InfoNu.nl > Financieel > Geld > Betalen met en inwisselen van de travelers cheque

Betalen met en inwisselen van de travelers cheque

Betalen met en inwisselen van de travelers cheque Sinds de invoering van de Euro is de travelers cheque niet meer zo populair, maar veel mensen zijn nog in het bezit van oude cheque's of hebben deze verkregen door een erfenis. Ook hebben veel mensen vragen over het betalen met de travellers cheque en willen ze weten waar ze hun oude cheques kunnen inwisselen. Je ziet hier de voor- en nadelen op een rijtje, en informatie over wat je tegenwoordig nog met de waardepapieren kunt.

Hoe werkt betalen met een traveller cheque?

Een traveller cheque (letterlijk: reizigerscheque, kent meerdere spellingswijze: traveler's cheque, traveller's cheque, travellers cheque, traveler's check of traveller's check) is een blauw witte coupon met een vaste waarde die wordt uitgegeven in diverse valuta, en die bij diverse banken kan worden ingewisseld voor coupures van de lokale valuta. De belangrijkste uitgevers ervan zijn American Express en Thomas Cook.

Vroeger kon men bij vrijwel iedere bank traveller cheques aanvragen, maar tegenwoordig bieden veel banken deze service niet meer aan. Je moet er dan voor naar een GWK. Op grote stations in Nederland, alsmede op vliegveld Schiphol heeft het GWK kantoren die vrijwel altijd voldoende traveller cheques in voorraad hebben. Wil je voor grote bedragen cheques aanschaffen, dan is het handig om vooraf telefonisch of via internet een bestelling door te geven om te voorkomen dat je voor niets gaat.

Voordelen van de traveller cheque als betaalmiddel

  • Wanneer je geld inwisselt voor traveller cheques dan ontvang je hierbij een kwitantie die direct als verzekeringsbewijs geldt.. Verlies je de coupons of worden ze gestolen, dan kun je met dit bewijs nieuwe cheques aanvragen, waar je gestolen papiergeld gewoon kwijt bent of bij je eigen verzekering moet declareren. Het is ook niet noodzakelijk om aangifte te doen van diefstal van travellers cheques. De serienummers van de oude coupons worden dan ongeldig verklaard waardoor ze hun waarde verliezen. Bewaar cheques en kwitantie dan ook altijd gescheiden!
  • Travelex biedt tegenwoordig ook de zogeheten traveller's cheque cards: een credit card met de functie van een traveller cheque. American Express is recent gestopt met het uitgeven van deze kaarten omdat er te weinig animo voor was.
  • Travellers cheques zijn beschikbaar in diverse valuta waaronder Amerikaanse dollars, Canadese dollars, Britse ponden (pound sterling), Japanse yen, en uiteraard in de Euro. De waardes zijn meestal 20, 50, of 100, of een tien- of honderdvoud hiervan in het geval van bijvoorbeeld de Japanse yen, die een relatief lage waarde heeft. Doordat de cheques in verschillende valuta beschikbaar zijn blijven ze waardevast en hebben ze niet te lijden onder schommelingen in waarde tussen verschillende munteenheden.
  • Travellers cheques hebben geen verloopdatum. Coupons die je niet gebruikt voor je dus niet terug in te wisselen maar kunnen ook tijdens een volgende vakantie nog gebruikt worden.
  • In landen met een onstabiele munt is men vaak dol op travellers cheques. Zeker wanneer zij deze zelf in kunnen wisselen voor Amerikaanse dollars. Op diverse niet-westerse vakantiebestemmingen krijg je zelfs voorrang wanneer je laat blijken dat je je cheques komt inwisselen.
  • Het is bijvoorbeeld bij internationale aanbetalingen ook mogelijk om de coupons per post mee te sturen in plaats van andere soorten cheques.

Nadelen van de traveller cheque als betaalmiddel

  • De travellers cheque verliest aan populariteit. Zeker na invoering van de euro is het gebruik ervan flink afgenomen. Voorlopig zal het nog wel een betaalmiddel blijven, maar wellicht dat de beschikbaarheid ervan verder gaat afnemen.
  • Bij het inwisselen van de cheques moet, evenals bij de ontvangst ervan, voor iedere cheque apart worden getekend. Maak je gebruik van cheques van 20 Euro en wissel je er veel tegelijk in, dan ben je dus een tijd bezig met signeren.
  • Voor je op reis gaat moet je goed checken of het land waar je naartoe gaat de cheques wel dekt. Maak je een grote reis door diverse landen waar men het in het ene land wel accepteert en in het andere niet, dan is het vaak makkelijker om gewoon dollars mee te nemen.
  • Het wordt vaak gezien als een fraudegevoelig betalingssysteem. Vanwege de mogelijkheid de cheques bij diefstal te laten vervangen is er een levendige handel in ontstaan op de zwarte markt. Zo komt het voor dat mensen hun travellers cheques op straat verkopen, al dan niet voor een lagere prijs, om ze vervolgens op te geven als gestolen en zo nieuwe te ontvangen en er dubbel aan te verdienen.
  • Waar de travellers cheques vaak zonder kosten worden uitgegeven door banken, betaal je bij het inwisselen ervan meestal een commissie van tussen de 1 en 3%. Travellers cheques zijn dus niet zoals veel mensen denken kosteloos.

Update 2014

Steeds meer mensen komen met vragen over wat ze kunnen doen met hun oude Travelers Cheque's. Via de website van bijvoorbeeld American Express kun je zoeken naar locaties in en nabij je woonplaats waar de cheque's nog worden geaccepteerd. De meeste kantoren zullen om een aankoopbewijs en/of originele transactiebon vragen. Enkele kantoren accepteren de cheque's ook zonder aankoopbewijs. Het verdient de aanbeveling eerst contact op te nemen met het kantoor alvorens een poging te wagen de cheque's ter plekke te verzilveren. Travelers cheques in guldens kunnen in ieder geval niet meer worden ingewisseld.

Enkele kantoren die de travelers cheque nog accepteert (mogelijk alleen met aankoopbewijs) zijn:
  • GWK Travelex
  • Goffin Change
  • Pott Change
  • International Currency Change

Travelers Cheque's verkregen uit een erfenis

Travelers Cheque's die zijn verkregen uit een erfenis kunnen nog steeds in geld worden omgezet. Hiertoe dien je de cheque's eerst ongeldig te maken door een diagonale streep over de voorkant te zetten, met hier overheen het woord 'VOID'. Vervolgens stuur je de cheque's op naar American Express in de Verenigde Staten samen met een verklaring van erfrecht, je rekeningnummer en bijbehorende gegevens (IBAN, BIC, tenaamstelling, woonplaats), je telefoonnummer en een kopie legitimatiebewijs. Verstuur een dergelijke zending voor de zekerheid altijd aangetekend!
Gerelateerde artikelen
Traveller cheques een betalingsmiddel op sterven na doodTraveller cheques een betalingsmiddel op sterven na doodAls je op reis gaat is het natuurlijk niet altijd aan te raden om grote sommen cash geld met je mee te nemen, de travell…
American Express - de geschiedenisAmerican Express is één van de bekendste financiële dienstverleners ter wereld. De bekendste producten van dit bedrijf z…
Getallen, in cijfers of letters?Getallen, in cijfers of letters?Wanneer schrijf je getallen voluit in letters en wanneer schrijf je getallen juist in cijfers? Hoe schrijf je getallen d…
Oude cadeaubonnen waardeloos?Oude cadeaubonnen waardeloos?Gooi de cadeaubonnen of een cadeaubon waarvan de vervaldatum voorbij is, niet zomaar weg in 2018. Is die cadeaubon of ca…
Wat is Moneybookers?Wat is Moneybookers?Moneybookers "and money moves" is een Britse internetservice waarmee je via je emailadres geld kan versturen. Om met Mon…

Reageer op het artikel "Betalen met en inwisselen van de travelers cheque"

Reacties

Saïd, 25-08-2018 15:42 #41
Ik heb $160( usa) travel chueqes naar GWK Travelex kantoor in Den Bosch gewisseld.
ik kreeg maar $120 terug. dus $ 40 minder. Ik vind de commissie wat ze ervoor vragen is behoorlijk hoog.( 1/4 van totaal bedrag). Medewerkster stond echt niet open om mij uit te leggen waarom zo`n hoge commissie! Is deze inderdaad echt zo hoog?

Noël, 27-06-2017 17:48 #40
Van welke datum zijn deze niet meer in gebruik? Kan ik deze travell checks in Engels pound inruilen i.p.v. in € omdat ze in pounds uitgegeven zijn? En waar?

Leny Voskamp, 06-06-2017 12:13 #39
Ik heb nog travellercheques van Thomas Cook zonder aankoopbewijs waar kan ik die inleveren?

H. vd Graaff, 23-02-2017 17:51 #38
Wij hadden uit een nalatenschap Bank of America travelers cheques. Eerst geprobeerd via GWK. Deze adviseerde ze met een bepaald formulier op te sturen naar Travelex in Peterborough, UK. Na vele weken kregen we ze terug met de mededeling, dat ze ze niet konden verzilveren en verwezen ze naar een kantoor van Bank of America in San Francisco. Achterdochtig geworden zijn we via bellen en internet gaan zoeken en kregen maar geen contact met dat kantoor. Via andere telefoonnummers kregen we contact met een kantoor in Dallas en dat was raak! Aan de telefoon kon de dame precies zien welke chequenummers wel en niet waren verzilverd. Ze gaf ook aan welke papieren erbij moesten zoals overlijdensacte, bewijs van nabestaande, ID bewijs. We moesten ze toen opsturen naar Bank of America Travelers Cheques Department, 1950 North Stemmons Freeway 6001 Dallas Texas 75207.
Binnen een paar weken stond het geld op de rekening.
E-mail travchqdept@bankofamerica.com, tel: +1 214 209 0519.
mvg Henk

Henk Roza, 05-11-2016 13:39 #37
Geachte heer, mevrouw. Ben in bezit van een oude American Express Traveliers Cheque E 50.
Waar kan men die inwisselen voor euro's maar zijn bij deze nog geldig? Verneem graag een reactie van u.
Met vr Groet Henk Roza

Tom, 19-10-2016 11:22 #36
Beste,

Je kan nog Traveler cheques van AMEX en TH. Cook in USD en EUR verkopen bij de kantoren van Goffin Change - Western Union in België. Je moet ze wel tegen tekenen aan het loket. Aankoopbewijs is niet nodig.

L. K. Bhagwandas, 18-10-2016 17:01 #35
Ik heb problemen met het inwisselen en of verzilveren van Thomas Cook travellers cheques. Kan iemand mij vertellen wat en hoe ik en waar ik terecht kan. Ik heb verschillende banken geprobeerd maar wordt van de kasje naar de muur gestuurd. Ik hoop dat iemand mij kan helpen om dit probleem op te lossen.

Hennie, 30-09-2016 19:30 #34
Kan je Thomas Cook travelers cheques zonder aankoop bon maar wel op eigen naam nog ergens uit geven of inleveren?
Hennie

De Beleyr Myriam, 07-02-2016 13:35 #33
Ik heb nog travellers cheques thomas Cook.Waarschijnlijk geen aankoopbewijs.meer ik vertrek op reis via dusseldorf, via Domenicaanse republiek naar Haïti, kan ik die daar gebruiken of omruilen in banken!
Dank voor de info!
de Beleyr M

Jp van Dijkhuizen, 10-08-2015 10:55 #32
Waar en hoe kan ik mijn American Express travelers Cheque inwisselen zonder aankoopbewijs?

Marjan, 30-07-2015 20:05 #31
Ik heb Thomas Cook traveller cheques op naam van mijn moeder, die helaas overleden. Kan ik deze nog ergens inwisselen?

Rens, 30-01-2015 12:38 #30
Waar kan ik Thomas Cook cheques en contant papiergeld uit Amerika inwisselen voor euro's?

Martin, 02-01-2015 13:02 #29
Ik ben ook nog Travelers cheques tegen gekomen en zou die graag inwisselen maar heb er niets verders van eens toegestuurd gekregen na wat verkocht te hebben. Weet iemand waar die in te wisselen zijn?

Geert, 18-12-2014 18:36 #28
Travelers cheques inwisselen kan alleen nog via Amerika formulier o a te verkrijgen via een G W K
hoe lang het duurt? ik wacht al 4 weken

H. C. Campagne, 23-10-2014 15:50 #27
Ik ben in het bezit van een oude travelers cheque van American Express over $ 100,--maar heb het aankoopbewijs niet meer. Wat te doen om deze cheque in € om te wsselen?
Met vriendelijke groet
H.C. Campagne

Brigitte Dogterom, 09-10-2014 12:40 #26
Ik heb nog American Express traveler cheques die ik in 2002 heb gekocht. Ik ben nog wel van plan naar Amerika te gaan maar weet nog niet wanneer.
Kan ik ooit het risico lopen dat ze t.z.t. helemaal waardeloos zijn door b.v. faillissement American Express of Thomas Cook oid? of kan ik ze met een gerust hart laten liggen tot over ca. 5 tot 6 jaar voor gebruik in Amerika?
weet iemand hier iets over?

G., 29-09-2014 12:43 #25
Hoe lang duurt het voordat je je geld gestort krijgt na het versturen naar American Express? Ik lees drie weken hieronder bij iemand maar ben al bijna zes weken verder. Cheques zijn aangetekend verstuurd.

Sylvie Nijs, 15-09-2014 10:42 #24
Ik ben al weken op zoek naar een firma/kantoor om mijn travellers cheques van Thomas Cook/master card in te ruilen (amerikaanse dollars -> euro) maar niemand kan mij verder helpen (niet Goffinbank, niet Travelex, niet Thomas cook, niet Master card). Nu zegt men dat Thomas Cook is overgenomen door American Express en dat zij WEL nog deze thomas cook travellers cheques aannemen. Kan iemand nog iets bedenken waar ik nu ECHT terecht kan? Van 'de kast naar de muur gestuurd worden ' gesproken.

J., 11-09-2014 11:40 #23
Traveler cheques worden uitsluitend nog ingewisseld als u de cheques PLUS aankoopbewijs hebt in NL.

Ook bij alle ondergenoemden is dit zo.
Geen aankoopbewijs geen geld.

Dan is er nog maar 1 optie

aangetekend versturen naar de usa met het juiste formulier

Marco, 05-05-2014 18:39 #22
Ik heb zelf travellercheques van American en Thomas Cook ingestudeerd ivm overlijden van mijn vader.naar de vestigingen die hierboven staan vermeld in Londen UK.
dit formulier werd afgegeven door de ABN Amro op Schiphol.
tevens erfrecht verklaring erbij en aangetekend opgestuurd.

duurt dit altijd zo lang?
echter het duurt nou al ruim drie weken en

Michiel, 09-03-2014 18:05 #21
Wie weet raad? ik heb in 2007 american express travelercheques gekocht, maar na een verbouwing in mijn huis zijn de cheques en ook de aankoopbon zoek geraakt, misschien zijn ze bij het opruimen weg gegooid. het gaat om een aanzienlijk bedrag aan cheques.
wie weet hoe ik toch mijn geinvesteerde geld van die cheques alsnog kan claimen?
ik heb de cheques bij een american express vestiging aan het Rokin in amsterdam gekocht, maar deze vestiging bestaat al lang niet meer. wie heeft goede raad om mijn geld terug te krijgen? heb wel gebeld met american express, maar kreeg een callcenter in India aan de lijn. kon de Nederlandse vertaler niet goed verstaan. is het mogelijk dat american express kan nagaan wanneer en hoeveel geld ik destijds heb besteed?
er moet toch administratie zijn waarin men kan zien welke nummers niet verzilverd zijn?
bedankt voor jullie hulp
met vriendelijke groet,

michiel

Paul Geudens, 16-01-2014 13:14 #20
Ik lees bij de reacties de vraag al enkele keren staan maar zie geen antwoord. Dus ook: ik heb nog een aantal travellercheques van Thomas Cook in dollar. Waar kan ik die in België op de meest voordelige manier verzilveren aub?

Marijke, 16-10-2013 10:32 #19
Travelercheques zonder aankoopbon bij Goffinchange in Amsterdam, Utrecht Den Haag en Eindhoven (en Belgie). GeenThomas Cook meer.

Inge, 15-10-2013 11:22 #18
We hebben nog traveler cheques van Tomas Cooke waar kan ik deze inwisselen?

G. Vullers-Hunnekens, 02-09-2013 16:27 #17
Ik heb nog travelers cheques zonder aankoop bewijs. waar kan ik die verzilveren?

Yvonne van Heessel, 15-05-2013 12:03 #16
Ik heb zojuist gebeld naar het GWK op Schiphol om de cheques in te wisselen zonder aankoopbewijs maar dat gaat daar niet. Wel zei deze man dat dat wel kan bij het GWK op de Dam in Amsterdam.

Sylvia Alders, 10-03-2013 17:15 #15
Goedemidag
Ik heb een vraag over een usd travelier cheque die in gewisseld is in Maleisie hij is omgerekend van usd naar ringits en van ringits naar euro de cheue was in dollars 280.000, 00 klopt het dat de kosten van deze cheque 5.450, 00 euro is voordat de cheque naar de euro account wordt overgemaakt? Zou graag weten of dit niet automatische wordt verwerkt en ook in mindering wordt gebracht tijdens deze transactie?
Ik hoop graag van uw een reactie

Caroline, 01-02-2013 13:54 #14
Ik had ook nog oude cheques (15 jaar oud oid) echter zonder aankoopbewijs dus GWK wilde ze niet inwisselen. Ik heb de cheques meegenomen op vakantie en op de luchthaven van Faro probleemloos kunnen cashen (Jan 2013). Zij moesten wel een telefoontje plegen om te checken dat het geen gestolen cheques waren.

Ingrid, 23-01-2013 15:29 #13
Wij hadden ook traveller cheques in USD, maar geen aankoopbewijs meer. Ik heb ze samen met het formulier van het GWK opgestuurd naar American Express in Amerika, en na 3 weken stond het geld op onze rekening.

H. C. van Velden, 28-12-2012 10:41 #12
Enige tijd geleden heeft mijn bedrijf (restaurant in Nederland) traveller cheques ontvangen als betaalmiddel. In het verleden deden wij dat vaker en konden deze dan inwisselen bij de bank. Dat is nu echter niet meer mogelijk. Wie weet raad?

Van de Weteringh, 12-12-2012 09:05 #11
In Zuid-Afrika was er geen bank die de U.S. Dollars traverlers cheque van Thomas Cook wilde innemen. Ik heb ze ooit gekocht bij de Rabobank, ook zij wilde ze niet meer innemen, ik ben daar klant. Ik moet maar naar een grens wissel kantoor gaan.

Ara, 11-12-2012 14:20 #10
Heb net gebeld met goffin bank, zij nemen ook geen traveller cheques aan zonder aankoopbewijs.

Arie, 07-11-2012 09:54 #9
Zonder aankoopbewijs kan je zie via een formulier (verkrijgbaar bij GWK) opsturen naar USA en dan krijg je het geld op je rekening gestort. Indien je trav.cheques hebt van een overledene moet er een kopie van overlijden bij.

Ingrid, 10-09-2012 10:09 #8
Ik ben ook gaan uitzoeken waar traveller cheques nog ingewisseld kunnen worden. Goed nieuws… De bank "Goffin Change" is de enige bank die traveller cheques inwisselt zonder aankoopbewijs. Deze banken zitten in Nederland en België. Tik maar in bij Google en je krijgt een lijst met adressen en telefoonnummers. Succes allen.

C. Jansen, 15-08-2012 21:32 #7
Ik heb nog traveller cheques, aangekocht in 1996 bij de Postbank, maar helaas geen aankoopbewijs meer. Kan ik deze cheques toch bij het GWK inwisselen?

M. Th Kneppers, 07-08-2012 20:55 #6
Ik heb nog een aantal travellers cheques van Thomas Cook in mijn bezit, wil deze graag inwisselen voor euro's. Ik heb echter geen aankoopbewijs meer. Indertijd heb ik deze cheques gekocht bij de NMB. Deze neemt de cheques niet meer aan!
Waar kan ik terecht voor het inwisselen? Vr. Groet, M.Th. Kneppers

Kees, 13-07-2012 13:22 #5
Ik heb nog Thomas Cook Travelcheqeus anno 1990 in mijn bezit. Ze zijn echter ondertekend doro mijn moeder die overleden is. Totaal Fl. 400,-. Hoe/waar kan ik dit verzilveren in Nederland? Waar is een meldpunt voor Thomas Cook of adres in Nederland?

Graag uw antwoord

J. M. Stam, 20-03-2012 22:19 #4
Ik heb geprobeerd mijn laatste 2 Thomas Cook Travelcheques van $ 20 per stuk te verzilveren (aankoop in 1997) maar ik krijg het nergens voor elkaar. Ook niet bij het GWK in het Centraal station in Amsterdam. Zij vragen daar om een aankoopbewijs maar daar werd 1997 niet om gevraagd! Graag uw antwoord op mijn vraag: wat ik nu nog kan doen om ze te verzilveren?

Marco, 03-12-2011 15:21 #3
GWK, maar ik weet niet of ze van zolang geleden nog geaccepteerd worden

T. Tamboenan-Sibarani, 07-11-2011 13:57 #2
Ik heb nog Thomas Cook Travelcheqeus anno 1982 en 1990 in mijn bezit.
Hoe kan ik dit verzilveren in Nederland?
Waar is een meldpunt voor Thomas Cook of adres in Nederland?
Een soort Pott Change mogelijkheid?
Graag Uw antwoord.

Coen Reinders, 28-06-2010 22:08 #1
Waar kan ik Thomas Cook traveller cheques kopen?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 16-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 41
Schrijf mee!