InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een cheque als betaling ontvangen. En nu?

Een cheque als betaling ontvangen. En nu?

Een cheque als betaling ontvangen. En nu? Het is nog steeds mogelijk dat een cheque wordt aangeboden als betaalmiddel. Omdat het geen gegarandeerd betaalmiddel is zitten er aan de ontvangst van een chequebetaling risico's. Als begunstigde kunt u beter op de hoogte zijn van de voorwaarden waaraan een cheque moet voldoen alvorens u deze bij uw bank aanlevert. De bank kan vervolgens op twee manieren tot afrekening overgaan. U als begunstigde moet ook op de hoogte zijn van de mogelijke frauderisico's.

Algemene informatie

Het is nog steeds mogelijk dat u een cheque aangeboden krijgt als betaling. Hoewel het gebruik steeds minder wordt, zijn in een aantal landen (bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Frankrijk) cheques nog een veel gebruikt betaalmiddel. Een cheque is geen gegarandeerd betaalmiddel. De echte betaling moet u nog ontvangen. Dit kunt u doen door de cheque in te leveren bij uw bank. De kosten van een cheque zijn voor u als begunstigde vergeleken met andere betaalmiddelen zeer hoog. Daarom is het ook beter om uw relatie het bedrag over te laten boeken. De bank is geen partij bij de betaling maar speelt alleen een rol bij de afhandeling en verwerking van de cheque. De bank hoeft de cheque ook niet in behandeling te nemen, bijvoorbeeld als men twijfelt over de geldigheid van de cheque. En als voorwaarde stelt de bank meestal dat u ook een bestaande klant bent.

Bij de cheque-afhandeling worden de volgende termen gebruikt:

  • Trekker; de uitschrijver van de cheque.
  • Betrokkene; meestal de bank van de trekker.
  • Begunstigde; de ontvanger van het bedrag.

Waar moet uw cheque aan voldoen

Bij het aanbieden van een cheque moet u de cheque voorzien van een endossement aan de bank. Dit betekent dat u uw naam (c.q. stempel van het bedrijf) op de achterzijde van de cheque plaatst inclusief een rechtsgeldige handtekening. Hiermee draagt u de cheque over aan de bank. Dit wordt endosseren genoemd.

Aan welke voorwaarden moet de cheque voldoen:

  • De datum, plaats, uw naam en de naam en handtekening van de trekker moeten zijn ingevuld.
  • Het bedrag en de muntsoort in cijfers moet gelijk zijn aan het bedrag in letters.
  • Eenzelfde naam op de achterzijde als de naam van de begunstigde op de voorzijde.
  • Er zijn geen wijzigingen aangebracht op de cheque.

Afhandeling na-incasso

Bij afhandeling op na-incasso-basis vindt creditering van het chequebedrag plaats, nadat het bedrag van de betrokken bank van de uitschrijver van de cheque is ontvangen. Een afhandeling op na-incassobasis kan enkele weken duren. Is er met de cheque die u heeft gekregen gefraudeerd, dan kan de bank wel het overgemaakte bedrag zonder uw toestemming van uw rekening afschrijven.

Afhandeling Onder Gewoon Voorbehoud

Bij afhandeling Onder Gewoon Voorbehoud vindt creditering van het chequebedrag vooraf plaats. Deze bijschrijving is onder voorbehoud. Dat betekent dat de bank het bedrag weer van uw rekening kan afschrijven als de cheque niet betaald wordt aan de bank. De bank rekent cheques meestal OGV af, alleen wanneer u slechts zelden cheques aanlevert, de bank de uitschrijver van de cheque niet vertrouwt, of het saldo onvoldoende is om een afgerekend OGV bedrag weer terug te boeken, zal de bank kiezen voor Na Incasso.

Frauderisico

Een valse cheque (fraude) levert altijd problemen op. De bank zal beoordelen of de cheque verdacht is als fraudecheque. De bank heeft het recht (bij OGV) om het onbetaalde bedrag altijd terug te vorderen. Als er geen betaling wordt ontvangen onder een cheque, zal u zich voor de betaling moeten wenden tot uw wederpartij. Als de verkochte goederen inmiddels al aan de koper zijn geleverd, lijdt u schade voor het bedrag van de geleverde goederen.

Als u voor een geleverd product of dienst een cheque met een hogere waarde dan de afgesproken prijs ontvangt, is er sprake van een transactie met overwaarde. U bent met de fraudeur overeengekomen dat u uit deze overwaarde de kosten betaalt voor bijvoorbeeld transport of verzekeringen. De bank maakt het geld van de cheque onder gewoon voorbehoud over naar uw rekening. De bank schiet het geld dus eigenlijk voor totdat het bedrag daadwerkelijk is overgemaakt. Op het moment dat wordt ontdekt dat de cheque vals of ongedekt is, vordert de bank het overgemaakte geld terug. U blijft achter met schade voor het bedrag van de geleverde goederen en het door u overgemaakte geld voor de 'kosten'.

Kosten innen cheque

De kosten van een cheque zijn voor u als begunstigde vergeleken met andere betaalmiddelen zeer hoog. U dient daarom geen cheques voor kleine bedragen te accepteren (bijvoorbeeld minder dan 50,-), omdat de verwerkingskosten hoger zijn dan de opbrengst van de cheque. De ABN/AMRO heeft aangekondigd vanaf 1-1-2020 geen cheques meer te verzilveren omdat de verwerking te duur wordt.

Bij de ABN/AMRO zijn de kosten momenteel (04-2019):

  • Afhandeling Onder Gewoon Voorbehoud: 50,00 + 15,00 indien cheques niet worden betaald.
  • Afhandeling Na-incasso: 85,00 + 15,00 indien cheques niet worden betaald.

Bij de Rabobank zijn de kosten momenteel (04-2019):

  • Afhandeling Na-incasso: 70,00

Lees verder

© 2015 - 2019 Birdy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteLevensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteEr zijn verschillende soorten levensverzekeringen. In dit artikel gaat het om de renteverzekering. Er zijn twee soorten:…
Levensverzekering: soorten, mogelijkheden en verhoudingenLevensverzekering: soorten, mogelijkheden en verhoudingenBij de levensverzekering zijn er behalve de verzekeringsmaatschappij, drie partijen betrokken: de verzekeringnemer, de v…
Bankzaken: Bestendige opdracht versus domiciliëringBankzaken: Bestendige opdracht versus domiciliëringIedereen kent bestendige opdrachten en domiciliëringen; toch worden deze woorden vaak verkeerd gebruikt. Hier vind je ee…
Bankzaken: De overschrijvingBankzaken: De overschrijvingVia een overschrijving kan je gemakkelijk en snel betalingen doen. Maar wat betekenen nu eigenlijk al die termen die geb…
Terugboeken incasso voor verschillende soorten incasso'sTerugboeken incasso voor verschillende soorten incasso'sWist je dat er in Nederland wel vijf verschillende typen incasso's bestaan? Allemaal hebben ze hun eigen regels voor wat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eliazar, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/service/betalen-en-opnemen/cheques (04-2019)
  • https://www.rabobank.nl/images/tarieven-en-limieten-particulier-betalingsverkeer-rabobank-2019-01_291024505.pdf (04-2019)
  • https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/tarieven/geld-overmaken-en-ontvangen.html (04-2019)
  • https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/tarieven/wijziging-tarieven-en-voorwaarden-2019.html (04-2019)

Reageer op het artikel "Een cheque als betaling ontvangen. En nu?"

Infoteur: Birdy
Laatste update: 28-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld ontvangen
Schrijf mee!