InfoNu.nl > Financieel > Geld > Stappenplan voor aanvragen van gesubsidieerde rechtsbijstand

Stappenplan voor aanvragen van gesubsidieerde rechtsbijstand

Stappenplan voor aanvragen van gesubsidieerde rechtsbijstand Iedereen krijgt in zijn of haar leven wel eens te maken met een juridisch geschil waardoor er een behoefte aan rechtsbijstand ontstaat. Voorbeelden van juridische geschillen zijn: een ontslag door uw werkgever, een door u ondertekende koopovereenkomst waar u vanaf wilt, of een geschil met uw buren over bijvoorbeeld de erfafscheiding. Wanneer u zelf niet genoeg inkomen hebt om de kosten van een advocaat of mediator van te betalen, zou u eventueel aanspraak kunnen maken op gesubsidieerde rechtsbijstand. Dit doet u door een toevoegingsaanvraag bij de Raad voor Rechtsbijstand in te dienen.

Stappenplan voor het aanvragen van gesubsidieerde rechtsbijstand

Juridisch geschil, juridisch advies & (gesubsidieerde) rechtsbijstand

Wanneer u een procedure bij de rechter gaat starten zult u kosten gaan maken voor juridisch advies gegeven door een advocaat of een mediator. Als u niet over voldoende inkomen geniet om de kosten van een advocaat of mediator van te betalen, dan kunt u hiervoor mogelijk een vergoeding krijgen van de Raad voor Rechtsbijstand. Het is van belang om allereerst helder te hebben of u inderdaad te maken hebt met een juridisch geschil, en zo ja, met wat voor type juridisch geschil. Bij het Juridisch Loket kan er gratis juridisch advies worden ingewonnen over de te nemen vervolgstappen en ook kunnen zij een juridisch adviseur (advocaat of mediator) aanwijzen die staat ingeschreven bij de Raad voor Rechtsbijstand. Om aanspraak te maken op gesubsidieerde rechtsbijstand dient uw mediator of advocaat een toevoegingsaanvraag in te dienen bij de Raad voor Rechtsbijstand. Indien u van de Raad een toevoeging krijgt, kunt u hiermee voor een groot deel de kosten voor het juridisch advies van uw advocaat of mediator dekken. Daarnaast betaalt u een eigen bijdrage waarvan de hoogte afhankelijk is van uw inkomen en vermogen in het peiljaar.

1. Bepaal met wat voor juridisch geschil u te maken hebt

Bepaal of u te maken hebt met een juridisch geschil, en zo ja, wat voor type juridisch geschil. Om te weten of u inderdaad te maken hebt met een juridisch probleem en onder welk type dit valt kunt u de Rechtwijzer raadplegen. Schrijf de relevante informatie die u via de Rechtwijzer hebt opgedaan op, zodat u dit wanneer nodig snel erbij kunt pakken.

2. Laat u (gratis) adviseren door het Juridisch Loket

Ga naar het Juridisch Loket voor gratis juridisch advies omtrent het juridisch geschil waarmee u te maken hebt. U kunt het Juridisch Loket telefonisch om advies vragen, een e-mail sturen, bellen om een afspraak met hen te maken, of u kunt tijdens een inloopspreekuur langs gaan en ter plaatse om juridisch advies vragen. Vraag aan de adviseur van het Juridisch Loket of deze u in uw situatie en omstandigheden aanraadt om een mediator of advocaat te zoeken voor verdere rechtsbijstand. De adviseurs kunnen een advocaat of mediator voor u zoeken die ingeschreven staat bij de Raad voor Rechtsbijstand; u kunt alleen aanspraak maken op gesubsidieerde rechtsbijstand indien uw advocaat of mediator bij de Raad is ingeschreven. Bovendien kunt u in bepaalde gevallen een korting op uw eigen bijdrage krijgen indien het Juridisch Loket een mediator of advocaat voor u regelt.

3. Bespreek het juridisch geschil met een advocaat of mediator

Bespreek het juridisch geschil met uw advocaat of mediator. Dit hoeft uiteraard niet als het juridisch geschil reeds met het advies van het Juridisch Loket is opgelost. Een mediator is iemand die onafhankelijk is en bemiddelt bij een juridisch probleem waar twee partijen mee kampen. In tegenstelling tot een advocaat, die de belangen van één partij verdedigt en daarbij ook een standpunt inneemt, verdedigt de mediator geen standpunt en beschermt ook niet de belangen van één van de partijen. Een doel van mediation is dat de partijen door het beantwoorden van vragen zélf met een oplossing komen voor het juridisch geschil. Deelnemen aan mediation gebeurt altijd door de vrijwillige keuze van beide partijen. Mediation is een veel voorkomende vorm van rechtshulp bij echtscheiding.

4. Dien een toevoegingsaanvraag in bij de Raad

De advocaat of mediator dient voor u een verzoek om gesubsidieerde rechtsbijstand in te dienen bij de Raad voor Rechtsbijstand. De Raad kan besluiten om u de gesubsidieerde rechtsbijstand toe te wijzen: u ontvangt in dat geval een zogeheten toevoeging. Dit betekent dat de Raad voor een groot deel de kosten voor het juridisch advies van uw mediator of advocaat zal vergoeden. De hoogte van de door u te betalen eigen bijdrage is afhankelijk is van de hoogte van uw inkomen in het peiljaar. De verschillende soorten rechtsbijstand regelen elk de te betalen eigen bijdrage in het jaar 2019 op een andere manier.

Lees verder

© 2019 Aucourant, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gesubsidieerde rechtsbijstand: voorwaarden & eigen bijdrageGesubsidieerde rechtsbijstand: voorwaarden & eigen bijdrageAls u de kosten voor rechtsbijstand niet kunt betalen omdat uw inkomen ontoereikend is, kunt u een beroep doen op gesubs…
Gratis juridisch adviesGratis juridisch adviesEr hangt vaak een behoorlijk prijskaartje aan juridisch advies, maar gelukkig zijn er gratis alternatieven. Het inhuren…
Gesubsidieerde rechtsbijstand - Pro Deo advocaatGesubsidieerde rechtsbijstand - Pro Deo advocaatMensen die een advocaat nodig hebben maar deze niet kunnen betalen kunnen een beroep doen op de Wet op de Rechtsbijstand…
Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Bij juridische vragen wordt gelijk gedacht aan een dure advocaat, maar u kunt ook bij andere partijen terecht die minder…
Rechtsbijstand: voorwaarden en tipsMocht je onverhoopt in een rechtszaak verwikkeld raken of op een andere manier juridische hulp nodig hebben waar je niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Succo, Pixabay
  • https://www.judex.nl/rechtsgebied/rechtsbijstand-procedures/de-mediator/artikelen/wat-is-een-mediator/
  • https://www.juridischloket.nl/
  • http://kolfschotenadvocatuur.nl/particulier/
  • https://rechtwijzer.nl/
  • https://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/hoeveel-moet-ik-zelf-betalen/korting-op-de-eigen-bijdrage

Reageer op het artikel "Stappenplan voor aanvragen van gesubsidieerde rechtsbijstand"

Infoteur: Aucourant
Laatste update: 16-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!