InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen door het toepassen van 7 principes

Geld besparen door het toepassen van 7 principes

Geld besparen door het toepassen van 7 principes Geld besparen kan op verschillen vlakken en verschillende manieren. Als je echter veel wilt besparen is het belangrijk om het besparen onderdeel te maken van je systeem. Dat kan volgens 7 principes: (1) jezelf tot tot doel stellen om te besparen, (2) tevreden zijn met minder, (3) op zoek gaan naar de beste prijs, (4) de tijd nemen voor je aankopen, (5) tweedehands spullen in overweging nemen, (6) creatief zijn en (7) geld besparen combineren met extra geld verdienen. Als je deze principes goed weet toe te passen, zijn er honderden, soms welke duizenden euro's te verdienen.

1. Stel jezelf tot doel om te besparen

Besparen kan door het toepassen van allerlei losse tips (besparen op energiekosten, besparen op boodschappen, besparen met kinderen), maar je gaat pas echt geld verdienen met besparen wanneer je jezelf tot doel stelt om te besparen. Op die manier maak je besparen onderdeel van je systeem. Het kan heel veel opleveren om voortdurend uit te kijken naar mogelijkheden om geld te besparen. Die zijn er namelijk overal. Zo zijn er waarschijnlijk veel meer mogelijkheden tot afdingen en onderhandelen dan je denkt. Door jezelf tot doel te stellen om te besparen houdt je dit soort mogelijkheden in het vizier, en zul je er steeds beter in worden om koopjes te spotten.

2. Vaak kun je met minder toe

Eén van de belangrijkste regels als je wilt besparen is: kijken of je dingen die je aan wilt schaffen ook echt nodig hebt. Dat geldt voor dingen die je in de supermarkt koopt, maar ook voor elektronica, verzekeringen, gadgets, tijdschriften, boeken, etc. Je hoeft jezelf niet alles te ontzeggen, maar als je terugdenkt aan de aankopen die je in de afgelopen tijd hebt gedaan, dan zijn daar hoogstwaarschijnlijk diverse dingen bij die je eigenlijk niet had hoeven kopen omdat je ze nauwelijks gebruikt. Minder spullen in je huis en je omgeving geeft ook nog eens ruimte in je hoofd.

3. Ga op zoek naar de beste prijs

Veel spullen zijn in verschillende winkels te koop en de prijs kan nogal eens verschillen. Voor grotere aankopen kan dit direct geld opleveren. Als je een nieuwe wasmachine wilt kopen is de kans groot dat het verschil tussen de ene en de andere winkel 50 tot 100 is.

Voor dagelijkse boodschappen is de directe opbrengst kleiner. Toch kan het ook daarvoor de moeite lonen om goed op de prijzen te letten. Vele kleintjes maken namelijk één grote. Laagste prijzen en reclames in de gaten houden kan op jaarbasis honderden euro's opleveren.

4. De tijd nemen voor aankopen

Slim besparen houdt vaak ook in dat je het juiste moment afwacht. Dat geldt bijvoorbeeld voor dagelijkse boodschappen. Wc-papier en vaatwastabletten zijn regelmatig in de aanbieding. De reclameprijs is aanzienlijk lager dan de reguliere prijs, en je kunt er grote hoeveelheden van kopen omdat het niet bederft.

Voor kleding, witgoed, elektronica en vele andere producten is het verstandig om de uitverkoop af te wachten. Dit levert je vaak 20 tot zelfs 70% winst op. Vakanties en andere reizen kun je het beste ver van tevoren al boeken. Of je kunt juist afwachten tot je gebruikt kunt maken van voordelige last minute aanbiedingen.

5. Denk ook aan tweedehands

Er zijn veel mogelijkheden om spullen tweedehands te kopen. Op rommelmarkten, in kringloopwinkels, door advertenties in de krant, maar ook op internet. Niet alleen marktplaats en ebay verkopen tweedehands spullen; ook websites waar je vroeger alle nieuwe producten kon kopen hebben nu ook producten in de aanbieding die eerst van iemand anders zijn geweest. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com.

Er zit een bepaalde risico aan het kopen van tweedehands producten. Je weet namelijk niet hoe zuinig de vorige eigenaar op zijn spullen is geweest. Maar vaak is het verschil in prijs aanzienlijk. Op basis daarvan kun je ervoor kiezen om het risico te nemen; zeker als het product maar de helft (of nog minder) kost dan een nieuwe. Mocht hij snel kapot gaan, dan kun je van het geld wat je uitgespaard hebt weer een tweedehands kopen.

6. Besparen door creatief te zijn

Geld besparen betekent ook creatief zijn: bedenk steeds welke mogelijkheden en alternatieven er zijn. Zo valt er soms geld te verdienen door collectief in te kopen met vrienden of familie. Op die manier kun je een extra korting bedingen. Of misschien kun je bepaalde aankopen gezamenlijk doen met anderen. Een grasmaaier, een decoupeerzaag of een bladblazer zijn heel handig om te hebben, maar je hebt ze niet elke dag nodig. Als je met een aantal buren af kunt spreken dat je elk één of twee van dit soort apparaten aanschaft, en dat je die vervolgens van elkaar leent, dan ben je allemaal veel goedkoper uit.

Ook kun je geld besparen door ruilhandel. Jij doet een klusje voor de buurman, en hij komt een avond op jouw kinderen passen. Iedereen is tevreden en niemand hoeft geld uit te geven.

7. Geld besparen combineren met geld verdienen

Om een beetje meer financiële ruimte te creëren kun je soms ook wat extra geld verdienen, in plaats van geld besparen. Of nog beter: je probeert het besparen te combineren met extra verdienen.

Nou kun je natuurlijk aan je baas vragen of je extra uren mag komen werken, of je neemt er nog een baan bij. Maar als je het a druk hebt met je werk (al dan niet gecombineerd met een druk gezinsleven) dan is dat waarschijnlijk niet erg goed voor je humeur, je sociale leven en je gezondheid.

Wat je wel kunt doen is proberen met je hobby een beetje geld te verdienen. Als je muziek maakt kun je misschien optreden in cafés of restaurants. Als je graag foto's maakt zou je contact op kunnen nemen met een lokale of regionale krant om te vragen of je voor hen foto's mag maken. Of ga artikelen schrijven op je eigen website of op InfoNu. De kans dat je hier echt rijk van wordt is niet erg groot, maar het levert al gauw een beetje extra geld op. Soms is dat behoorlijk wat meer dan wat besparen oplevert. En het levert misschien ook nog eens meer voldoening op.

Op dezelfde manier kun je at bijverdienen door spullen die je niet meer gebruikt te verkopen aan familie of vrienden, op een rommelmarkt, of via marktplaats. Afhankelijk van de hoeveelheid en de kwaliteit van je spullen levert dit enkele tientjes tot vele honderden euro's op. En ook nog eens een opgeruimde zolder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tweedehands spullen scheelt u de helftU kunt veel geld besparen door niet nieuw te kopen. Op deze manier kunt u eenvoudig de helft besparen op het aankoopbedr…
Besparen op kinderfietsenBesparen op kinderfietsenKinderfietsen zijn duur in aanschaf en ze fietsen er maar tijdelijk op. Binnen een paar jaar moet de fiets weer vervange…
Besparen kan geld kostenWij Nederlanders zijn zuinig en willen graag besparen en korting krijgen op producten en diensten. Vooral als dingen gra…
Besparen op boodschappen: 10 tips om geld te verdienenBesparen op boodschappen: 10 tips om geld te verdienenBesparen op boodschappen kan veel geld opleveren. Volgens het NIBUD geven Nederlanders gemiddeld namelijk tussen de 20 e…
Bronnen en referenties
  • Reader's Digest (2005). How to pay less for just about anything
  • Casper van den Broek (2006). Het eurodrillboek

Reageer op het artikel "Geld besparen door het toepassen van 7 principes"

Reactie

A. Lantinga, 06-07-2015 16:11 #1
Sinds 'n jaar of 2 gebruik ik als schoonmaakmiddellen azijn, zout, water en ecologisch afwasmiddel. In een spray-fles meng ik water, azijn en een paar druppels afwasmiddel en gebruik dit o.a. voor glazen oppervlakken en oppervlakken die ik even snel wil schoonpoetsen. Azijn meng ik met afwasmiddel in mijn gootsteen en als schrobmiddel gebruik ik zout. Zo heb ik nog veel meer toepassingen gevonden met deze eenvoudige middelen. Per jaar ben ik een paar euro aan schoonmaakmiddelen kwijt en, nog belangrijker: op deze manier schoonmaken, is minder belastend voor het milieu. Ik gebruik daarbij graag microvezeldoekjes. Ze zijn fijn om mee te poetsen en ik heb ondekt dat je hiermee nóg minder middelen nodig hebt. Anne-Marie Lantinga Reactie infoteur, 07-07-2015
Beste Anne-Marie,

Dank je wel voor het delen van je ervaringen!

Vriendelijke groet,

Brempie

Infoteur: Brempie
Laatste update: 04-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld besparen
Reacties: 1
Schrijf mee!