InfoNu.nl > Financieel > Geld > Insolventie en schuldsanering

Insolventie en schuldsanering

Insolventie en schuldsanering Als je maandinkomen ondanks matiging van je levensstijl gedurende langere tijd ontoereikend is om de kosten van levensonderhoud en rente en aflossing te betalen, dan spreekt men van insolventie. Gelukkig kan schuldsanering dan uitkomst bieden.

Wat is insolventie

Als je maandelijks inkomen structureel ontoereikend is om je vaste lasten, de kosten van levensonderhoud, vervallen krediettermijnen en openstaande rekeningen te betalen, dan ben je zogenaamd insolvent. Je hebt teveel schulden en raakt als gevolg daarvan onvermogend.

Een bovenmatige schuldenlast roept vaak angsten op: angst voor schuldeisers, angst voor verlies van je woning, angst voor stigmatisering als wanbetaler. Die angst belemmert veel mensen in hun handelen en maakt sommigen zelfs ziek.

Hoe ontstaat insolventie?

Veel mensen in ons land financieren (duurzame) consumptiegoederen door het opnemen van kredieten uitgaande van een vaste baan en een vast inkomen. Op zich hoeft de opname van krediet (kort of lang) geen enkel probleem te zijn mits:

  • voldoende financiële speelruimte bestaat om betaling van rente en aflossing op te brengen;
  • bij het aangaan van het krediet ook onvoorziene uitgaven of een vermindering van inkomen zijn ingecalculeerd.

Heeft men echter aan deze twee voorwaarden geen of onvoldoende aandacht geschonken, dan kunnen werkloosheid en andere financiële tegenvallers en kritische gebeurtenissen in het leven ertoe leiden dat de maandelijkse inkomsten niet meer opwegen tegen de maandelijkse lasten.

Welke financiële tegenvallers moet men incalculeren?

Kenmerk van kritische gebeurtenissen in het leven is dat ze ongewild, ongepland en onverwacht komen. Als de meest kritieke gebeurtenissen in het leven wordt door getroffenen vaak het verlies van werk, echtscheiding en ziekte of overlijden van naaste verwanten genoemd. Dat gaat vaak gepaard met depressie, lusteloosheid, desoriëntatie en verlies van levensperspectief. In de regel betreft het een combinatie van meerdere factoren en individuele problemen die uiteindelijk tot insolventie leiden.

Niet vergeten moet worden dat ook thuis opgedane ervaringen in de omgang met geld en de sociale en economische omstandigheden van de ouders ons kunnen beïnvloeden. Negatieve ervaringen thuis met geld en het gebrek aan kansen om er reeds als kind mee om te gaan, verhogen het gevaar om zelf in een situatie van bovenmatige schulden terecht te komen.

Wat kunnen de gevolgen van een te hoge schuldenlast zijn?

Aanvragen schuldsanering

Maar als schuldenaar (ook wel debiteur genoemd) heeft u door het aanvragen van schuldhulpsanering gelukkig een kans om een nieuwe start te maken! Via de schulshulpsanering kunt u immers een beroep doen op professioneel advies en bijstand en wie zich 3 jaar aan een dergelijke saneringsregeling houdt, is van zijn schulden af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wettelijke schuldsanering aanvragenWettelijke schuldsanering aanvragenOndanks alle welvaart in Nederland moeten dagelijks mensen schuldsanering aanvragen. Als het niet meer lukt om zelf van…
Schuldsanering, wat is dat?Schuldsanering, wat is dat?Wanneer de schuldenlast te hoog wordt en u dit niet meer zelf kunt afbetalen kunt u ervoor kiezen om een beroep te doen…
Gevolgen schuldsanering (WSNP)De Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) biedt schuldenaars de mogelijkheid op een schuldenvrije toekomst. De s…
Je schulden niet meer kunnen betalenJe schulden niet meer kunnen betalenOnoverkomelijke schulden, beslaglegging of faillissement, het kan iedereen overkomen. Door verlies van baan raak je krap…
Schulden voorkomen of sanerenSchulden voorkomen of sanerenNiemand kan zich 100% tegen financiële tegenslagen en daarmee samenhangende schulden beschermen. Maar wie een paar basis…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Insolventie en schuldsanering"

Reactie

Sandra, 15-06-2013 15:25 #1
Ik ben in 2005 met een schone lei begonnen, ik leerde een nieuwe man kennen en samen zijn we een bloemenkoeriersbedrijf begonnen, helaas na een jaar liep zowel bet bedrijf als ons huwelijk stuk. we zitten nu allebei met een enorme schuld, ik heb geprobeerd een wsnp aan te vragen maar moet nog 2 1/2 jaar wachten, mijn ex heeft wsnp aangevraagd en is gewoon afgewezen terwijl hij een schoon verleden heeft! alle schuldeisers komen nu weer aan mijn deur… ik zit wel in beschermingsbewind maar die kunnen de deurwaarders niet op afstand houden… ik zoek een oplossing maar ik weet het niet meer ik ben echt radeloos!
nu dreigt er ook nog een huisuitzetting… Reactie infoteur, 17-06-2013
Beste Sandra,

sommige reacties raken je zeer! Dit is er een van, maar goede raad is duur. Ik wens je ondanks alle sores alle goeds. Hou vol!

B.

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financiële crisis
Reacties: 1
Schrijf mee!