InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kosten implantaat: prijzen voor 2017 en 2018

Kosten implantaat: prijzen voor 2017 en 2018

Kosten implantaat: prijzen voor 2017 en 2018 Indien je een tand of een kies mist, kan er ter vervanging een kunstwortel geplaatst worden met hierop een tandvormig kapje, zodat de leegte in het gebit wordt opgevuld. De kunstwortel wordt een implantaat genoemd en het kapje een kroon. Hoewel de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) sinds 2013 weer maximale tandartstarieven publiceert waar alle tandartsen in Nederland zich aan moeten houden, kan het onduidelijk zijn wat een implantaat kost. Dit komt doordat de NZa geen totaalprijs publiceert maar afzonderlijke (maximum)prijzen voor alle verschillende prestaties die het plaatsen van een implantaat vereist. Maar welke prestaties zijn er allemaal nodig voor een implantaat en wat is dan de totaalprijs? Oftewel: wat kost een implantaat? Het antwoord verschilt per jaar, maar de prijsverschillen zijn doorgaans klein, zodat de kosten van een implantaat ongeveer gelijk zijn in 2016, 2017 en 2018.

Welke tandartscodes (prestaties)?

Minimale prestaties voor een implantaat

Het plaatsen van een implantaat (zonder kroon) vereist minstens zes prestaties. In de eerste plaats zijn er de materiaalkosten voor het implantaat (tandtechniekkosten die aan een patiënt worden doorberekend) en de kosten voor het plaatsen van het implantaat. Aan het plaatsen van het implantaat gaat het maken en analyseren van een kaakoverzichtsfoto, een initieel onderzoek en een verlengd onderzoek aan vooraf. Tot slot, zijn er ook nog overheadkosten die een patiënt voor het plaatsen van een implantaat moet voldoen.

Aanvullende prestaties voor een 2-fase implantaat

Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen een 1-fase implantaat en een 2-fase implantaat. Een 1-fase implantaat wordt in één behandeling aangebracht door een kunstwortel in het kaakbot te schroeven. Het bovenste deel - dat één geheel vormt met het in het kaakbot geschroefde deel - van het implantaat steekt boven het tandvlees uit. Op dit deel kan een kroon geplaatst worden, maar pas nadat het implantaat is ingegroeid in het kaakbot. Dit kan enkele maanden duren.

Een 2-fase implantaat daarentegen kent twee behandelingsfasen. In de eerste fase wordt, net als bij een 1-fase implantaat, het implantaat in het bot geplaatst. Anders dan bij een 1-fase implantaat, wordt nu echter het in het bot geplaatste implantaat bedekt met tandvlees. Wanneer, na enkele maanden, het implantaat in het kaakbot is gegroeid, vindt de tweede behandelingsfase plaats. In deze fase wordt een afdekschroef (healing abutment) als een 'dopje' op het ingegroeide implantaat geplaatst. Enkele weken later kan dan een kroon op dit 'dopje' worden aangebracht.

Een 2-fase implantaat kent enkele voordelen ten opzichte van een 1-fase implantaat. Allereerst, wordt een 2-fase implantaat geheel overhecht waardoor er geen contact is met speeksel of de mondholte. Dit is met name van belang wanneer gelijktijdig met het implantaat ook botopbouw is verricht, zodat de botopbouw optimaal wordt beschermd. Voorts, geeft een 2-fase implantaat een esthetisch fraaier resultaat. Met name wanneer een implantaat op een goed zichtbare plek wordt geplaatst, moet voorkomen worden dat er een 'grijze doorschemering' ontstaat in het tandvlees. In de tweede fase kan het tandvlees gemanipuleerd worden zodat het implantaat minder zichtbaar is.

Extra kosten voor noodvoorziening

In veel gevallen zal een tijdelijke noodvoorziening worden geboden om de tijd tot het daadwerkelijk plaatsen van het implantaat en/of de kroon te overbruggen. Hier zijn extra kosten aan verbonden.

Kosten implantaat in 2017 en 2018

Wanneer alle voorgaande prestaties bij elkaar worden opgeteld dan kan de vraag 'wat kost een implantaat' worden beantwoord voor zowel een 1-fase als een 2-fase implantaat. In de onderstaande tabellen gebeurt dit door een overzicht te geven van alle prestaties die voor een 1-fase implantaat (bovenste tabel) en 2-fase implantaat (onderste tabel) vereist zijn. In de tabel worden ook de NZa-codes voor elke prestaties weergegeven (de asterisk bij sommige codes geeft aan dat het om materiaal- c.q. tandtechnicuskosten gaat) alsmede de door de NZa vastgestelde maximumprijs geldend voor 2016, 2017 en 2018. Merk op dat de vermelde kosten alleen voor het implantaat zijn. Indien op het implantaat een kroon wordt geplaatst, dan komen hier nog extra kosten voor bij. Een implantaatkroon is duurder dan een kroon die op een bestaande tand wordt geplaatst. Voor een 1-fase implantaat kost de kroon grofweg 800 euro en voor een 2-fase implantaat om en nabij de 1.000 euro.

Wat kost een implantaat: 1-fase implantaat

PrestatieCodePrijs 2016Prijs 2017Prijs 2018
Implantaat (tandarts)J20 206 210 215
Implantaat (tandtechnicus)J20* 210 215 230
KaakoverzichtsfotoX21 63 65 66
Initieel onderzoekJ01 58 60 61
Verlengd onderzoekJ02 90 92 94
OverheadkostenJ97 165 166 169
Totaalprijs 1-fase implantaat (exclusief kroon) 792 808 835
Totaalprijs 1-fase implantaat (inclusief kroon) 1.591 1.607 1.634

PrestatieCodePrijs 2016Prijs 2017Prijs 2018
Implantaat (tandarts)J20 206 210 215
Implantaat (tandtechnicus)J20* 260 265 270
KaakoverzichtsfotoX21 63 65 66
Initieel onderzoekJ01 58 60 61
Verlengd onderzoekJ02 90 92 94
OverheadkostenJ97 165 166 169
Kaakverbreding of -verhoging (tandarts)J15 76 78 80
Kaakverbreding of -verhoging (tandtechnicus)J15* 195 199 203
Transplantatie bindweefselJ30 94 96 99
Toeslag esthetische zoneJ19 58 60 61
Afdekschroef (tandarts)J23 67 69 71
Afdekschroef (materiaal)J23* 45 45 45
Totaalprijs 2-fase implantaat (exclusief kroon) 1.377 1.405 1.434

Prijsverschillen tussen 2016, 2017 en 2018

Voor 2017 zijn de gereguleerde (maximum)tarieven iets verhoogd ten opzichte van de tandartsprijzen in 2016. De verschillen zijn evenwel niet groot, zoals te zien in de bovenstaande tabellen. Desalniettemin, kost een implantaat in 2017 enkele tientallen euro's meer dan in 2016. In 2018 zijn hier nog eens enkele tientjes bijgekomen. Aangezien de prijs van een implantaat voor een relatief groot deel uit tandtechniekkosten bestaat, kan het gunstig zijn om een zo goedkoop mogelijke tandarts te zoeken.

Hoe controleer ik of ik niet te veel betaal?

Indien de tandartskosten groter zijn dan 250 euro, dan is een tandarts door de NZa verplicht om vóór de behandeling een offerte aan de patiënt te geven. In de offerte worden alle te verrichten prestaties genoemd, inclusief de codes en de prijs. De prijs voor elke prestatie mag niet hoger zijn dan het door het NZa vastgestelde maximum. Daarnaast wordt ook de totaalprijs van de behandeling in de offerte vermeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.implantaat.nl/implantaten/wanneer-een-implantaat/
  • http://www.tandarts.nl/mondzorg/behandelingen/implantaten/alles
  • http://www.tandarts.nl/tandartstarieven/kosten-behandeling

Reageer op het artikel "Kosten implantaat: prijzen voor 2017 en 2018"

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 02-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Tandartstarieven 2017
Schrijf mee!