jaren, wordt al snel van armoede gesproken terwijl deze mensen wel een pc met internetaansluiting, een abonnement televisie en een sportclub kunnen betalen. Armoede is enerzijds een persoonlijk gevoel, en anderzijds een in geld uit te drukken begrip. De armoedegrens in Nederland ligt op een inkomen van 1920 euro netto per maand voor een gezin met 2 kinderen. Dit bedrag is inclusief toeslagen die men krijgt (kindgebonden budget, zorgtoeslag etc.) maar zonder huurtoeslag. Gezinnen met 2 kinderen die minder dan 1920 euro netto per maand te besteden hebben, leven onder de armoedegrens oftewel leven in armoede. Voor een éénoudergezin met twee kinderen ligt die grens op 1540 euro netto per maand. Het is wel duidelijk dat in Nederland veel eerder van armoede wordt gesproken dan in landen waar men al veel soberder leeft.

Hoe ontstaat armoede?

Armoede kan altijd aanwezig zijn in een bepaald land, waarbij grote groepen mensen getroffen zijn door armoede. Dit kan voorkomen doordat een land bankroet raakt, door grote droogte maar ook door oorlog. Armoede kan tijdelijk ontstaan, maar ook vele jaren voortduren. Sommige landen raken al heel lang hun status van armoede niet kwijt.

In Nederland hebben we vooral te maken met individuele armoede. Individuele armoede betekent dat niet het hele land in armoede is, maar slechts een gedeelte van de bevolking. Dit kan ontstaan doordat mensen hun baan kwijtraken, door ziekte of door schulden (vaak door een verkeerd koopgedrag in het verleden). In 2013 leven ruim 1,1 miljoen Nederlanders in armoede. Langdurige armoede is langer dan 4 jaar onder de armoedegrens leven. In 2013 leeft ruim 2.6 procent van de bevolking langdurig onder de armoedegrens. In 2012 was dit nog 2 procent. Dit is een gevolg van de crisis die sinds 2008 is ontstaan, en steeds meer mensen mee omlaag trekt. Van de huishoudens met een bijstandsuitkering is ruim 75 procent als 'arm' aan te spreken. Toch leeft niet ieder huishouden met een bijstandsuitkering onder de armoedegrens. In 2015 en 2016 daalde de armoede lichtjes, maar is nog steeds te hoog. In 2017 is er sprake van economisch herstel en komen iets meer mensen uit de armoede. In maart 2017 liet het CBS weten dat het risico op armoede bij ouderen is afgenomen. Een stijging van de AOW is hier de oorzaak van.

In 2017 heeft het kabinet 100 miljoen euro extra vrijgemaakt voor in armoede levende kinderen. Dit geld is bedoeld voor schoolspullen en andere noodzakelijke voorzieningen voor kinderen.

Gevoelsmatige armoede

Zoals eerder gezegd kan armoede ook gevoelsmatig zijn. Mensen die een plotselinge daling van hun inkomen zien, kunnen ineens moeilijker rondkomen met het geld. Dit komt door het uitgavenpatroon dat ze eerder gewed waren. Al snel kan er een gevoel van armoede ontstaan, maar ook kunnen mensen hierdoor in de schulden raken wanneer het uitgavenpatroon niet wordt aangepast aan het nieuwe inkomen.

Ook kunnen mensen met voldoende inkomen toch in armoede leven doordat ze hun geld eerder uitgeven aan tabak, alcohol, drugs, gokverslaving of koopverslaving. De woning raakt hierdoor vaak in verval en er is weinig geld voor kleding en voeding.

Kinderen in armoede

In Nederland leeft één op de negen kinderen in armoede. Steeds meer kinderen raken in armoede doordat hun ouders de maandelijkse rekeningen niet meer kunnen voldoen. Verwacht wordt dat het aantal kinderen in armoede steeds meer zal stijgen door de hogere lasten waarmee de bevolking ieder jaar te maken krijgt. Kinderen die in armoede leven zitten vaak niet bij een (sport)vereniging en kunnen geen verjaardagsfeestje geven. Ook worden deze kinderen vaker gepest op school omdat ze in tweedehands of merkloze kleding rondlopen. Vaak merken de kinderen dat hun ouders verdrietig of boos zijn en voelen ze zich schuldig. Veel kinderen nemen een baantje en kopen van dit geld vaker eten voor hun ouders of extraatjes. Er zijn zelfs kinderen die moeten stelen om aan eten of kleding te komen. Veel van deze gezinnen halen hun voedsel bij de voedselbank. Maar ook de voedselbank raakt steeds meer in een crisis: er komen meer mensen voor voedsel en kleding aankloppen dan dat er binnenkomt.
Gerelateerde artikelen
Armoedegrens in NederlandArmoedegrens in NederlandSteeds meer mensen in Nederland leven net op of onder de armoedegrens. Waar ligt precies die armoedegrens en hoe wordt d…
Leven onder de armoedegrensLeven onder de armoedegrensWat is dat eigenlijk, leven onder de armoedegrens? Ook werkende mensen leven vaak onder de armoedegrens. Hoeveel mensen…
Armoede, eigen schuld, dikke bultArmoede, eigen schuld, dikke bultArmoede en schuld, 2 zaken die nauw met elkaar verwant zijn. Helaas wint de houding “Armoede, eigen schuld, dikke bult”…
Wanneer is iemand in Nederland echt arm?Armoede is heel relatief: mensen die wij in Nederland arm noemen zijn superrijk als je ze vergelijkt met mensen in derde…
Armoede in de verzorgingsstaatVoedselbanken in Rotterdam, huisuitzettingen door huurschuld en alleenstaande moeders die het schoolgeld van hun kind ni…
Bronnen en referenties
  • Rtlnieuws.nl
  • www.cbs.nl
  • https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/10/ontwikkeling-inkomen-en-vermogen-65-plussers-na-95

Reageer op het artikel "Armoede 2017 in Nederland"

Reacties

A. Wientjens, 17-01-2018 17:26 #8
1030 euro voor een alleenstaande is de armoedegrens. Is dit voor elke gemeente hetzelfde?
Ik heb nl maar 900 euro?

Tio, 08-12-2017 15:29 #7
Mensen die niet kunnen participeren in de samenleving zouden arm zijn. Zoals een sportclub niet kunnen betalen of muziekschool.het zijn de vaste lasten alleen maar en het eten en het drinken en dan blijft er weinig meer over om iets van te doen. In landen rond de evenaar is meer absolute armoede en hier is het meer relatieve armoede. Volgens de meeste mensen moet je mee kunnen doen in de samenleving. Er is meer welvaart en luxe dan vroeger. Tijdens de naoorlogse opbouw toen de economie weer op gang moest komen moesten de meesten ook zuinig aan doen. Er was lang zo veel welvaart en luxe niet dan nu. Vroeger deden ze aan huisvlijt en maakten ze poppenhuizen en poppenkamers poppenkasten en garages en de poppen zelf. Vroeger verstelden ze ook de jassen. Als een oudere zus een jas had dan werd die gedragen door een jonger zusje en was het een jongen dan verstelde men die jas. Ze maakten ook vaak zelf kleding en breiden vesten en truien en sokken en stopten sokken in de avonduren. Vroeger zaten ze bij een petroleum lamp te borduren want er was toen nog geen t.v. Het was heel gemoedeljk en gezellig en mensen waren volgens mij ook tevredener dan nu. Ze wasten zich bij een lampet kan met een kom en een porseleinen zeepbakje. Een douche was er toen nog niet.Tegenwoordig moet kleding nieuw zijn uit de winkel en in de mode zijn, en sokken waar een gat in zit gooit men weg. Het is een weggooitijdperk. Alles moet nieuw groter beter en mooier zijn en hier speelt de reclame op in om mensen te verleiden. Wat de een heeft moet de ander ook hebben. We leven in andere tijden. Ze zeggen dat als je de sportschool en de muziekschool niet kan betalen ben je arm omdat je niet kunt meedoen in de samenleving. iedereen wil meedoen, en gezien worden. Je ontwikkeling stagneert en ontwikkelt je niet verder omdat je hier het geld niet voor hebt. Volgens mij kun je wel degelijk lijden onder de armoede en vooral als die te lang duurt met weinig uitzicht op een beter bestaan. Voedsel kleding en wonen en schoon drinkwater is een mensenrecht. Stichting leergeld en kindgebonden budget is er wel. het is zonde dat iemand z"n sportieve muzikale en creatieve talenten niet verder kan ontwikkelen omdat hier het geld niet voor is. Ik hoop dat niemand aan de kant blijft staan. het zou zonde zijn als dat ongezien werd. Je je hoorde steeds meer dat er mensen waren die dagelijks geen warm eten op tafel konden zetten en ook dat er kinderen waren die met honger in de klas zaten. Zonder ontbijt naar school gingen. het geeft veel stress om zo te moeten leven met een lang tekort.

Dexter, 20-01-2017 20:44 #6
Eerlijk gezegd vind ik de reacties nogal schrijnend. Ik heb zelf jarenlang door schulden slechts 250 Euro per maand te besteden gehad (naast mijn vaste lasten). Het was geen vetpot, maar ik had elke dag te eten en een dak boven mijn hoofd. Geen geld om te sporten? Nou en, ga hardlopen in het bos. Geen geld voor een auto? Pak de fiets. Geen geld voor de kapper? Laat een vriend of familielid je helpen. Nederlanders zijn veel te bang voor imagoschade of het gevoel minder te zijn of hebben dan een ander. Ik heb door Azië gereisd nadat mijn schulden waren afbetaald, daar hebben hele dorpen armoede. Gaan die mensen allemaal klagen zoals de Nederlanders? Geven zij de overheid en iedereen behalve zichzelf de schuld? Nee, ze zorgen voor elkaar en leggen alle beetjes bij elkaar zodat niemand honger heeft. En er is 1 laptop met internet die door 10 man gedeeld wordt. Armoede zit tussen je oren in Nederland. Stop eens met klagen en denk in oplossingen.

Piet, 06-03-2016 18:22 #5
Ben ongeveer 20 jaar werkzaam geweest als tekenaar, ontwerper, vormgever waarvan men zegt dat dat wel goed zou verdienen, maar t tegendeel is waar. Ik ben na verloop van tijd erachter gekomen dat de baas t voor zijn eigen belangen deed. Bijna ieder ontwerp was toen goedgekeurd wat grote orders opleverde (van tonnen tot een paar miljoen) maar een extraatje voor al dat overwerk, nee hoor. Onderbetaald en uitgebuit, ja hoor, de intimidaties en dreigementen kreeg ik er gratis bij. Dat resulteerde in een burn-out en psychotherapie waar ik nu stukje bij beetje weer uitkom na 10 jaar. Had geen gat in mijn hand van lang leve de lol, nee. Stank voor dank krijg je na al die duizenden mooie ontwerpen. Van 1800 euro naar 1100 euro p/m waarvan ik 90 euro p/w aan overhoud. Die opmerking dat armoede eigen schuld is, is uit de lucht gegrepen. Vaste lasten en belastingen zijn nu eenmaal de oorzaak dat je teruggaat in mijn tochwel normaal uitgave-patroon en moest wel actie ondernemen om wat meer over te houden. En de baas maar lachen met zijn porsche-verzameling. We leven wel in een zorgstaat wat steeds meer afbrokkelt, maar ook in een duur land waardoor de meest simpele dingen voor de normale man niet meer te betalen zijn. Terwijl de regering wel miljarden aan het buitenland besteedt.

Dirk Wesselink, 22-12-2015 20:44 #4
De EU en de mondiale veiligheidssituatie bepaalt de richting van de plannen van de EU, om met de steeds groeiende sociale problemen steeds meer met militaire middelen zal moeten gebruiken.
De EU ziet de grootste bedreiging voor de veiligheid in een gewelddadig conflict tussen ongelijke sociaaleconomische klassen in de mondiale samenleving, zal uitmonden in een Verticaal asymmetrische spanningen tussen arm midden en rijkere klasse in heel de wereld. Simpel gezegd: het belangrijkste risico voor de veiligheid van de rijkere klasse is de klassenstrijd binnen de geglobaliseerde wereldeconomie.

C. Bronstring, 23-05-2015 00:35 #3
"Voor een éénoudergezin met twee kinderen ligt die grens op 1450 euro netto per maand." Deze mensen zijn compleet gek… Met mijn vaste lasten (1169 per maand) zou ik 280 over houden. Tel daarbij op belasting voordeel (293) minus alimentatie (280) = 293 euro per maand. Géén recht op potjes (alleenstaande, werkende moeder, Ex krijgt alle potjes). Dat is in een maand met 4 weken: 73.25.Per 5 weken (maanden hebben soms 4, soms 5 weken) 58.6 euro.
Daar heb ik niet bij geteld kwartaal/jaarkosten zoals: wegenbelasting (auto nodig voor werk, NIET op een ander manier bereikbaar dan LOPEND!) parkeer kaart etc.
Op dit moment is mijn situatie beter (loonsverhoging en nieuwe ouderkop regeling waardoor ik minder alimentatie moet betalen en meer geld kríjg) maar 2 jaar geleden, had ik wekelijks een TEKORT gehad van ongeveer 11 euro per week!

Voor de volledigheid vermeld ik dan dat ik had kunnen bezuinigen op tv en telefoon (maar moet ook bereikbaar zijn voor mijn werk…) waardoor ik uit zou komen op 1065 euro vaste lasten. Een overweldigende besparing van 13 euro per 4 weken…

Nederland is rijker en dus kosten de dingen meer. Compleet en absoluut gestoord is deze grens derhalve.

Edwin, 04-12-2013 14:36 #2
Volgens de VVD is er geen armoede in Nederland, dus wat zeuren we nou? Is trouwens niet mijn mening hoor.

Hennie de Jonge, 14-10-2013 22:47 #1
Ik vind het schandalig dat de regering niets doet voor de gewone burger, wij maar inleveren en bezuinigen van dat beetje geld, terwijl zij 10000 euro in de mnd hebben waar wij aan mee betalen. En dan nog al dat geld dat naar de EU en Brussel gaat. Het is te gek voor woorden. En wel andere landen helpen van ons geld. Maar ze vergeten 1 ding dat zij daar zitten door het volk en die knappen al het werk op of denk je dat de hoge heren dat doen nou vergeet het maar alles wat er is, is door de gewone man gemaakt.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 22-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 8
Schrijf mee!