Snel en eenvoudig energie besparen

Snel en eenvoudig energie besparen Spaarlampen indraaien, de thermostaat een graadje lager, de muren isoleren, overstappen op een andere leverancier. Het riedeltje voor de hand liggende maatregelen om energie te besparen kan iedereen wel dromen. Er zijn eenvoudige, betaalbare oplossingen die de energienota ook verlagen. Wanneer u overgaat op onderstaande maatregelen zal u dit jaarlijks een forse besparing opleveren.

Bewust Energieverbruik

Hoe bewust gaat u op dit moment om met het energieverbruik in uw huishouden ? Vaak weten we niet hoe lang we douchen en of er onnodig apparaten standby staan, danwel onnodig energie verbruiken. Door onderstaande maatregelen te nemen, wordt u meer bewust van het energieverbruik en het scheelt u een aardige cent in de portemonnee.

Energieverbruiksmeter

U plaatst de meter tussen de stekker en het stopcontact en de kosten en het verbruik van het apparaat verschijnen in beeld.
De energieverbruiksmeter meet al verbruik vanaf 0,2 watt.
  • Prijs: € 19,99
  • Energiebesparing: € 50,00 per jaar
  • Terugverdientijd: 5 maanden
  • Webwinkel: www.safetyparts.nl

Besparende douchekop

Het warmwaterverbruik bepaalt voor een groot deel de hoogte van de energierekening. Deze besparende douchekop heeft 3 standen en is met behulp van de universele aansluiting in elke badkamer aan te sluiten. Zo bespaart u eenvoudig gas en water.
  • Prijs: € 19,95
  • Energiebesparing: € 35,00 per jaar
  • Terugverdientijd: 7 maanden
  • Webwinkel: www. handigbesparen.nl

Standby killer stekkerdoos

Met deze slimme stekkerdoos wordt het standby gebruik van apparaten gereduceerd tot een minimum. Als u de pc uitschakelt, zorgt deze stekkerdoos dat ook de monitor, printer, scanner en boxen automatisch uitgaan. Dit geldt ook voor de tv met toebehoren: schakelt u de tv uit, dan zorgt de stekkerdoos ervoor dat ook alle randapparatuur, zoals video recorder, dvd recorder, surround systemen, game consoles worden uitgeschakeld.
  • Prijs: € 16,99
  • Energiebesparing: € 22,00 per jaar
  • Terugverdientijd: € 9 maanden
  • Webwinkel: www.safetyparts.nl

Douchecoach

Op een eenvoudige manier kunt u met de douchecoach in de gaten houden hoe lang er wordt gedoucht. De douchecoach is voorzien van zuignappen en is waterdicht uitgevoerd. Zo wordt energiebesparen direct zichtbaar. Stel dat u normaliter zo'n 10 minuten onder de douche staat en u stelt de douchecoach in op 8 minuten, dan bespaart u al 20 %. En of u nou 10 minuten onder douche staat of 8 minuten.. Er gaat een alarmpje af, zodra de ingestelde doucheminuten zijn verbruikt. Vooral handig als uw kinderen onder de douche staan.
  • Prijs: € 4,99
  • Energiebesparing: € 45,00 per jaar
  • Terugverdientijd: 2 maanden
  • Webwinkel: www.safetyparts.nl

Koelkastthermometer

Deze thermometer, die u in elke koelkast of vrieskast kunt plaatsen maakt de temperatuur zichtbaar. Zodoende kunt u in de gaten houden of de koelkast of vriezer niet te koud staat ingesteld: dit kost onnodig veel energie. Een ander voordeel is dat u nu ook kunt zien of de koelkast niet te warm staat, want daardoor bederft het eten sneller.
  • Prijs: € 5,99
  • Energiebesparing: € 10.00 per jaar
  • Terugverdientijd: 9 maanden
  • Webwinkel: www.safetyparts.nl

Waterbespaarders

Deze doorstroombegrenzer is in elke kraan te plaatsen. U levert niet of nauwlijks aan comfort in, door de nauwkeurige afstand van de twee gleufjes. Het brengt de doorstroming terug van 14 liter per minuut naar 7 liter per minuut. Op deze wijze bespaart u aanzienlijk water en gas, zonder dat u daar echt iets van merkt.
  • Prijs per 3 stuks: € 5,55
  • Energiebesparing: € 22,50
  • Terugverdientijd: 3 maanden
  • Webwinkel: www. handigbesparen.nl

De totale energiebesparing

Wat leveren deze vrij eenvoudig te nemen maatregelen nou gezamelijk op?
Naast het verbruik van minder energie, dus beter voor het milieu, een aanzienlijke kostenbesparing:

ArtikelAanschafBesparing per jaarTerugverdientijd
energieverbruiksmeter€ 19,99€ 50,00 5 maanden
besparende douchekop€ 19,95€ 35,00 7 maanden
Standby killer stekkerdoos€ 16,99€ 22,009 maanden
3 waterbespaarders€ 5,55€ 22,503 maanden
douchecoach€ 4,99€ 45,001,5 maand
Koelkastthermometer€ 5,99€ 10,00 9 maanden
Totale besparing per jaar € 73,46 € 184,50

Conclusie energieverbruik:

De inschatting van de besparingen zijn gebaseerd op een gemiddelde (Vereniging Eigen Huis). De hoogte van de besparingen zijn afhankelijk van hoe bewust u nu al met energieverbruik om gaat. Als we uitgaan van het gemiddelde levert u deze maatregelen in het eerste jaar € 111,00 op en de daarop volgende jaren € 184,50 per jaar.
© 2009 - 2020 Nautisc1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snel en eenvoudig energie besparen"

Infoteur: Nautisc1
Gepubliceerd: November 2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!