Als je bank omvalt: een stappenplan
Wat moet je concreet doen als je bank omvalt? Als het een spaarbank betreft, kun je je in principe gewoon melden als gedupeerde, de wettelijke molens laten draaien, en wachten tot je geld - binnen zekere grenzen - bij je terugkomt. Als het een betaalrekening betreft, ligt dat anders. Dan moet je wel degelijk in actie komen, en snel. Een stappenplan om je door roerige tijden heen te loodsen.
Als eerste een goed advies. Ondanks de verhoogde garantie op banktegoeden, blijft het een belangrijk punt voor je financiele planning om je geld te spreiden. Ten eerste omdat een omvallende bank je ondanks welke overheidsgarantie ook tijd en dus geld kost. Ten tweede omdat de overheid in het verleden heeft bewezen een nogal grillige partner in de financiele zaak te zijn: wat nu geldt, hoeft over pakweg een halfjaar niet meer op te gaan. Met die waarschuwing in je achterhoofd, volgt hier het beloofde stappenplan in geval van een omgevallen bank.
1. Zoek contact met een andere bank
Ten eerste is het van belang om zo snel mogelijk contact te zoeken met een andere bank die de mogelijkheid biedt een betaalrekening te openen. Daarvoor zijn meerdere redenen. Zo maken banken het vaak mogelijk om - soms nog dezelfde dag - langs te komen met een legitimatiebewijs en een nieuwe betaalrekening te openen.Je krijgt dan meteen een bankrekeningnummer om te gebruiken voor lopende zaken. Vaak kun je dan ook meteen een pas meekrijgen en je bent 'ready to go'. Dit alles komt voort uit de gebruikelijke extra dienstverlening aan de slachtoffers van het fenomeen 'omgevallen bank'. Een schrale troost, maar wel een om van te profiteren, want je aanvraag wordt vaak met voorrang behandeld. Nog een reden is, dat elke dag er één is waar het om je betaalrekening gaat. Alle processen zoals automatische incasso's lopen namelijk gewoon door, en als er nog geen nieuwe bank is om dat allemaal op te vangen krijg je des te meer kans op puinhopen. Een andere reden om meteen een nieuwe bank te benaderen is geraffineerder. En die valt onder de noemer informatievoorziening (zie punt 3).
2. Beperk de schade vanuit de inkomstenhoek
Informeer zo snel mogelijk je werkgever, dat deze niet langer je salaris op de oude bankrekening stort. Heb je pech, dan staat namelijk net je salaris erop op het moment dat 'je rekening bij de omgevallen bank geblokkeerd wordt. Dan kun je niet meer bij je centen voor het garantiestelsel in werking treedt en je je geld teruggeeft. Dus: zorg dat je werkgever meteen op je nieuwe rekening gaat storten.
3. Zorg dat je meteen op de hoogte bent en blijft
Dan meer over de informatievoorziening. Die begint met name bij je nieuwe bank, ofwel degene waar je nu een betaalrekening hebt geopend. Wanneer je contact hebt gelegd met een nieuwe bank, zien deze jou als potentiele nieuwe klant. Het is niet leuk, maar in deze wereld krijg je betere informatie wanneer men denkt geld aan je te kunnen verdienen. Dus, brandende vragen over 'hoe nu verder' kun je wel bij je oude bank neerleggen, maar die zijn a) failliet dus niet meer in staat geld aan je te verdienen en b) overbelast door de roodgloeiend staande telefoon en de uitpuilende mailboxen. Vandaar dat het goud waard is om juist nu aspirant-klant te zijn bij een ander. Ervaring leert dat een béétje bank je snel en adequaat kan informeren over dingen die je moet doen om de overgang snel en soepel te laten verlopen. Dat ligt uiteraard weer anders voor het afhandelingsdeel dat bij je oude bank ligt. De nieuwe bank zal minder geneigd zijn je vragen in de richting van 'ik wil mijn centen terug, wat nu??' te beantwoorden. Dus het contact dat je ook zo snel mogelijk legt, is met De Nederlandsche Bank ofwel DNB. Zij laten de communicatiemolen prompt draaien wanneer een bank omvalt, dus kun je via de website al antwoorden op je vragen vinden óf kun je mailen om informatie. In de praktijk blijkt dat je mail zo niet een persoonlijk, dan wel een of meer algemene berichten oplevert die de meest brandende vragen van gedupeerden beantwoorden.
4. Haal binnen wat je kunt
Okee, je krijgt tegen de daarvoor wettelijk bepaalde tijd je geld terug vanuit het garantiestelsel. Maar hebben is hebben en krijgen is de kunst. Omdat de klant dagelijkse uitgaven heeft, is er tot op heden een regeling waarbij je een redelijk forse dagelijkse opname kunt doen bij andere banken, met het pas van je failliete bank. Voorbeeld. Bij het DSB-debakel waren er een aantal dagen waarop je 250 euro per dag kon opnemen, of je nu de betaalautomaat koos van SNS of ING of welke bank ook. Dat betekent dat iemand met een saldo van pakweg 750 euro na het sluiten van de kassa - ofwel het verlopen van de mogelijkheid geld op te nemen bij een andere bank - weinig of niets meer op de betaalrekening had staan door drie dagen lang het maximum op te nemen bij de betaalautomaat van een andere bank.
5. Spek je saldo
Denk aan je vaste afschrijvingen en dergelijke, en neem geen risico's. Om de nieuwe bankrekening te kunnen gebruiken, is het handig de teller van het saldo op je nieuwe betaalrekening meteen al stevig in de plus te zetten. Zo voorkom je rompslomp of erger vanwege het mislukken van incasso's die standaard van je oude bankrekening afgingen. Die oude bankrekening wordt namelijk gewoonlijk heel snel na het omvallen van je bank geblokkeerd voor zowel opnames als stortingen. Dus, zet je nieuwe bank al veilig in de plus en vertrouw niet alleen op de overstapservice, die zorgt dat op zeker moment alle betalingen en incasso's vanzelf via je nieuwe bank verlopen. NB: je loopt natuurlijk wel even via je afschriften na wie er wat van je krijgt, en stelt diegenen alvast op de hoogte van je nieuwe rekeningnummer.
6. Leer van je eventuele vergissingen
Er zijn zo al twee vergissingen die veel gemaakt worden als het gaat om betaalrekeningen. De eerste is, dat je de sussende woorden van je bank gelooft wanneer er geruchten opduiken omtrent problemen. Niet doen. Houd continu een beetje in de gaten hoe het gaat met de banken waar je een rekening hebt. En is er str**t aan de knikker, vergeet dan alle solidariteit en het-zal-wel-loslopen-mentaliteit en haal je geld weg. Nu. Overstappen is lang zo ingewikkeld niet meer, zeker niet nu er een overstapservice in het leven is geroepen die je betalingen en ontvangsten automatisch doorsluist naar je nieuwe bankrekening. Dan vergissing nummer twee. Dat is veel geld op je betaalrekening laten staan. Ten eerste mis je rente die een spaarrekening oplevert. Ten tweede kun je een saldo van een eurootje of duizend nog grotendeels of zelfs helemaal terughalen van je betaalrekening (zie punt 4: haal binnen wat je kunt). Dat scheelt heel wat wachten op een in werking tredende garantieregeling!
Met dank aan de ASN Bank