InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kunt u doen met kleingeld?

Wat kunt u doen met kleingeld?

Wat kunt u doen met kleingeld? Veel mensen sparen bewust of onbewust een hoop klein geld op. Het kleine geld kan er na een tijd voor zorgen dat de portemonnee niet meer dicht kan. Het uitgeven van klein geld wordt soms nog wel op een markt gedaan, maar in de winkels betaald men vaak met de pinpas of grijpt men eerder naar het grote geld. Wat kunt u allemaal doen met het losgeld?

Sparen

Vaak sparen mensen klein geld op, dit kan soms automatisch gaan omdat u vaak contant betaald en niet met een te dikke portefeuille rond wilt lopen. Als u bewust klein geld gaat sparen plak er dan een doel aan vast zodat u het niet onnodig uit gaat geven. Enkele voorbeelden kunnen zijn:
  • elke keer door sparen tot een bepaalde datum
  • sparen voor een bepaald bedrag
  • sparen voor een vakantie of iets dat u altijd al graag wilt doen

Als u zeker wilt weten dat u geen geld uit de spaarpot gaat halen kunt u bij verschillende winkels blikken spaarpotten kopen, hier kan wel geld in maar om het er uit te halen moet u deze met een blikopener openen. Dit zorgt ervoor dat u het geld niet onnodig pakt.

Naar de bank

Bij de meeste grotere banken zijn er telmachines aanwezig. U doet eerst uw pas in de machine, vult de pincode in en u legt het kleine geld in een bak. De machine telt het geld automatisch. Het gestorte bedrag zal daarna direct zichtbaar zijn op uw rekening.
Echter niet alle banken bezitten over zo'n machine. Sterker nog bij sommige banken of filialen kunt u alleen groot geld storten via een machine of u krijgt papieren geldkokers mee naar huis waar u bijvoorbeeld 10x50ct in kwijt kunt of u moet elk muntsoort apart in zakjes inleveren en aan de hand van het gewicht word het bedrag bepaald.

Bij verschillende banken word er tegenwoordig ook geld gevraagd voor het storten van geld. Dit maakt het voor kinderen eigenlijk niet meer de moeite waard om met een klein zakcentje bij de bank aan te komen. Het omwisselen van klein geld naar groot geld bij een bank is niet mogelijk.

Naar de winkel

Veel winkels en marktkramen zijn erg blij met klein geld. Het is handig verstandig als u het van te voren zelf uit heeft geteld en ga het liefst langs een winkel waar u vaker komt, wellicht vertrouwen ze u er op dat het bedrag dat u uit heeft geteld ook overeen komt met wat u brengt. De winkels en marktkramen moeten namelijk geld betalen als zij rolletjes klein geld willen halen bij de bank. U hoeft soms niet eens iets af te rekenen. U kunt wellicht een medewerker aanspreken en mag het kleine geld wellicht voor briefgeld omwisselen.

Met klein geld betalen

Veel winkels zullen dus blij zijn met uw kleine geld, vooral als u meldt dat u daarvoor komt en het alvast heeft berekent. Echter zijn er ook winkels die er niet blij mij zullen zijn. In de Europese wet staat vastgelegd dat als iemand met meer dan 50 munten wilt betalen dit geweigerd mag worden. Verder mag een winkel alleen geld weigeren als het ook duidelijk aangegeven staat waar het voor de klanten niet te missen is. Het probleem is namelijk dat het uittellen voor de medewerkers vaak veel tijd kost en tijd kost hun weer geld.

Weggeven

Eens in de zoveel tijd zal er ongetwijfeld iemand met een collectebus langs uw huis komen. Op deze manier wordt er regelmatig geld ingezameld voor goede doelen. U kunt uw geld dus eventueel prima doneren aan het goede doel. Als u een redelijk bedrag kunt afstaan geeft het u wellicht ook een goed gevoel.

Buitenom het weggeven aan het goede doel kunt u kleingeld ook goed gebruiken voor verjaardagen. U kunt iets grappigs doen met het kleingeld zoals het in een vorm op een kaart plakken of in hobby gips stoppen waarna de jarige zijn best moet doen om bij het geld te komen.
Gerelateerde artikelen
Kleingeld sparen gaat ongemerktKleingeld sparen gaat ongemerktDoor muntgeld te sparen kunt u ongemerkt een kapitaaltje opbouwen. U merkt niet dat u spaart, maar op jaarbasis kunt u o…
Spaarpot kleingeld: waar inwisselen?Spaarpot kleingeld: waar inwisselen?Voor sommigen is het opzij leggen van kleingeld een vorm van sparen. Gewoon gaan betalen met deze munten is niet altijd…
Contant geld storten op eigen rekening kost geldContant geld storten op eigen rekening kost geldAls u als particulier contant geld gaat storten op uw eigen rekening in 2019, kost u dat geld bij de ING bank. Of u dat…
Spaarvormen  JeugdspaarrekeningSpaarvormen JeugdspaarrekeningVeel banken bieden speciaal voor kinderen aparte spaar- en betaalrekeningen of combinaties van beiden aan. Zo kunnen…
Handige tips om geld te sparenHandige tips om geld te sparenIn deze tijd van financiële crisis is het voor velen lastig om geld te sparen. De uitgaven vliegen de deur uit, het lijk…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kunt u doen met kleingeld?"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 10-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!