Wat is verzending onder rembours?
Een verzending onder rembours betalen betekent meestal dat er pas wordt afgerekend bij de aflevering, bijvoorbeeld aan de voordeur of op het postkantoor. Onder meer bij veel webwinkels en op Marktplaats heb je de mogelijkheid om pakketjes onder rembours te verzenden. Wat houdt dit in de praktijk eigenlijk in? En hoe bepaal je wanneer het handig – of juist onverstandig – is om onder rembours te verzenden?
In dit artikel bespreken we rembours in zeven punten:
- Hoe werkt onder rembours verzenden?
- Wat zijn de kosten van onder rembours betalen?
- Verschillen in remboursbetalingen bij verschillende postbedrijven
- Achteraf betalen bij bijvoorbeeld online aankopen: webwinkel versus consument
- Achteraf betalen bij bijvoorbeeld online aankopen: particulieren onderling
- Wanneer kun je beter geen remboursverzending kiezen?
- Wanneer is het handig om onder rembours te verzenden?
Hoe werkt onder rembours verzenden?
Remboursverzending is tegelijkertijd een vorm van betalen, waarbij de betaling pas plaatsvindt als de verkoper het pakketje heeft verzonden.
Na verzending wordt het pakketje door de postbode aangeboden aan de deur van de verkoper. Indien dat gewenst is kan dat ook op een andere plaats, zoals bijvoorbeeld het postkantoor. De koper betaalt dan een bedrag aan de bezorger, typisch het aankoopbedrag plus de rembourskosten en eventuele verzendkosten. Hij mag dan pas het pakketje in ontvangst nemen en openmaken (uitzonderingen daargelaten, maar dat wordt dan expliciet vermeld).
Hierna wordt van dat bedrag weer een gedeelte (de rembourskosten) ingehouden door de postbezorger. De rest van het bedrag wordt dan aan de verkoper uitbetaald.
Het woord “rembours” betekent overigens zoveel als aflossing of terugbetaling. Het ontleent z’n betekenis aan het Franse “remboursement”, terugbetalen of verrekenen.
Wat zijn de kosten van onder rembours betalen?
Meestal wordt er een percentage gerekend van het aankoopbedrag, bijvoorbeeld 1%. Daarnaast betaal je meestal nog de normale verzendkosten. Als je als particulieren onderling besluit deze manier van verzending te kiezen, heb je zelf de ruimte om in te vullen hoe de rembourskosten worden verdeeld.
Een aankoop van een consument bij een (online) winkel is echter aan regels gebonden. De winkel mag besluiten het volledige bedrag door de belasten aan de koper, maar het is wettelijk niet toegestaan hier nog een extraatje aan toe te voegen: enkel echt gemaakte kosten kunnen worden doorberekend.
In de praktijk zul je als consument vaak zelfs zien dat er een lager bedrag in rekening wordt gebracht (bijvoorbeeld omdat verzendkosten vervallen), of dat je zelfs helemaal geen kosten hoeft te maken voor rembours.
Verschillen in remboursbetalingen bij verschillende postbedrijven
Er zijn kleine, maar belangrijke verschillen tussen postbedrijven als het op rembours aankomt. De meest in het oog springende is wellicht dat sommige bedrijven enkel cash aanvaarden, terwijl anderen enkel pinbetalingen accepteren. Ook zijn er postbedrijven die de mogelijkheid aanbieden om met cheques voor rembours te betalen.
Tip: let als koper goed op of je met cash moet betalen. Vaak is het dan namelijk ook nog eens zo dat de postbode geen wisselgeld heeft, dus moet je gepast betalen.
Daarnaast zijn er verschillen in de tarieven en in het maximumbedrag dat onder rembours betaald kan worden. Ook kunnen er maximale afmetingen en gewichtsmaten gelden voor remboursverzendingen. De keuze hierin zal afhangen van persoonlijke voorkeur, dus het is verstandig om dit per geval te beoordelen.
Achteraf betalen bij bijvoorbeeld online aankopen: webwinkel versus consument
Als een consument een aankoop doet bij een winkel gelden er bepaalde verplichtingen jegens de klant. Inzake betalingen heeft het Burgerlijk Wetboek daar een artikel over dat noemenswaardig is. Hoewel dit ook bij stenen winkels geldt, is het vooral van belang bij online aankopen, bijvoorbeeld bij webwinkels.
Het Burgerlijk Wetboek is in Art. 7:26 lid 2 betrekkelijk helder: “(…) Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.” Met andere woorden, bij een aankoop die je als gewone consument doet moet je de mogelijkheid hebben om ten minste 50% van de prijs na ontvangst van je pakketje te betalen. Er gelden enkele uitzonderingen (o.a. diensten tellen niet mee), maar als je bijvoorbeeld een wasmachine, boek of lamp online koopt is de webwinkel verplicht om je de optie te geven minimaal de helft van het bedrag na ontvangst pas te betalen.
Nu blijkt in de praktijk dat dit voor veel vooral kleine webwinkels lastig is. Er kan immers veel tijd verstrijken tussen verzending en ontvangst van betaling, en gedurende die periode heeft de webwinkel beschikking over noch het aankoopbedrag, noch de goederen. Er zijn dan ook best veel online aanbieders die zich niet helemaal aan de wet houden. Vanwege dit probleem zijn er ook bedrijven als Afterpay, Buckaroo, Klarna en dergelijke waarbij de betaling als het ware wordt uitbesteed door de webwinkel, zodat de consument achteraf kan betalen maar de webwinkel het risico niet of in mindere mate draagt.
Een andere mogelijkheid voor achteraf betalen is om klanten achteraf met acceptgiro af te laten rekenen, maar dat is in de praktijk vaak niet erg dwingend en levert webwinkels relatief veel wanbetalers op. Deze optie is daarom minder populair.
Ten slotte is er nog de remboursbetaling. Remboursbetaling is een wat dwingender middel, hoewel dat weer betekent dat de consument iets minder mogelijkheden heeft (zie
Wanneer kun je beter geen remboursverzending kiezen?). Het is evengoed wel een betaalmogelijkheid die je als consument vaak zult moeten kiezen als je niet vooraf wilt betalen.
Achteraf betalen bij bijvoorbeeld online aankopen: particulieren onderling
Ook als particulier kun je iets onder rembours verzenden, bijvoorbeeld naar een andere particulier. Dat komt bijvoorbeeld regelmatig voor op websites zoals Marktplaats en dergelijke.
Let op: dit kan met name voor de koper zeer nadelig uitpakken. Vaak mag je van de postbode bij remboursverzendingen het pakketje namelijk pas openen nadat je ervoor hebt betaald, zoals we hieronder in meer detail bespreken.
Wanneer kun je beter geen remboursverzending kiezen?
Voor een verkoper is het eigenlijk altijd winst, omdat het principe van achteraf betekent dat je meer potentiële kopers hebt en rembours toch zeker stelt dat er betaald wordt.
De koper heeft er echter wel wat bij te verliezen. Ten eerste is de betalingstermijn korter dan bij andere manieren van achteraf betalen. Bij acceptgiro en bedrijven als Afterpay heb je vaak twee weken tot 30 dagen de tijd. Rembours is echter strikt genomen zelfs vooraf betalen, omdat je het pakketje typisch pas na betaling van je postbezorger krijgt.
Dat brengt ons meteen op het tweede nadeel: omdat je de lading niet vooraf kunt controleren, ben je kwetsbaar voor malafide verkopers. Het is weliswaar zo dat de meeste postbedrijven de betaling nog een dag of tien vasthouden voordat deze wordt overgemaakt naar de verkoper, dus geheel machteloos sta je als koper niet, maar het is toch althans om te beginnen wel jouw probleem. Daarnaast is het, zeker in overeenkomsten met particuliere verkopers, vaak lastig recht te zetten. En dit is geen strikt theoretisch probleem; er zijn helaas voldoende mensen die een pakket openmaakten om vervolgens te ontdekken dat er een melkpak of een baksteen inzat.
Als je de verkoper niet kent of niet vertrouwt kun je als koper daarom beter direct aan de verkoper betalen, of afspreken dat je de inhoud van het pakketje wel mag controleren voordat je ervoor hebt betaald. Ook betalen via Paypal is een optie: daar geldt in veel gevallen een zogenaamde Kopersbescherming, waardoor je in bepaalde situaties je geld terugkrijgt.
Wanneer is het handig om onder rembours te verzenden?
Zoals gezegd is het als verkoper eigenlijk altijd verstandig om (de mogelijkheid van) rembourszendingen aan te bieden.
De koper heeft iets meer afwegingen te maken, maar betalen onder rembours kan erg handig zijn. Een korte samenvatting van het bovenstaande: als je achteraf wilt betalen en je de verkoper vertrouwt is verzending onder rembours een goede optie.