InfoNu.nl > Financieel > Geld > Samenwonen en financiën, de deelmethode

Samenwonen en financiën, de deelmethode

Samenwonen en financiën, de deelmethode Samenwonen is natuurlijk een leuke en spannende stap! Toch moeten er ook allerlei praktische zaken geregeld worden. Het is bijvoorbeeld erg belangrijk om goede afspraken over de financiën te maken. De methode uit dit artikel is erg handig en eerlijk voor beiden, want wie wat betaald is gebaseerd op het inkomen.

Het inkomen

Maak drie kolommen: twee kolommen met de (netto) inkomens van beide personen en een kolom met het gezamenlijke inkomen (denk aan huursubsidie). Ook studiefinanciering en ouderlijke bijdrages dienen worden meegeteld. Tel de inkomens voor iedere kolom op.

Bijvoorbeeld:
Persoon 1 Persoon 2 Gezamenlijk
Salaris1500Studiefinanciering250Huursubsidie100
Bijdrage ouders250
Totaal1500Totaal500Totaal100

De uitgaven

Maak weer drie kolommen: twee kolommen met de uitgaven van beide personen en een kolom met de gezamenlijke uitgaven. Voor de persoonlijke uitgaven noteer je alleen de vaste essentiële uitgaven, zoals de zorgverzekering en collegegeld. Voor de gezamenlijke uitgaven noteer je uitgaven als huur, autoverzekering, inboedelverzekering, gas en elektra, water en internet. Deze uitgaven kun je het gemakkelijkst halen uit je bankafschriften of uit het voorbeeld in dit artikel. Tel de uitgaven van de kolommen bij elkaar op.

Bijvoorbeeld:
Persoon 1 Persoon 2 Gezamenlijk
Zorgverzekering100Zorgverzekering100Huur700
Kleding200Kleding200Gemeentelijke belasting50
Inboedelverzekering10
Internet, televisie en telefoon50
Elektra en gas100
Water20
Autoverzekering50
Wegenbelasting50
Auto-onderhoud100
Brandstof100
Totaal300Totaal300Totaal1230

Dit voorbeeld is nog vrij minimaal. Voeg ook onvoorziene uitgaven toe en probeer ook iedere maand wat te sparen.

De berekening

Trek de totale uitgaven van Persoon 1 van het totale inkomen van Persoon 1 af. Doe hetzelfde voor Persoon 2 en trek ook de gezamenlijke uitgaven van het gezamenlijk inkomen af.

Bijvoorbeeld:
Persoon 1Persoon 2Gezamenlijk
Inkomen1500500100
Uitgaven3003001230
Totaal1200200-1130

Tel nu deze zojuist berekende bedragen van beide personen bij elkaar op en deel de bedragen van Persoon 1 en Persoon 2 door dit totaal. Vermenigvuldig dan dit deel met de overgebleven gezamenlijke uitgaven, dit is het bedrag dat Persoon 1 moet betalen.

Bijvoorbeeld:
  • Totalen inkomen (na aftrek van persoonlijke lasten): 1200 + 200 = 1400
  • Deel voor Persoon 1: 1200 / 1400 = 0,86
  • Bijdrage van Persoon 1: 0,86 * 1130 = 971,80
  • Deel voor Persoon 2: 200 / 1400 = 0,14
  • Bijdrage van Persoon 1: 0,14 * 1130 = 158,20

Persoon 1Persoon 2Totaal
Inkomen (na aftrek van persoonlijke lasten)12002001400
Deel0,860,141
Bijdrage971,80158,201130

Op deze manier betaalt Persoon 1 86% en Persoon 2 14% van de gezamenlijke uitgaven.

Hoeveel hou je over?

Wat je per maand over houdt kun je berekenen door deze bijdrage van het inkomen na aftrek van vaste lasten af te trekken.

Bijvoorbeeld:
Persoon 1Persoon 2
Bijdrage971,80158,20
Over228,2041,80

En hoe moet dit in de praktijk?

Voer deze berekening regelmatig uit, bijvoorbeeld nadat er iets verandert in de inkomens of uitgaven. Vraag een gezamenlijk rekening aan waar alle gezamenlijke uitgaven af worden geschreven. Maak iedere maand jouw bijdrage over na de gezamenlijke rekening. Verder kun je voedsel aanschaffen met de betaalpas van de gezamenlijke rekening.

Conclusie: even de tijd nemen om op deze wijze te leren rekenen, daarna kun je zonder inspanning eerlijk jullie nieuwe huishouden financieren!
© 2015 - 2019 Irda-en, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Loon per vier weken vraagt om disciplineLoon per vier weken vraagt om disciplineDe meeste werknemers ontvangen hun salaris eens per maand op vaste dagen. Salaris uitbetaalt krijgen per vier weken vraa…
Eén bespaartip: geef minder uit dan dat er binnen komtEén bespaartip: geef minder uit dan dat er binnen komtGeld beheren is eigenlijk ontzettend eenvoudig. U hebt iedere maand een inkomen, en u kunt niet meer uitgeven dan dat er…
Begroting makenBegroting makenDoor het maken van een begroting kun je inzicht krijgen in je inkomsten en uitgaven. Een begroting is niets anders dan e…
Kasboek bijhoudenHet bijhouden van een kasboek helpt u om inzicht te verkrijgen in uw uitgaven. Een kasboek kan een hulpmiddel zijn om ui…
Samenwonen, hoe moeten de kosten verdeeld worden?Partners die geen geregistreerde partnerschap of huwelijk zijn aangegaan maar toch samenwonen, moeten nauwkeurig kijken…
Bronnen en referenties
  • Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, "Wat geeft u uit aan voeding?", http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html

Reageer op het artikel "Samenwonen en financiën, de deelmethode"

Infoteur: Irda-en
Gepubliceerd: 08-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!