Touroperators lokken met vroegboekkortingen
WK-bonus en XXL-korting: zomaar twee pakkende namen van touroperators voor hun vroegboekkortingen. De betekenis is in alle gevallen gelijk: hoe eerder klanten boeken, hoe goedkoper hun vakantie.
Vakantie 2014
De volgende zomervakantie is nog ver weg. Maar wie zich nu al bezighoudt met de mooiste dagen van het jaar, kan flink wat
geld besparen. Alle grote touroperators bieden hun klanten vroegboekkortingen. Tot wel 40 procent kan er worden bespaard, zoals een blik in de reisbrochures aantoont die al in het najaar van 2013 aan reisbureaus werden uitgeleverd.
Touroperators proberen klanten al enkele jaren aan te moedigen om vroeg te boeken. Dat doen ze voornamelijk door het geven van aantrekkelijke
kortingen. Daarvoor laten ze zich de meest pakkende namen invallen: XXL Bonus, Super Early Bird of WK-bonus. Of ze bieden hun gasten extra service zoals een kamerupgrade of extra vakantiedagen.
Waarom die strijd om de vroege boeker?
De reisorganisatoren hebben bepaalde quota ingekocht, bijvoorbeeld voor hotelboekingen en stoelen bij luchtvaartmaatschappijen. Ze willen natuurlijk zo snel mogelijk zekerheid met betrekking tot hun planning en willen bekijken of ze misschien moeten investeren in extra reclame of dat ze misschien zelfs quota moeten teruggeven.
Vroeg boeken lucratiever dan last minute
Met betrekking tot vakantiekortingen kan men vier fasen onderscheiden:
- super vroege boekers krijgen tot pakweg eind februari ongeveer 20 procent korting;
- tot eind maart is er dan 10 tot 15 procent korting;
- daarna gelden de reguliere tarieven;
- en “last minute” zijn er dan doorgaans weer kortingen van 10 procent te verdienen.
Vroeger luidde de boodschap steeds: “
Lastminute reis je het goedkoopst”. Maar tegenwoordig laat dat bij veel organisatoren al een omgekeerd beeld zien. Naar schatting volstaat 10 procent korting al om mensen tot boeking over te halen. Je kunt als touroperator natuurlijk ook 30 procent geven, maar erg zinvol is dat niet:
- enerzijds stimuleert het de vraag niet zoveel meer;
- anderzijds gaat dat natuurlijk ook ten koste van je marge.
Korting als voornaamste verkoopargument van reisorganisaties
Vrijwel alle reisorganisatoren bieden tegenwoordig kortingen aan. Het is uitgegroeid tot het belangrijkste verkoopargument. Maar de fantasie bij vakantiegangers kent grenzen. Want vanaf een bepaald moment treedt een negatieve prijsspiraal in werking die goed is voor de klant en slecht voor de organisatoren. Bij de kortingen zit het systeem volgens kenners van de branche al behoorlijk aan zijn grenzen, maar qua extra service is zeker nog ruimte naar boven. In plaats van kortingen, biedt een aantal reisorganisaties daarom ook upgrades. Niet altijd gaat de vakantieganger voor “ik betaal minder”, soms beseft hij ook: “ik krijg meer".
Datum 30 november cruciaal voor vroegboekers
De meeste vakantiekortingen gelden zoals gezegd tot en met 28 februari. Maar klanten die hun zomervakantie tot 30 april boeken, maken, afhankelijk van de bestemming, toch nog kans op korting. 30 november is trouwens bij veel maatschappijen een belangrijke datum voor vroege boekers. Wie voor dié datum boekt, maakt kans op 35 procent besparing.
Hoe de kortingen uitpakken, laat zich trouwens ook goed uit het boekingsverloop aflezen. Elke keer net voor het verstrijken van een bepaalde vroegboekkorting is korte tijd sprake van een verhoogde toeloop bij de reisbureaus, direct daarna volgt meestal een kleine dip.