InfoNu.nl > Financieel > Geld > Betalen met je smartphone in België: Bancontact Mobile

Betalen met je smartphone in België: Bancontact Mobile

Sinds midden mei 2014 kunnen Belgen die een smartphone of tablet hebben hun toestel nu ook gebruiken om een kleine betaling te doen. Met de Bancontact Mobile app (Android & iPhone) kan je makkelijk geld verzenden van gsm naar gsm rechtstreeks vanaf je gewone bankrekening.

Vereisten

De app is geschikt voor smartphones met Android 2.3.3 en recenter, of voor iPhones en iPads. Ook met een tablet met als besturingssysteem Android 2.3.3 of recenter kan je de app gebruiken voor kleine betalingen. Let wel op: je smartphone of tablet mag niet geroot zijn. Rooten wil zeggen dat je de kant-en-klare installatie van je toestel hebt gewijzigd, om een meer aan je eigen noden aangepaste versie van de software te installeren. Dit vindt Bancontact te onbetrouwbaar, dus worden 'rooted' toestellen gewoon volledig geweerd van het gebruik van de app.

Naar eigen zeggen is zowat 99 % van de Belgische kaarthouders van Bancontact klaar om met de app aan de slag te gaan. Alle grote Belgische banken doen mee, en ook heel wat kleinere banken zijn meteen mee op de kar gesprongen.

Hoe betalen met Bancontact Mobile?

De eerste keer dat je de app opstart zal je die correct moeten instellen. Je moet een verificatiecode aanvragen bij Bancontact, en die ingeven in de app. Zo kan Bancontact al je kaartgegevens linken aan je toestel, zodat je die gegevens maar één maal moet opgeven.

Als je de app opstart kan je kiezen tussen Betalen en Ontvangen. Wanneer je Betalen kiest, typ je het bedrag in. De app genereert bij de ontvanger een QR-Code. De betaler scant die QR-code met de smartphone of tablet. Dan kijk je na of dit het juiste bedrag is. Na bevestiging van de pincode is de overschrijving meteen gebeurd. Betalen met Bancontact Mobile is dus echt kinderspel. De app houdt ook een transactielijst bij. Hier vind je je hele betalings- en ontvangstgeschiedenis terug.

Veiligheid versus gebruiksgemak

België is daarmee een van de eerste landen ter wereld waar je makkelijk met de smartphone bankverrichtingen kan uitvoeren. De app werd daarom eerst een jaar lang getest door tienduizenden gebruikers. Ook de betalingslimieten werden waarschijnlijk daarom ingesteld. Je kan met Bancontact Mobile maximaal Ä 250 per dag betalen, en maximaal Ä 500 per dag ontvangen.

Bij alle producten die Bancontact (of een andere leverancier van betalingen) aanbiedt, komt het bedrijf steeds voor hetzelfde dilemma te staan. Klanten willen snel en makkelijk betalen, en verkopers willen snel en makkelijk geld kunnen ontvangen. Anderzijds mag het bedrijf nooit de betrouwbaarheid en veiligheid van de betalingen in gevaar brengen. Een betalingssysteem mag dus nooit té eenvoudig zijn omdat dat een veiligheidsrisico inhoudt. Bancontact via de terminals die in vele winkels te vinden zijn aan de kassa is daarvoor een prima oplossing, maar kent ook grenzen. De toestellen kosten veel geld, en vooral voor kleine handelaars die veel kleine bedragen ontvangen is een Bancontact terminal erg duur.

Omdat Bancontact vooral mikt op kleine bedragen tussen gewone mensen, lijkt dit ook voor een deel proton te vervangen. Proton werd ontwikkeld om eenvoudiger (zonder pincode) kleine bedragen te betalen. Proton is echter nooit echt doorgebroken, waarschijnlijk vooral door het omslachtige herladen van de protonkaart. Met Bancontact Mobile heeft je smartphone echter rechtstreeks toegang tot je bankrekening en dus je hele saldo. Je hoeft niet zoals bij proton eerst geld 'op te laden' om het daarna te kunnen uitgeven.

Met Bancontact Mobile wordt betalen eenvoudiger, want er is geen dure terminal nodig. Zo kunnen ook twee 'gewone' mensen, op eender welke plek geld aan elkaar betalen. Veel mensen vertellen al lang dat het gewone cash geld op termijn zal verdwijnen. In Scandinavische landen is er bijna geen cash geld meer in omloop. De Bancontact Mobile app zal de maatschappelijke evolutie naar een samenleving zonder cash geld een hele stap dichter bij brengen.
© 2014 - 2019 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
EBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEbuddy XMS is een mobile messaging software van eBuddy voor uw smartphone. Dit stukje software is voor iPhone en Android…
Soorten betaalkaartenSoorten betaalkaartenGeld is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Elke minuut worden er talloze nationale en internationale tran…
Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneTips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneDe snelle ontwikkeling van de smartphones heeft gezorgd voor een explosie van applicaties of apps. Ook banken bieden mob…
Bronnen en referenties
  • http://www.bancontact.com/nl
  • http://datanews.knack.be/ict/nieuws/bancontact-lanceert-app-om-mobiel-te-betalen/article-4000624492863.htm
  • http://qrcodetracking.net/bancontactmister-cash-announced-a-mobile-payment-application-that-makes-use-of-qr-codes/
  • http://www.a-n-v.be/27203/bancontactmister-cash-komt-met-eigen-applicatie/
  • http://www.techastuce.com/belgique-bancontact-une-appli-pour-payer-avec-votre-smartphone-des-le-mois-de-mai/bancontact-mobile/

Reageer op het artikel "Betalen met je smartphone in België: Bancontact Mobile"

Infoteur: Swah
Gepubliceerd: 16-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!