InfoNu.nl > Financieel > Geld > Financieel management ook privé

Financieel management ook privé

Financieel management ook privé Je financiën beheren gaat ook in de privésfeer tegenwoordig verder dan zo nu en dan in de onlineversie van je bank kijken en overzien hoe je er voor staat. Er is de voorbije jaren teveel geld uitgegeven, want de economie groeide maar door en we konden alles lenen. Als de economie onderuit gaat, mensen hun baan verliezen en/of de rente niet meer op te brengen is, dan kan het uit de klauwen lopen. Dat is er bij nogal wat mensen aan de hand of aan de hand geweest. Menigeen is al door het slijk gegaan omdat ze het financieel niet meer rond konden breiden en andere mensen staan er nog voor óf proberen het te vermijden. Hoe steek je in de privésfeer financieel management in, zonder een compleet zakelijke boekhouding te moeten voeren?

Overzicht

Basiskosten

Waar het om gaat is dat je overzicht hebt en dat krijg je door eenmalig alles goed in beeld te brengen. Dat wil zeggen dat je begint met je vaste lasten en zaken die door mogen gaan. Denk hierbij aan:
  • Huur of hypotheek kosten
  • Gas, licht en water
  • Internet eventueel gecombineerd met TV en (mobiele)telefoon
  • Kosten auto (brandstof, wegenbelasting, verzekering)
  • Algemene verzekeringen

Reserveren

Dan kijk je naar waar je wat voor moet reserveren en het is aan te bevelen daar een vast bedrag als automaat maandelijks weg te laten schrijven naar een spaarrekening. Kosten voor bijvoorbeeld het onderhoud van de eigen woning en jaarlijkse leges. Maar ook reparaties voor de auto en geld voor een volgende auto of de koelkast die het zomaar kan begeven. … en natuurlijk als je voor iets specifieks spaart.

Boodschappen en overig

Eigenlijk moet je dan pas kijken wat je daarna over hebt om voor die maand je boodschappen en eventuele andere zaken als kleding van te kopen. Boodschappen zijn leidend in die zin dat je niet zonder voeding kunt leven. Maar je kunt, indien je (even) wat minder geld hebt, wel goedkoper je boodschappen inslaan. Er zijn supermarkten die minder keuze hebben, maar waar je wel meer waar voor je geld krijgt. Het zijn vaak niet die A merken, maar dat maakt ze niet slechter. De markt is ook een goed alternatief en vergeet “even tussendoor” wat te kopen.

Voor wat betreft kleding is het vaak een afweging van een kwalitatief iets beter product, wat dan ook meteen iets duurder is, versus een goedkopere versie die je ook eerder moet vervangen. Soms is iets langer sparen net wat zinvoller!

Bron: Agnali, PixabayBron: Agnali, Pixabay

Kijk naar je geld

Betaalpassen en zeker als je er meer hebt, geven veel minder inzicht. Het is beter om, als de vaste lasten zijn afgeschreven, je geld fysiek in de portemonnee te hebben. Verdeel het over de vier weken van de maand en geef zeker de eerste week niet meer uit dan het gereserveerde bedrag. Behalve dat het kan ontmoedigen kan je het ook in het hoofd “meenemen” en teveel de aandacht trekken. Dit kan stress geven voor de rest van de maand en zo hoort financieel management niet te zijn.

Minder dan je nodig hebt

Als je een keer een maand niet uitkomt met de inkomsten die er zijn, dan is dat nog tot daaraan toe. Echter, als het structureel is en je hebt je extra’s in de vorm van loterijen, uit eten of extra spullen kopen al los gelaten, dan moet je gaan kijken hoe je extra geld kunt genereren.

Afhankelijk van de tijd die je nog vrij hebt, kan je via internet kijken hoe je op deze wijze geld kunt genereren en er zijn bedrijven waar je thuis reclamepost kunt verzorgen … en zo zijn er nog tal van mogelijkheden. Maar natuurlijk zijn er, als de mogelijkheid er is, ook nog weekendbaantjes in winkels, de benzinepomp of het callcenter.

What if …

Als je het met al het bovenstaande nog niet gaat redden, is het goed na te denken om hulp in te roepen. Geen hulp in de vorm van (nieuwe) leningen, maar mensen die je kunnen helpen met je financiën, je kunnen adviseren over van alles en of je niet te duur woont, of er nog andere mogelijkheden zijn om te bezuinigen etc. Blijf er niet mee rondlopen en ga niet lenen … los het op, want het zal je veel gemoedsrust geven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Financieel management ook privé"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!