InfoNu.nl > Financieel > Geld > Leningen en afbetalingen zijn funest voor een student

Leningen en afbetalingen zijn funest voor een student

Leningen en afbetalingen zijn funest voor een student Leningen zijn vaak verantwoordelijk voor de neergaande lijn van het banksaldo van studenten. Leningen, aflossingen en afbetalingen zorgen immers voor een maandelijkse schadepost op de rekening van de meestal financieel niet erg draagkrachtige student. De meeste studenten leven van de studiefinanciering van de overheid, die overigens een lening op termijn is en “ooit” afbetaald zal moeten worden. Daarnaast krijgen veel studenten nog een kleine of grotere toelage van hun ouders, maar dat geldt niet altijd voor studenten die uit een minder draagkrachtig milieu komen. Ook kinderen van gescheiden ouders hebben het meestal niet breed en dragen vaak via een of meer baantjes bij aan de kosten van hun studie.

Persoonlijke leningen voor een student

Sommige studenten sluiten een persoonlijke lening af als ze op een bepaald moment geld tekort komen, maar zien niet dat die persoonlijke lening dubbel en dwars betaald wordt via de rente en aflossing. Aan het einde van de lening heb je aan rente en aflossing vaak bijna het dubbele bedrag betaald.

Liever sparen dan een lening aangaan en elke maand rente en aflossing betalen

Het is dan ook beter om even met de aanschaf van iets te wachten tot je het bedrag bij elkaar gespaard hebt. Lukt dat gewoon niet, zoek daar dan een baantje voor of zorg dat op een andere, meer flexibele manier het bedrag bij elkaar verdiend kan worden. Sluit echter als student nooit een persoonlijke lening af. Heb je al een persoonlijke lening lopen, zorg dan dat deze zo snel mogelijk afgelost wordt.

In telefoonabonnementen zitten vaak afbetalingen verstopt

Naast leningen zijn ook dure telefoonabonnementen een groot gevaar voor jouw portemonnee. Telefoonabonnementen zijn er in diverse soorten en maten en het is verstandig om bij het afsluiten van een abonnement niet alleen goed te bekijken welk abonnement bij jou persoonlijke behoeften past maar vooral, welk abonnement ook bij jouw portemonnee past. Na twee jaar mag je dan wel een nieuwe mobiel krijgen, maar intussen heb je het vorige apparaat dubbel en dwars betaald.

Vaak en veel bellen

Bel je vaak en veel, dan val je met een laag geprijsd abonnement vaak buiten de bel bundel en betaal je voor dat gedeelte een hogere prijs. Dat betekent dan een hogere maandelijkse rekening bij de telefoonaanbieder die dan op een voor jou ongunstig moment het geld van jouw banksaldo afhaalt, waardoor er te weinig geld overblijft voor de noodzakelijke levensbehoeften.

Ook zonder abonnement is mogelijk

De aankoop van een smartphone is niet direct goedkoop, maar als je niet het duurste of modernste model wilt hebben, is er veel mogelijk. Zeker als er wifi op het huisadres van jouw kamer is. Neem een simlockvrije telefoon en zorg dat je overal waar je komt op wifi inlogt. Op die manier kun je de abonnementskosten sparen en bent toch bereikbaar voor iedereen. Het is dan verstandig om WhatsApp wat meer te gebruiken en bijvoorbeeld wat vaker te sms’en, in plaats van een ruim abonnement te nemen.

Maak geen schulden

Ook het opschuiven van betalingen naar de volgende maand is een van de oorzaken voor het maken van schulden. Die volgende maand zit je dan immers met een dubbele last van huur, energiekosten, of verzekeringen. Als je in deze maand al tekort komt, kom je dat de volgende maand gegarandeerd ook, en zo loopt de schuldenlast vaak geleidelijk aan op naar een bedrag, dat niet meer op te lossen is met het huidige inkomen.

Houd de uitgaven in de gaten

Meestal hebt je het niet in de gaten, maar als je aan het einde van de maand rood staat op de bank, de huur pas de volgende maand kunt betalen en toch een laptop op afbetaling koopt, zorg je al bij voorbaat voor een achterstand in betalingen die je vanaf de volgende maand al niet meer ingelopen krijgt.

Op tijd maatregelen nemen

Wacht niet te lang met het zoeken naar oplossingen. Als je merkt dat jouw studietoelage, het bedrag dat je van jouw ouders krijgt en het geld van een eventueel bijbaantje niet genoeg zijn om een maand lang van rond te komen, moet je zelf ingrijpen. Niemand anders dan jijzelf is verantwoordelijk voor jouw maandelijkse kosten.

Let vooral op de ongemerkte kleine uitgaven per maand

Neem jouw uitgavenpatroon eens onder de loep. Is jouw telefoonabonnement niet te duur? Ga je graag en vaak met vrienden of vriendinnen uit? Haal je liever iets kant-en-klaar te eten bij de snackbar, ga je soms uit eten, gebruik je vaak de auto, of hebt je andere pleziertjes waar wat teveel geld in gaat zitten? Hier of daar is beslist wel iets aan te passen.

Winkelen is vaak duur

Ook het winkelen kan vaak toch meer geld kosten dan je van tevoren gedacht had. Het betalen met een creditcard is verleidelijk, maar gevaarlijk. Wie weet aan het einde van de maand immers nog welke kleine aankopen er gedaan zijn? Die worden vaak vergeten. Als er geld van de bank gehaald wordt, waar een maand van geleefd moet worden, zie je vanzelf hoe snel het verdwijnt, vooral en juist door die kleine uitgaven van een broodje, een glas bier een terrasje pikken, enzovoort.

Uitgaven beperken

Het beperken van uitgaven is een van de oplossingen om uit de schulden te komen, zeker als de schulden nog niet zo hoog opgelopen zijn. Zelf eten koken, abonnementen beperken en te zorgen dat je er niet meer aan betaalt dan noodzakelijk is, voordelig inkopen en letten op aanbiedingen in de supermarkten

Niets kopen waar geen geld voor is

Doe vooral geen aankopen die je niet direct kunt betalen. Via afbetalingen komen de meeste studenten in de schuldenval terecht. Een maandelijkse afbetaling zorgt altijd voor een extra last die iemand met een klein inkomen al helemaal niet kan gebruiken.

Meer geld per maand genereren via een bijbaan

Een van de oplossingen is het genereren van meer inkomen door het zoeken van een bijbaan of geld te verdienen via internet. Er zijn diverse mogelijkheden om het inkomen per maand te vergroten. Zo helpen sommige studenten ouderen met hun computerproblemen of sluiten zich aan bij een organisatie die auto’s laat ophalen en bij cliënten laat afleveren. Dat zijn slechts twee van de diverse mogelijkheden om in de vrije tijd flexibel werk te kunnen doen.

Gebruik marktplaats

Zijn er grotere uitgaven te doen, kijk dan eens op marktplaats. Daar kun je soms voor weinig geld aan een goed werkende laptop, tablet, of smartphone komen. Het betekent natuurlijk wel dat je goed moet uitkijken, en niets moet betalen voordat je het gezien hebt, maar dat is logisch.

Jouw tering naar de nering zetten

Zorg er in elk geval voor dat je precies weet wat je per maand aan geld binnen krijgt en wat er allemaal van dat inkomen betaald moet worden. Schrijf alle vaste lasten op en noteer ook alle verdere uitgaven. Alleen op die manier krijg je een goed overzicht van de maandelijkse uitgaven.

Betaal altijd eerst de noodzakelijke lasten

Laat liever een nieuwe aankoop van een kledingstuk of een digitaal apparaat achterwege, dan het betalen van huur, gas, licht en water. Die posten moeten immers betaald worden. Op die manier lig je na verloop van tijd niet wakker van de geldzorgen en kun je jouw aandacht beter aan de studie besteden.
Gerelateerde artikelen
Voorkom stress en zorgen over geld en schuldenAls je problemen hebt met geld of schulden kan dat leiden tot een ernstige stress. Bijvoorbeeld als je niet genoeg geld…
Schulden aflossen met een lening: Hoe doe je dat?Wanneer je schulden hebt, die je wilt afbetalen, kan het zinvol zijn om dat te doen door het afsluiten van een nieuwe le…
Lening terugbetalenLening terugbetalenEen lening aflossen is niet eenvoudig, maar wel belangrijk voor je financiële vrijheid. Als je schulden wilt afbetalen m…
Hoe kom je uit de schulden?Steeds meer Nederlandse gezinnen zitten in de schulden en kunnen er moeilijk weer uitkomen. De belangrijkste rekeningen…
Meerdere schulden: voeg ze samenMeerdere schulden: voeg ze samenSchulden samenvoegen kan voordeel opleveren. Mensen die verschillende schulden in de vorm van kleine leningen en afbetal…

Reageer op het artikel "Leningen en afbetalingen zijn funest voor een student"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 20-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!