InfoNu.nl > Financieel > Geld > De inkomensverschillen verkleinen

De inkomensverschillen verkleinen

De inkomensverschillen verkleinen Met het boek van de econoom Piketty (2014) is de discussie over inkomensverschillen weer helemaal los gebarsten. Uit onderzoek, van o.a. het Amsterdams instituut voor Arbeidsstudies, is gebleken dat de inkomensverschillen, ook in Nederland, steeds meer toenemen. Maar wat kunnen we eigenlijk tegen deze ongelijkheid doen?

De werknemer als aandeelhouder

Het eerste punt dat kan bijdragen aan de afname van de inkomensverschillen is de werknemers van een bedrijf ook aandeelhouder van dat bedrijf maken. Een voordeel hiervan is dat het inkomen van de werknemers stijgt aangezien ze ook meedelen in de winst die een bedrijf maakt. Daarnaast zullen werknemers extra gemotiveerd zijn om hard te werken omdat dit hun eigen aandelen ook meer waard maakt. Het is dus een win-win situatie.

Stop met belastingparadijzen

In de wereld zijn er landen die ervoor zorgen dat bedrijven hun hoofdkantoor vestigen in hun land. Ze doen dit door een aantrekkelijk belastingtarief aan te bieden, waardoor deze bedrijven in dat land goedkoper uit zijn. Nederland wordt ook beschuldigd van het zijn van een belastingparadijs. Het nadeel van deze paradijzen is dat bedrijven minder belasting hoeven te betalen (landen beconcurreren elkaar wat betreft de belastingtarieven voor bedrijven; race-to-the-bottom). Hierdoor moeten de kosten die gemaakt worden door de overheid betaald worden door de consumenten. Wanneer er geen belastingparadijzen meer zijn zullen bedrijven een groter aandeel hebben in de belastinginkomsten van een staat en kunnen de belastingen voor consumenten naar beneden. Hierdoor houden ze meer geld over wat ze weer uit kunnen geven bij een bedrijf. Dus hierdoor worden en de verschillen kleiner en zal de omzet van het bedrijfsleven groeien.

Gebruik de invloed van de pensioenfondsen

De pensioenfondsen in Nederland hebben samen een enorm vermogen (ongeveer 1.400 miljard). Dit vermogen beleggen ze op de beurs door aandelen te kopen van bedrijven. De macht van deze pensioenfondsen is daardoor heel groot. Aangezien de pensioenfondsen gefinancierd worden door de werknemers, kan er van de pensioenfondsen verwacht worden dat zij ook aan de kant staan van de werknemers. Daarom zouden pensioenfondsen druk uit kunnen oefenen op bedrijven om te stoppen met de excessieve salarissen. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat de rendementen van de pensioenfondsen stijgen (en er daardoor meer pensioen uitgekeerd kan worden) en aan de andere kant dat de topinkomens minder zullen verdienen binnen de bedrijven waar ze werken. Dat zal dus weer leiden tot minder ongelijkheid.

Verhoog de erfenisbelasting

Wanneer iemand zelf hard werkt en daarmee zijn geld verdient lijkt dit niet zo'n groot probleem. Daardoor worden de grote verschillen in inkomen ook niet bepaald. Het probleem ligt in het feit dat wanneer iemand rijk is (zeg 1 miljoen euro), hij dit door zal geven aan zijn kinderen. Deze kunnen investeren en beleggen waardoor ze weer meer geld zullen verdienen (zeg 10 miljoen euro). Deze zullen dat weer doorgeven aan hun kinderen die daarmee hun vermogen nog verder uit kunnen bereiden (zeg 100 miljoen euro) en deze geven dat weer door enz. Dit systeem zorgt ervoor dat het afhankelijk is van je ouders of je rijk wordt. Het zorgt ervoor dat kinderen die geen rijke ouders hebben bijna onmogelijk net zo rijk kunnen worden als kinderen die uit een rijke familie komen. Dit heeft als effect dat de ongelijkheid groter wordt. Wanneer erfenissen zwaarder belast worden zal iemand wel uit zichzelf rijk kunnen worden, maar dan moeten zijn kinderen weer zelf opnieuw beginnen. Hierdoor zal de inkomenskloof dus beperkt blijven.

Hogere lonen

De laatste mogelijkheid om ongelijkheid tegen te gaan is misschien de mogelijkheid die het meest logisch klinkt. Verhoog de lonen voor de onderkant van de samenleving en verlaag die van de bovenkant. Hierdoor wordt de ongelijkheid direct tegengegaan. Tevens zorgt het ervoor dat de gemiddelde consument meer te besteden heeft, waardoor ze meer uit zal geven. Dit leidt weer tot meer omzet en meer winst voor bedrijven waardoor de economie zal groeien.
© 2014 - 2019 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Piketty, T. (2014). Capital in the 21st Century.
  • http://www.wrr.nl/actueel/nieuwsbericht/article/hoe-ongelijk-is-nederland/
  • http://www.europa-nu.nl/id/vi38jaxg5zqp/aanpak_belastingparadijzen_en
  • Amsterdamse Instituut voor Arbeidsstudies

Reageer op het artikel "De inkomensverschillen verkleinen"

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 25-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!