InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat moet er geregeld worden na overlijden?

Wat moet er geregeld worden na overlijden?

Na een sterfgeval moet eerst de uitvaart worden geregeld, daarna moet er in de opvolgende maanden ook nog veel geregeld worden. Een sterfgeval heeft emotioneel en financieel gezien een grote invloed op het leven van de gezinsleden en de overige familieleden. Vanaf dat moment moet er veel geregeld worden om het gezin en de huishouding door te kunnen laten lopen.

Verzorging van de uitvaart

Direct na het overlijden moet er een uitvaart worden verzorgd. Hiervoor moet er een uitvaartverzorger worden ingeschakeld die veel taken over kan nemen. U moet eerst contact opnemen met de uitvaartverzekeraar, in sommige gevallen verzorgen zij een uitvaartverzorger. Andere verzekeraars keren geld uit en laten u vrij in de keuze voor een uitvaartverzorger.

Op de hoogte brengen van instanties

De uitvaartverzorger doet aangifte van het overlijden bij de burgerlijke stand. Op basis hiervan wordt er een akte van overlijden opgesteld. Nadat de nabestaanden deze ontvangen hebben, kunnen ze ook de diverse instanties op de hoogte brengen. In sommige gevallen zal er gevraagd worden om deze akte. U kunt het beste meerdere kopieën maken van de akte zodat u deze kunt verstrekken indien noodzakelijk. Op infofilter.nl kunt u ervoor zorgen dat er geen commerciële post meer binnenkomt op naam van de overledene.

Verklaring van erfrecht

Om bepaalde zaken te kunnen regelen, hebt u een verklaring van erfrecht nodig. Uit deze verklaring blijkt wie de erfgenamen zijn. Voor het veranderen van de bankgegevens zal een dergelijke verklaring noodzakelijk zijn. Zonder deze verklaring kunnen de erfgenamen niet beschikken over het geld.

Recht op een uitkering na overlijden?

Onder voorwaarden kunnen de nabestaanden recht hebben op een ANW uitkering. Eén van de eisen voor de overgebleven partner om voor deze uitkering in aanmerking te komen, is het hebben van minderjarige kinderen. Daarnaast kan er ook recht bestaan op een partnerpensioen. Een pensioen wordt opgebouwd om vanaf pensioneringsdatum een deel van het salaris doorbetaald te krijgen, maar bij overlijden van de deelnemer gaat er een partnerpensioen lopen. Ook kan er recht bestaan op een verzekeringsuitkering. Naast de uitvaartverzekering loopt er vaak ook nog een overlijdensrisicoverzekering. Deze polissen keren het verzekerd bedrag uit bij overlijden van de verzekerde voor de einddatum van de polis.

Zaken goed op orde

Het maakt een groot verschil of de overledene de administratie goed op orde had of niet. Bij een slechte administratie is het vaak lastig om overzicht te krijgen in de financiën. Vaak blijken ook bankafschriften te ontbreken waardoor het nog lastiger gaat worden. In dat soort gevallen kunt u de ontbrekende afschriften opvragen bij de bank. Zij zullen deze tegen betaling verstrekken. In het geval van internetbankieren kunt u eenvoudig in het verleden kijken.

Wat gaat er gebeuren met de bezittingen?

Na het overlijden van iemand die alleen woont, moeten ook de bezittingen een andere bestemming krijgen. Een huurhuis moet opgezegd en leeg gehaald worden. Een eigen huis moet verkocht worden. De nabestaanden kunnen in onderling overleg het huisraad verdelen. De resterende spullen zouden naar een opkoper kunnen. Opkopers zullen geen hoge bedragen bieden voor het geheel. U doet er verstandig aan om waardevolle spullen zelf te gaan verkopen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat moet er geregeld worden na overlijden?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!