InfoNu.nl > Financieel > Geld > Financiële oplichtingtrucs per mail: 419-fraude

Financiële oplichtingtrucs per mail: 419-fraude

Financiële oplichtingtrucs per mail: 419-fraude 419-fraude en voorschotfraude komen regelmatig voor. Berucht zijn de zogenaamde Nigeriaanse boilerrooms die u van uw geld willen afhelpen. Vaak moet u vooraf geld storten, geld dat u kwijt bent. Voorschotfraude dus. In de praktijk blijken nog meer ingenieuze trucs te worden uitgehaald om u op te lichten. Vooral per mail wordt 419-fraude toegepast. De 419 fraude bij een erfenis, iemand die in het ziekenhuis ligt maar elders geld in de kluis heeft dat u tegen een forse beloning kunt ophalen, een gewonnen prijs, cheques, het kan allemaal. Pure internetoplichting.

Boilerrooms

Bij het beleggen kennen we de Boilerrooms die u in vijf duidelijke stappen willen overhalen om in waardeloze papieren te beleggen, terwijl u gouden bergen zijn beloofd. Maar de oplichters hebben meer streken in de gereedschapskist dan deze. Zoals het in deze tijd past, gaat dit vooral digitaal.

Nigeriaanse connectie bij 419-fraude, voorschotfraude

Zonder meer berucht zijn de Nigeriaanse netwerken. Tegenwoordig beperken de trucs zich niet alleen meer tot deze netwerken, maar zijn ze nog wijder verbreid. Berucht is de 419 fraude, genoemd naar het Nigeriaanse wetsartikel 4.1.9.

Wat is 419-fraude?

De 419-fraude is een voorschotfraude. De fraude start met mails, deze zijn in vele varianten in omloop. Veel variatie, maar steeds komt het op hetzelfde neer: er wordt een business deal voorgesteld om geld weg te kunnen sluizen of u wordt de hoofdprijs in een loterij beloofd, of ik weet niet wat voor moois. U betaalt de voorschotten en het beloofde geld blijft vervolgens uit. Natuurlijk bent u ook uw voorschot kwijt.

Drie stappen bij 419 fraude

Het driestappenplan om u op te lichten, ziet er als volgt uit.

Stap 1

In stap 1 is de oplichter op zoek naar een slachtoffer. Een aantal personen speurt de hele dag het internet af op zoek naar bruikbare e-mailadressen. Het zijn professionele surfers op zoek naar een slachtoffer. Ook houden ze vele chatrooms in de gaten, of kopen gewoonweg adressen. Vooral de e-mailadressen in de Verenigde Staten blijken winstgevend en dus geld waard. Maar ook in Europa slaan ze nog steeds hun slag.

Stap 2

In stap 2 wordt met u contact gelegd. De email kan meerdere boodschappen bevatten. Meestal gaat het om zogenaamd eerlijk geld dat door een strenge landelijke regelgeving aldaar niet zomaar het land uit kan. Maar u kunt helpen als u snel in actie komt. Door uw tussenkomst zou het geld wel het land uit kunnen. Sterker nog, u krijgt een belangrijk deel van het weg te sluizen bedrag. Dit bedrag loopt in de miljoenen. Een andere versie kan zijn dat u van een onbekende veel geld heeft geërfd of een grote prijs hebt gewonnen of dat u een nabestaande kunt helpen die bij een ramp betrokken is, zoals MH17. Noemt u maar op. De fantasie kan niet groot genoeg zijn. Maar u kunt volgens de mails de gelukkige bezitter van het kapitaal worden, als u maar snel in actie komt. Haast is volgens de mails namelijk altijd wel geboden. Haast die u veel geld kan kosten als u op de suggesties van de oplichters ingaat

Stap 3

Reageert u niet, dan zullen ze nog een paar keer contact met u proberen op te nemen. Reageert u wel, dan bent u de klos. Ze zullen niet snel loslaten. Soms helpt het dan alleen nog om een nieuw e-mailadres te nemen en in de toekomst voorzichtiger te zijn met uw gegevens op internet. Stel u reageert wel. Dan, of soms al in stap 2, wordt duidelijk dat u om de carrousel mogelijk te maken, eerst zelf een bepaald bedrag moet overmaken, naar een van te voren gemelde rekening. Dit geld zou zogenaamd nodig zijn om één en ander verder af te wikkelen. Denkt u aan eventuele notariskosten die aldaar gemaakt zouden moeten worden.

Luchtkasteel: 419 fraude

Dan gaat het volstrekt mis. Het geld ziet u sowieso nooit terug, maar de oplichter kent nu uw rekeningnummer en zal vervolgens proberen die verder te plunderen. Door nieuwe facturen te sturen of op andere frauduleuze wijze uitgaven ten laste van uw rekening te doen. Een bekende truc hierbij is dat u om uw vertrouwen te winnen, een cheque krijgt toegestuurd die u kunt innen. De adder onder het gras is dat het altijd enige tijd duurt voordat een dergelijke cheque wordt uitbetaald. De bank zal de cheque vaak niet meteen afwijzen, waardoor u denkt dat het rechtsgeldig is. Nog voordat de cheque is uitbetaald maakt u geld over. Pas later komt de melding van de bank dat de cheque vals of ongedekt was. Het gestorte geld is dan al niet meer traceerbaar.

Conclusie 419-fraude, voorschotfraude

Er is maar één les denkbaar. Laat u nooit in met dergelijke mails, maar gooi ze meteen uit uw mailbox. Geef nooit zo maar uw persoonlijke gegevens door en betaal nooit de daarmee gepaard gaande transactiekosten. In de praktijk blijken echter helaas vele mensen in deze trucs te trappen en die te goedgelovig zijn. Ze blijven berooid achter, terwijl de gehaaide oplichters op zoek gaan naar nieuwe slachtoffers. En die blijken er volop te zijn. Helaas.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Financiële oplichtingtrucs per mail: 419-fraude"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Beleg verstandig
Schrijf mee!