Onderhandelen over de prijs in Turkije

Onderhandelen over de prijs in Turkije In de toeristische gebieden in Turkije wordt u overladen met winkeltjes met souvenirtjes en kleding en tassen van nepmerken. Ze vragen hoge prijzen, maar u kunt het kopen voor lage prijzen. Turkije is een relatief goedkoop vakantieland. U kunt in vergelijking met andere vakantielanden goedkoop terecht voor een zeer luxe volledig verzorgde vakantie. Ook kunt u goedkoop souvenirtjes kopen en artikelen van topmerken. U kunt er echter vanuit gaat dat de kleding en de tassen van topmerken allemaal nep zijn. In eerste instantie proberen de winkeliers er een veel te hoge prijs voor te vragen. Het is aan de kopers om eerst grof te onderhandelen. U moet niet tevreden zijn met een korting van bijvoorbeeld tien procent.

Where are you from?

In de toeristische gebieden wordt u overladen met winkeltjes met vergelijkbaar aanbod aan nepartikelen. Alle winkeliers proberen namelijk te profiteren van de toerisme. Ze kunnen hun artikelen voor een lage prijs inkopen en ze proberen ze weer te verkopen tegen de hoogst mogelijke prijs. Ze gaan eerst een vriendelijk gesprek aan met de klant. Eén van de meest gestelde vragen is: “Where are you from?”. Vervolgens proberen ze iets in het Nederlands te zeggen om het ijs te breken. Een andere manier is om de kinderen te overladen met aandacht.

Vriendelijke maar dwingende manier van klantbenadering

In winkelstraten proberen ze u te lokken naar hun winkeltjes. Ze bieden drinken aan of ze geven u bij voorbaat al korting op de prijs. U moet vrijwel altijd vragen om de prijs van een product, omdat het er niet op staat. U kunt er vanuit gaan dat er veel onderhandelingsruimte in de prijs zit. In eerste instantie zijn ze ontzettend vriendelijk, maar in de onderhandelen maken ze weer gebruik van het feit dat ze eerst aardig tegen u zijn geweest. Ze proberen u tegenbod namelijk weg te lachen en proberen te benadrukken dat u een belachelijk bod hebt uitgebracht.

Onderhandelingen afbreken

Indien u er niet uitkomt met de verkoper, moet u de onderhandelingen afbreken. U zult merken dat zij vervolgens toch bereid zijn om verder in de prijs te zakken. Ze gaan slechts enkele Lira’s van de prijs afhalen en proberen zo een compromis te sluiten. U doet er verstandig aan om nog steeds voet bij stuk te houden. U moet gewoon vasthouden aan een sterk lager bedrag. Mogelijk gaat deze koop niet door, maar op deze manier kunt u de bodemprijs achterhalen van het product. Ze kopen hun producten in veel gevallen namelijk allemaal bij dezelfde fabrikant tegen een zeer lage prijs.

Vergelijken voordat u gaat kopen

In landen als Turkije moet u niet alleen goed onderhandelen, u moet ook goed vergelijken. Dit geldt niet alleen voor het kopen van producten, maar ook voor het boeken van excursies. In de populaire toeristengebieden is er voldoende aanbod van bijvoorbeeld boottrips. Via verkopers rondom de hotels proberen zij deze trips te verkopen. De verkopers proberen er grof op te verdienen door de excursie voor een te hoog bedrag te verkopen. Ook moet u alert zijn op verborgen kosten. Door hoge prijzen te vragen voor eten en drinken aan boord proberen ze nog extra te verdienen.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie naar TurkijeTurkije is een erg populair bestemming voor een zonvakantie, het is ook een goedkoop land om te verblijven.

Reageer op het artikel "Onderhandelen over de prijs in Turkije"

Reactie

Sabine Beckers, 20-02-2013 07:28 #1
Beste, ik (43 jr) ben vorige week naar Turkije (allereerste reis) geweest met mijn moeder 75jaar, we hebben een prachtige rondreis gehad, mooie dingen gezien leuke souvenirtjes gekocht voor de kinderen op de laatste dagen hebben we een tapijtknoperij een juweelhandelaar en een lederfabikant, nadien telkens kon men kijken passen en stond er vlug een verkoper met de vraag van waar je bent. Zoals hoger beschreven je dingt af ze lachten voor de prijs die je wil geven, er wordt nog verder onderhandeld, je wordt zo overdonderd door alles wat er gebeurd dat je instemt waar je eigenlijk niet volldig achterstaat (je zit precies in een roes ) de reis loopt af je gaat terug naar België en zoals een Belg steeds doet je denkt na en zegt bij jezelf wat heb ik gedaan (kun je in Turkije ook zoals in België na zeven dagen de verkoop annuleren of kan ik hier iets aan doen en wat gebeurt er met het voorschot (het is zo, je wil iets kopen en ze brengen je er wat bij dat je niet nodig hebt om een beter deal te bekomen en dat is er teveel aan je wil eigenlijk alleen dat wat jij heb gekozen kunt u mij aub raad geven, ik voel me precies of ik een strop rond mijn hals heb gedaan!hopend snel op een reactie van jullie

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!