Kosten tandartscontrole en tandsteen verwijderen 2017 & 2018

Kosten tandartscontrole en tandsteen verwijderen 2017 & 2018 Het is aanbevolen om twee maal per jaar de tandarts te bezoeken voor een tandartscontrole. De kosten voor een tandartscontrole zijn met ongeveer twintig euro in 2016 en 2017 erg laag vergeleken met de kosten die eventueel tandherstel (gaatjes vullen of erger) met zich brengen. Soms zullen de kosten iets hoger zijn, bijvoorbeeld wanneer de controle in het weekend, de avond of 's nachts plaatsvindt. Ook een tandartscontrole aan huis is duurder. Bij grote tandproblemen is meer dan een reguliere tandartscontrole vereist. Dan zal veelal een behandelplan opgesteld moeten worden. Dit is ongeveer vier keer zo duur als een tandartscontrole. Ook kan het zijn dat een tandarts een tweetal kleine röntgenfoto's wil maken bij een controle. Dit brengt in 2016 en 2017 ongeveer dertig euro aan extra kosten met zich. Tandsteen verwijderen wordt ook vaak tijdens de controle uitgevoerd. De kosten hiervoor zijn in 2016 en 2017 ongeveer 12 per vijf minuten. Voor 2018 worden vergelijkbare tarieven verwacht.

Prijs tandartscontrole in 2017 en 2018

Een tandartscontrole kost in 2017 maximaal 20,44. Dit is het maximumtarief zoals dat is vastgelegd door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Nederlandse tandartsen mogen geen hoger tarief dan dit bedrag rekenen. Wel mag een tandarts extra kosten in rekening brengen voor bijzondere situaties. Zo mag nog eens 20,44 in rekening worden gebracht wanneer de controle in het weekend, de avond of de nacht heeft plaatsgevonden. Is de controle bij de patiënt thuis uitgevoerd, dan kan een tandarts hier maximaal 16,14 extra voor in rekening brengen (bovenop de 20,44 voor de controle).

Kleine röntgenfoto's

Eens in de zoveel tijd zal een tandarts bij een controle ook röntgenfoto's maken. Hoe vaak een tandarts dit doet, hangt veelal af van de staat waarin het gebit van een patiënt verkeert en de bij de tandarts bekende voorgeschiedenis van een patiënt. Bij een patiënt met gave tanden zonder eerdere tandproblemen zal een tandarts zodoende minder snel tijdens een controle röntgenfoto's maken dan bij een patiënt die al veel tandproblemen heeft gekend.

Wanneer een tandarts röntgenfoto's maakt bij een controle, dan zullen dit doorgaans twee kleine röntgenfoto's zijn. De kosten voor één kleine röntgenfoto liggen in 2017 op 15,06, zodat de prijs voor twee van dergelijke foto's op 30,12 ligt.

Vaststellen behandelplan

Wanneer een patiënt grote tandproblemen heeft, dan is een standaardcontrole doorgaans niet voldoende om alle problemen (en de bijbehorende behandelingen) in kaart te brengen. In deze situaties brengt de tandarts een aanzienlijk hoger bedrag in rekening voor een uitgebreid onderzoek ten behoeve van het opstellen en vastleggen van een behandelplan. In 2017 bedraagt het maximumtarief hiervoor 96,81.

Tabel voor 2018

Voor 2018 zijn de prijzen voor een tandartscontrole en bijhorende behandelingen met bijna 3% gestegen. De tabel toont de nieuwe tarieven voor 2018.

OmschrijvingPrijs 2018
Periodieke tandartscontrole 21,00
Extra voor weekend-, avond- of nachtbehandeling 21,00
Extra voor controle aan huis 16,58
Opstellen groot behandeplan 99,46
Kleine röntgenfoto 15,47

Tandsteen verwijderen kosten 2017 en 2018

Het verwijderen van tandsteen valt onder de kop 'gebitsreiniging'. Hier behoort ook het verwijderen van plaque en het polijsten van tanden onder. De prijs die hiervoor in rekening wordt gebracht, hangt af van de tijdsduur van de behandeling. Het door de NZa vastgestelde maximumtarief bedraagt in 2017 12,06 per vijf minuten. Hierbij wordt 'naar boven afgerond', zodat bijvoorbeeld voor een behandeling van zes minuten 24,12 (tweemaal 12,06) in rekening wordt gebracht. In 2018 kost tandsteen verwijderen 12,39 per vijf minuten.

Bespaartips

Het is een cliché, maar de beste bespaartip voor tandartskosten is dat voorkomen beter is dan genezen. Daarnaast geldt dat zo snel mogelijk genezen de goedkoopste optie is. Zo kost een kleine vulling minder dan 70, terwijl een heel grote vulling al ongeveer 110 kost. Een kroon kost zelfs rond de 500. Wanneer daarnaast nog een wortelkanaalbehandeling nodig is, zal hier nog eens 300 - 400 bij komen. Een klein gaatje kan zodoende beter snel gevuld worden, voordat het gaatje groter wordt en/of zelfs een ontsteking aan een wortelkanaal veroorzaakt.

Vergeleken met de kosten voor tandherstel is een tandartscontrole (ongeveer 20) opvallend goedkoop, zodat het onverstandig is om op een tweejaarlijks tandartsbezoek te besparen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Oswaldoruiz, Pixabay
  • https://www.tandarts.nl/tandartstarieven/kosten-behandeling
  • https://vergelijkmondzorg.nl/tandartstarieven/tandartstarieven-2017/

Reageer op het artikel "Kosten tandartscontrole en tandsteen verwijderen 2017 & 2018"

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 02-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Tandartstarieven 2017
Schrijf mee!