Gratis bij het BKR geregistreerde gegevens inzien
Sinds mei 2018 kun je gratis inzage in de van jou bij het BKR geregistreerde gegevens opvragen. Het Bureau Krediet Registratie houdt gegevens bij met betrekking tot schulden en betalingsachterstanden op kredieten. Dit gaat onder meer om afgesloten leningen, een hypotheek, aankopen op afbetaling en creditcards. Potentiële kredietverstrekkers kunnen een BKR-toetsing aanvragen om zo jouw kredietwaardigheid te checken. Je kunt ook zelf een aanvraag tot inzage doen om te zien welke gegevens van jou bij het BKR geregistreerd staan en welke instellingen het afgelopen jaar een BKR-toetsing hebben aangevraagd. Als bijgevolg van de AVG kun je sinds mei 2018 één maal per jaar gratis zo'n inzage aanvragen.
Inzien van schulden bij BKR
Registratie schulden BKR
Het
Bureau Krediet Registratie (BKR) is een kredietregistratiebureau dat een dossier bijhoudt van iedereen die in Nederland één of meer kredieten heeft afgesloten. Dit wordt bijgehouden in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). Soorten kredieten die hierin geregistreerd staan zijn onder meer leningen, hypotheken, creditcards en aankopen op afbetaling. Loop je ergens een betalingsachterstand op dan wordt dit in het register van het BKR geregistreerd. Een eventuele potentiële volgende leningsverstrekker kan dit register raadplegen om zich zo een beeld te vormen van jouw kredietwaardigheid. Gaat dit bijvoorbeeld om een bank waar je een lening aanvraagt en constateert de bank na raadpleging van het BKR-register dat je betalingsachterstanden hebt op meerdere andere leningen dan kan dit een reden zijn om je een lening te weigeren. De informatie die het BKR verstrekt is volstrekt neutraal: er wordt geen oordeel gegeven over je kredietwaardigheid. Het is dus bijvoorbeeld niet zo dat je het stempel wanbetaler kunt krijgen van het BKR. Gegevens worden bewaard tot vijf jaar na aflossing van de betreffende lening.
Voor elke instelling met een bankvergunning geldt een verplichting zich aan te sluiten bij het BKR en dus gegevens door te spelen van mensen met lopende kredieten. Daarnaast zijn ook onder meer leasemaatschappijen en postorderbedrijven aangesloten omdat ook hier schulden behoorlijk kunnen oplopen en invloed kunnen hebben op iemand kredietwaardigheid. Sluit je een telefoonabonnement vanaf een bepaald bedrag af dan wordt sinds 2017 ook een check gedaan bij het BKR. Dit wordt ook wel een BKR-toetsing genoemd. Jaarlijks voert het BKR meer dan 10 miljoen BKR-toetsingen uit.
Welke gegevens staan bij het BKR geregistreerd?
Kredietverstrekkers moeten verplicht alle schulden van meer dan € 250 euro bij het BKR registreren. Alvorens dit gebeurt is de verstrekker verplicht de consument hierover te informeren. Door alsnog te betalen kan iemand zo de BKR-registratie van een schuld nog voorkomen. Hoe lang het duurt voor een schuld of betalingsachterstand wordt geregistreerd verschilt per type. Bij hypotheken gebeurt dit bijvoorbeeld na vier maanden maar bij andere type schulden gebeurt het al na twee maanden. Een eenmaal geregistreerde achterstand die inmiddels is hersteld blijft in het register zichtbaar. Het BKR hanteert zes verschillende soorten negatieve BKR-registraties:
- A - Achterstandsmelding: er is een achterstandsmelding gedaan door een kredietverstrekker
- H - Herstel: er is een achterstandsmelding gedaan en de achterstand is inmiddels hersteld
- 1 - er is een geregistreerde betalingsachterstand waarvoor een regeling is getroffen
- 2 - er is sprake van een opeisbare vordering die inmiddels is overgedaan aan een incassobureau
- 3 - op de schuld is inmiddels een x bedrag afgeboekt (meer dan € 250)
- 4 - de kredietontvanger is onbereikbaar
Een kredietverstrekker die een BKR-toetsing laat uitvoeren krijgt inzicht in enkele inhoudelijke gegevens over het krediet in kwestie zoals de hoogte van het krediet, de kredietsoort het moment van afsluiten, wanneer men gestopt is met betalen en eventuele bijzonderheden bij het krediet.
Je eigen gegevens bij het BKR inzien
Ervaar je zelf problemen bij het afsluiten van nieuwe kredieten of wil je in anticipatie op een kredietaanvraag inzage verkrijgen in de gegevens die van jezelf in het BKR-register staan dan is het mogelijk hiervoor een verzoek te doen. Daarbij ontvang je ook informatie over welke instellingen het afgelopen jaar jouw dossier hebben opgevraagd. Bij een onterecht aanvraag kun je hier melding van maken en kan de betreffende instelling hiervoor beboet worden. Een verzoek tot inzage kan gedaan worden via de website van het BKR of bij een bank (met kasfunctie). Als je onbeperkt je eigen gegevens online wilt kunnen blijven monitoren dan kun je hiervoor een abonnement afsluiten. Een eenmalige inzage kost € 4,95 per keer (2020). Als bijgevolg van de nieuwe privacywetgeving per mei 2018 is het echter ook mogelijk om eenmalig gratis een inzage te doen.
Gratis inzage in je eigen gegevens
Waar een inzage in je eigen gegevens in het BKR-register normaliter € 4,95 kost (2020) is het ook mogelijk om per jaar eenmalig
gratis inzage te krijgen. Het duurt dan alleen wat langer voor je over de gegevens kunt beschikken. Deze nieuwe mogelijkheid is een bijgevolg van de privacywetgeving (AVG) zoals deze geldt sinds mei 2018. Instellingen moeten namelijk in het kader van de AVG verplicht inzage kunnen verschaffen in de gegevens die ze van je registeren. Het BKR is daarin geen uitzondering. Om te voorkomen dat iedereen daardoor zomaar in de wilde weg zijn eigen gegevens op gaat vragen is deze mogelijkheid echter wel wat uitgekleed ten opzichte van een normale - betaalde - aanvraag. Waar je normaal binnen zeer korte tijd je opgevraagde gegevens toegestuurd krijgt moet je er bij een gratis aanvraag circa een maand op wachten. Op deze manier voldoet het BKR aan de eisen van de AVG maar voorkomt het dat 'voor de fun' hun gegevens gaan opvragen en het BKR daarmee van een belangrijke inkomstenbron beroven. Het doen van een verzoek tot een gratis inzage kan bovendien alleen door een formulier van de website van het BKR te downloaden, uit te printen, in te vullen en voorzien van een postzegel samen met een kopie van het legitimatiebewijs op te sturen. Ook deze procedure is omslachtiger dan bij een betaalde inzage.