InfoNu.nl > Financieel > Geld > Waarom passief inkomen beter is dan actief inkomen

Waarom passief inkomen beter is dan actief inkomen

Het grote verschil tussen rijke mensen en arme mensen? Arme mensen moeten werken voor hun geld, terwijl rijke mensen hun geld voor hun laten werken. In dit artikel wordt uitgelegd hoe u passief inkomen kunt vergaren, en waarom dat beter is dan actief inkomen.

Wat is het verschil tussen passief en actief inkomen?

Actief inkomen bestaat uit inkomsten waar voor gewerkt moet worden. Elke dag vroeg opstaan om naar het werk te gaan levert actief inkomen op. Voor mensen die gespecialiseerde banen hebben is er vaak nog een mogelijkheid om gedurende hun loopbaan flinke loonsverhogingen te krijgen. Voor mensen die laag opgeleid zijn, werken onder een CAO en weinig kansen hebben om door te groeien naar een hogere functie blijft het besteedbaar inkomen vaak ongeveer gelijk. Als dit een vooruitzicht is waar u zich wel in kunt vinden kunt u nu stoppen met lezen. Voor hen die niet de eindeloze verplichting van een 40-uurs werkweek ambiëren is dit artikel uitermate geschikt.
Passieve inkomsten hebben als eigenschap dat er geen tegenprestatie tegenover staat. Een voorbeeld hiervan is het ontvangen van winstuitkeringen uit beleggingen of rentebetalingen van een spaarrekening.

Hoe verkrijgt u passief inkomen?

Er zijn vele verschillende manieren om passief inkomen te vergaren. Er kan bijvoorbeeld gedacht worden aan beleggingen in aandelen of vastgoed of een spaardeposito met een redelijke rente. Andere manieren om passief inkomen te vergaren bestaan uit bijvoorbeeld inkomsten uit een website waarop men reclameruimte kan verkopen.
Het belangrijkste is dat u uw geld voor u laat werken. Een investering van 10.000 euro in een aandeel met een dividendrendement van 5% levert jaar na jaar na jaar 500 euro op. Als deze inkomsten vervolgens weer geherinvesteerd worden, stijgt het inkomen nog veel sneller. Na 20 jaar bedraagt het jaarlijkse inkomen van deze ene investering al ruim 1300 euro.

Meer inkomsten dan uitgaven

Het belangrijkste om te onthouden wanneer men een groot vermogen wil vergaren is dat de inkomsten altijd hoger moeten zijn dan de uitgaves. Veel mensen houden zich zelf voor dat dit voor hun niet mogelijk is. Ze verzinnen allerlei smoesjes om voor zichzelf te rechtvaardigen dat ze elke maand al hun hun geld uitgeven, terwijl de werkelijkheid in feite heel simpel is: om meer geld over te houden moet men minder uitgeven of meer verdienen. Dit hoeven geen enorme bedragen te zijn, zolang er maar elke maand een beetje geld overblijft. Zelfs een relatief laag rendement van 5% per jaar levert een vermogen van ruim 40.000 euro op na 20 jaar als men slechts 100 euro in de maand spaart, terwijl er in die tijd slechts 24.000 euro is ingelegd. Na 30 jaar sparen staat de teller al op bijna 80.000 euro. Dit levert 4.000 euro per jaar op aan inkomsten.

Schulden zijn het tegenovergestelde van investeringen

De grootste bedreiging voor een gezonde financiële situatie zijn schulden. Het heeft geen enkel nut om geld op een spaarrekening te parkeren tegen enkele procenten rente als er op hetzelfde moment een hoger percentage aan rente betaald moet worden om schulden af te betalen. Schulden zouden alleen aangegaan moeten worden als er geen enkele andere oplossing is. Lenen voor dingen als een bankstel of een nieuwe tv is 1 van de domste dingen die men kan doen. Als er geen geld is voor een nieuwe tv is het wellicht beter om de oude te houden, of een 2ehandse te kopen. Deze simpele levenswijsheden worden vaak vergeten.

Conclusie:

Hoewel het voor veel mensen moeilijk zal zijn om erg veel geld te verzamelen is het zelfs met een klein bedrag per maand mogelijk om een flink inkomen te verkrijgen uit beleggingen. Elke maand een klein deel van de maandelijkse inkomsten opzij zetten levert na enkele decennia een inkomen uit beleggingen op waarmee men minder kan gaan werken, of wat gebruikt kan worden om eerder met pensioen te gaan.
© 2013 - 2019 J1989, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom passief inkomen beter is dan actief inkomen"

Infoteur: J1989
Gepubliceerd: 26-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!