InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen op elektriciteit: energiezuinig

Geld besparen op elektriciteit: energiezuinig

Geld besparen op elektriciteit: energiezuinig Een gemiddeld huishouden verbruikt zon 3000 kWh per jaar aan elektriciteit, dat neerkomt op ongeveer 650 euro. Besparen op electra is goed voor het milieu, maar levert ook geld op. Zo kan je bij de aankoop letten op het energielabel die vertelt over het verbruik van energie; het sluipverbruik naar beneden brengen door stekkers niet in het stopcontact te laten zitten en batterijen vermijden. Apparaten op gas zijn goedkoper dan op stroom. En LED en TL-verlichting zijn nog zuiniger dan een spaarlamp of een gewone lamp. Behalve op water kan je ook op energie besparen.

Batterij

Stroom uit het stopcontact is schoner en goedkoper dan stroom uit batterijen of accus. Als je toch batterijen moet gebruiken, zijn oplaadbare batterijen het beste omdat die tot 1000 keer oplaadbaar zijn. Als je kiest voor nikkelmetaalhybride (NiMH) batterijen zijn deze beter voor het milieu en al oplaadbaar als ze nog niet helemaal leeg zijn.

Alleen in apparaten die weinig stroom verbruiken zoals een klokje, afstandbediening en rookmelder is het zuiniger om eenmalige alkaline-batterijen te gebruiken. Deze lopen minder snel leeg.

SoortKosten per kWh
Alkaline batterij386 euro
Oplaadbare NimH batterij6,33 euro
Stopcontact0,22

Gas

Gas is goedkoper dan stroom. Door op gas te koken in plaats van elektrisch, keramisch, halogeen of inductie, bespaart u geld en energie. Ook een gasoven is dus voordeliger dan een elektrische.

Een vaatwasser verbruikt zon 1,4 kWh per wasbeurt, ongeveer 30 eurocent. Met de hand afwassen is goedkoper wanneer water verwarmt wordt door gas. De vaatwasser is wel zuiniger als je een elektrische warmwatervoorziening hebt.

Energielabel

Bij de aanschaf van een nieuwe vaatwasser, wasmachine, koelkast, vriezer, droger of andere apparaten doe je er goed aan te letten op het energielabel. De letter op dit label geeft aan hoe energiezuinig het apparaat is. Zo is A++ zuiniger dan A+ en A. Bij wasmachines kennen ze geen A++ dan is het AAA.

SoortVerbruik label A++ Verbruik label A+ Verbruik label A Verbruik label B
Koel/vriescombinatie normaal 180 kWh 40 euro 252 kWh 55 euro 331 kWh 73 euro 451 kWh 99 euro
Koel/vriescombinatie tafelmodel 127 kWh 28 euro 177 kWh 39 euro 232 kWh 51 euro 317 kWh 69 euro
Koelkast tafelmodel 84 kWh 19 euro 118 kWh 26 euro 154 kWh 34 euro 210 kWh 46 euro
Diepvrieskist 200 liter 147 kWh 32 euro 205 kWh 45 euro 269 kWh 59 euro 367 kWh 80 euro

Niet alleen het energielabel bepaalt het verbruik, ook het formaat koelkast. Verder kan je energie besparen door de deur zo kort mogelijk open te houden, spullen uit de vriezer in de koelkast te ontdooien en de vriezer een keer per twee maanden te ontdooien.

Sluipverbruik

Let ook op of het apparaat helemaal uit kan. Er is in elk huishouden steeds meer sprake van sluipverbruik. Het lijkt alsof de apparaten uitstaan, maar zolang ze met de stekker in het stopcontact zitten verbruiken ze toch nog stroom. Soms is het nodig, want niet elk apparaat kan zonder stroom (een wekker, een antwoordapparaat) maar de helft van al het sluipverbruik is overbodig. Zoals een computer hetzelfde aantal stroom gebruikt met 1 uur aan staan in 4 uur stand-by of meer dan 10 uur in slaapstand.

Top vijf onnodig sluipverbruik
  • Computer 33 euro per jaar
  • Televisie 12 euro per jaar
  • Koffiezetapparaat 6 euro per jaar
  • Muziekinstallatie 6 euro per jaar
  • Magnetron 4 euro per jaar

Tips

  • Zet het apparaat uit in plaats van stand-by
  • Trek de stekker uit het stopcontact als je het apparaat een tijdje niet gebruikt
  • Gebruik stekkerdozen waar een aan/uit knop op zit
  • Gebruik bespaarstekkers.
  • Als je niks oplaadt, haal de oplader dan uit het stopcontact. Evenals je transformator.

Lampen

16 procent van de stroomrekening gaat op aan verlichting; misschien toch reden genoeg om de spaarlamp in te voeren. Spaarlampen zijn duurder, maar gaan wel drie tot vijftien keer langer mee. Daarnaast gebruikt een spaarlamp minder energie.

Een halogeen lamp gebruikt minder energie dan een gloeilamp, maar meer dan een spaarlamp. Veel halogeenlampen hebben een transformator. Als de schakelaar van de lamp tussen de lamp en de transformator zit, verbruikt deze ook stroom als de lamp niet aanstaat.

LED-lampen zijn zeer zuinig, evenals TL-lampen.

SoortLevensduur (in branduren) Aanschafprijs Gebruikskosten per jaar (1,5 uur per dag)
Gloeilamp 1000 0,50-4,00 euro 4,80 euro
Halogeenlamp 2000-4000 1,00-7,00 euro 3,50-4,00 euro
Spaarlamp 3000-15.000 3,00-20,00 euro 1,00-1,25 euro
TL-lamp 10.000-40.000 2,00-20,00 euro 0,95-1,20 euro
LED-lamp 2.000-4.000 5,00-40,00 euro 0,50-1,80 euro

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Klussen: elektronica  circuit en regelen elektrische stroomKlussen: elektronica circuit en regelen elektrische stroomStroom bestaat uit beweging van negatief geladen deeltjes (elektronen) van een negatieve naar een positieve pool. De con…
Elektriciteit en energie (stroom)Elektriciteit en energie (stroom)Elektriciteit Energie Stroom. Wat is elektriciteit precies? Wat is volt, ampère, ohm of watt? Wie vond de batterij nu ei…
Klussen: elektronica  hoe en watKlussen: elektronica hoe en watIn onze maatschappij heb je heel veel met elektronica te maken: computers, televisies, digitale camera's, mp3-spelers, e…
Besparen op energieverbruikDe prijzen van gas, water en licht stijgen. De hoogste tijd om uw energieverbruik eens onder de loep te nemen. Er valt n…
Bronnen en referenties
  • Bron tabellen: Milieu Centraal

Reageer op het artikel "Geld besparen op elektriciteit: energiezuinig"

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Besparen
Schrijf mee!