Vertraging of annulering van vliegreis: vergoeding claimen?
Het komt vaak voor dat vluchten vertraging oplopen of worden geannuleerd. Als dat u als reiziger overkomt kan het dat u naast verzorging ook recht heeft op een vergoeding (of ‘compensatie’). Dit op grond van een Europese verordening en arresten van het Europese Hof van Justitie. Deze regels gelden nog altijd (2016). De regels over annulering gelden overigens ook voor overboeking van een vlucht. Het gaat om vluchten vanaf een vliegveld binnen de EU, en vluchten van buiten de EU naar een vliegveld binnen de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij. Wat zijn nu precies de voorwaarden voor het eisen van vergoeding?
Overmacht - geen recht op compensatie
Soms kan een luchtvaartmaatschappij een beroep doen op
overmacht, waardoor recht op vergoeding vervalt. Denk aan extreem weer, terrorisme of een onverwachte staking. Onvoorziene technische mankementen en overboeking vallen niet onder overmacht. Een fabricagefout die de vliegveiligheid in het gevaar brengt kan een uitzondering zijn.
Rechten bij vertraging van vliegreis
Soms heeft u bij
vertraging recht op verzorging. Dat houdt in: kosteloos twee telefoontjes, e-mails of faxberichten, maaltijden en ook een hotel (inclusief vervoer) als het nodig is. U heeft recht op verzorging tijdens de duur van de vertraging bij:
- een vlucht van 1500 km of minder waarbij de vertraging 2 uur of meer is
- een vlucht van meer dan 1500 km binnen de EU, en alle andere vluchten tussen 1500 km en 3500 km waarbij de vertraging 3 uur of meer is
- een vlucht van meer dan 3500 km of meer buiten de EU, waarbij de vertraging 4 uur of meer is
Bij een vertraging van drie uur of meer (de bestemming wordt minstens drie uur te laat bereikt) heeft u naast verzorging recht op een vergoeding van:
- € 250,- bij een vlucht van 1500 km of minder
- € 400,- bij een vlucht van meer dan 1500 km binnen de EU en alle andere vluchten van 1500 km tot en met 3500 km
- € 600,- bij een vlucht van meer dan 3500 km
Als de vertraging langer dan vijf uur duurt kunt u ervoor kiezen om niet mee te gaan; de afstand van de vlucht doet er dan niet toe. U heeft dan ook recht op terugbetaling van de ticketprijs. Gaat het om een retourvlucht? Dan moet voor u een andere vlucht terug geregeld worden, kosteloos.
Rechten bij annulering en overboeking
Vluchten kunnen om verschillende redenen worden
geannuleerd. Ook overboeking komt regelmatig voor. Bij overboeking kunt u geweigerd worden als er meer tickets verkocht zijn dan dat er stoelen zijn. Bij annulering of overboeking moet een alternatieve vlucht naar de bestemming worden geregeld. Als dat vertraging oplevert heeft u recht op verzorging (zoals eerder besproken). U mag de alternatieve vlucht overigens weigeren, waarbij uw ticket moet worden terugbetaald. Als er geen sprake is van overmacht heeft u ook recht op een vergoeding van:
- € 250,- bij een vlucht tot en met 1500 km
- € 400,- bij een vlucht van meer dan 1500 km in de EU en alle andere vluchten tussen de 1500 km en 3500 km
- € 600,- bij een vlucht van meer van 3500 km
Deze compensatie mag gehalveerd worden als u een alternatieve vlucht accepteert en de vertraging beperkt blijft. Let op, bij annulering heeft u
geen recht op vergoeding als de luchtvaartmaatschappij het minstens 14 dagen voor vertrek meldt.
Hoe vergoeding claimen?
Vliegtuigmaatschappijen weigeren vaak compensatie te betalen en wachten af of de eisende gedupeerde een rechtszaak aanspant. De rechter inschakelen kan zeker de moeite waard zijn als er overduidelijk recht is op vergoeding. Daarvoor moet eerst zijn geklaagd en betaling van compensatie zijn geëist, het liefst in een aangetekende brief.
Voor u de brief verstuurt is het aan te raden de kwestie voor te leggen aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Als de ILT vindt dat u gelijk heeft maakt dat uw zaak sterker. De ILT kan vliegtuigmaatschappijen ook boetes opleggen. Als u hulp nodig heeft zijn er verschillende partijen die werken op basis van
no cure, no pay. Voor een deel van de eventuele compensatie nemen zij u het werk uit handen.