InfoNu.nl > Financieel > Geld > AOW 2017 en 2018: samenwonen: nieuwe regels

AOW 2017 en 2018: samenwonen: nieuwe regels

AOW 2017 en 2018: samenwonen: nieuwe regels De voorwaarden voor de AOW zijn veranderd per 1 februari 2014 voor wie samenwoont of een latrelatie heeft. Wel of niet samenwonen scheelt in de portemonnee in 2016, 2017 en 2018, omdat de AOW voor een alleenstaande 70% van het netto minimumloon bedraagt en voor samenwonenden 50% per persoon. Wat zijn de nieuwe regels en voorwaarden 2014 waardoor de Sociale Verzekeringsbank SVB mag oordelen dat u al dan niet samenwoont of latrelatie met nog een eigen huis hebt? Een versoepeling scheelt de SVB veel onderzoek en huisbezoek. Wat is de tweewoningenregel? Vanaf 1 januari 2018 krijgt u wellicht te maken met de kostendelersnorm, dit was 1 juli 2016 en is uitgesteld.

AOW, bent u alleenstaande of niet?

Bij de AOW bedragen 2017 en 2018 wordt net zoals in eerdere jaren gekeken naar het feit of u een alleenstaande bent of niet. De AOW is een individueel recht waarbij een alleenstaande meer AOW ontvangt dan wie getrouwd is, samenwoont of een geregistreerd partnerschap heeft. Dat is het verschil tussen bruto ongeveer € 1.170 per persoon of € 810 per persoon. Daarom ook is het belangrijk om te weten in welke categorie u valt. Als u een tandenborstel in andermans huis hebt liggen, bent u dan al samenwonend en kunt u dan op uw AOW worden gekort of zit het anders in elkaar? Omdat hier nog wel eens onduidelijkheid over bestaat, is er nieuwe wetgeving. Ik loop deze nieuwe regels van de SVB met u na.

AOW 2013: samenwonen of niet, latrelatie?

In 2013 was de hoofdregel voor samenwonen nog:
  • De ander is 18 jaar of ouder, maar niet uw kind, en u bent meer dan de helft van de tijd in de woning.
  • U deelt samen de kosten van het huishouden of zorgt voor elkaar.
  • Ook als u nog uw een eigen woning hebt waar u bent ingeschreven, maar bij een ander woont, ziet de Sociale Verzekeringsbank u als samenwonend.

Vooral de korting op de AOW wanneer u een latrelatie hebt, nog uw eigen huis hebt en dus uw eigen kosten moet betalen, is vaak pijnlijk. Daarom worden de regels vooral op dit punt aangepast en verduidelijkt.

Nieuwe regels AOW 2017 en 2018: samenwonen of niet?

Vanaf 2014 hoeft u ook als u uw eigen woning nog hebt (huur of koop), niet meer als samenwonend te worden beoordeeld als u niet gehuwd bent (ook geen geregistreerd partnerschap) en:
  • Jullie beiden op een eigen en afzonderlijk adres in de Gemeentelijke Basis Administratie GBA zijn ingeschreven.
  • U uw woning aanhoudt voor eigen gebruik. Dat wil zeggen dat u aantoonbaar de kosten van energie, de hypotheekrente, de huur of het onderhoud van de woning betaalt en een ander daaraan niet meebetaalt. Dit is om te voorkomen dat de woning alleen maar wordt bewaard om zo een hogere AOW te kunnen krijgen.
  • Er geen anderen met recht op AOW zijn ingeschreven op het adres. Geen verhuur van een kamer, geen postadres, geen recreatiewoning. Uitzondering hierop is de eerstegraads familie.
  • Er is geen sprake van een gezamenlijke huishouding.
  • Uw huis vrij is van het recht van vruchtgebruik of een ander zakelijk recht. Vooral dit is raar. Regelmatig erft een langstlevende een gedeeltelijk vruchtgebruik van de woning.

Een goede administratie bijhouden in 2017 en 2018

Als uw situatie als AOW-er verandert van alleenstaand naar samenwonend of andersom, wordt u geacht dat door te geven aan de SVB. Doet u dat niet en wordt u door de SVB betrapt dan zult u het te veel ontvangen geld moeten terugbetalen. Andersom wilt u niet dat u ten onrechte als samenwonend wordt gezien terwijl dat volgens u niet het geval is. Als u nog een eigen huis hebt, doet u er goed aan om een administratie bij te houden met de kosten die u nog voor uw eigen adres maakt. Bewaar de afschriften van uw betalingen en zorg ervoor dat u kunt aantonen dat u het oude adres nog voor eigen gebruik hebt. Dat bewijs kan u veel ellende schelen.

Hoogte AOW bij tweewoningenregel 2016, 2017 en 2018

Het is het vanaf 1 februari 2014 zo dat samenwonende AOW’ers met ieder nog hun eigen huis recht hebben op een hogere AOW-uitkering. U hebt dan toch elk recht op 70 procent AOW. Deze tweewoningenregel houdt in als u meer dan de helft van de tijd in een woning van een ander verblijft, maar uw eigen koopwoning nog hebt waar u in de gemeente bent ingeschreven, vrij over uw woning kunt beschikken en daarvoor de kosten draagt, jullie toch niet als samenwonend worden gezien en ieder recht houdt op een alleenstaande AOW van 70%.

Kostendelersnorm AOW uitgesteld naar 1 januari 2018

Het plan was om de kostendelersnorm zoals die in de bijstand vanaf 1 januari 2015 bestaat ook in de AOW in te voeren per 1 juli 2016. Deze maatregel waarbij u minder AOW zou krijgen bij inwonende kinderen, is voorlopig van tafel en is uitgesteld tot 1 januari 2018. Inmiddels ziet het kabinet Rutte hiervan af waar het gaat om eerstegraads familie. Deze mantelzorgboete in de AOW lijkt dus niet door te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een samenlevingscontractGeregeld hoor je van samenwonende stelletjes dat ze een samenlevingscontract hebben ondertekend. Hierin hebben ze afspra…
Partnerpensioen en samenwonenPartnerpensioen en samenwonenJullie wonen wel samen, maar hebben jullie dan ook automatisch recht op elkaars partnerpensioen als de partner komt te o…
Erven en samenwonen in 2017 en 2018Erven en samenwonen in 2017 en 2018Wie erft er van wie, als u gaat samenwonen? Wie in 2017 of 2018 gaat samenwonen, een LAT-relatie heeft of eerder ging sa…
Wanneer fiscaal partnerschap 2012 of 2013Wanneer fiscaal partnerschap 2012 of 2013Er geldt een nieuwe definitie van het fiscaal partnerschap. Dat betekent ook nieuwe regels en voorwaarden voor de belast…
Ongehuwd samenwonen of trouwenOngehuwd samenwonen of trouwenIn 2018 of 2019 ongehuwd samenwonen, een geregistreerd partnerschap of toch trouwen in gemeenschap van goederen. Bovendi…
Bronnen en referenties
  • Sociale Zaken

Reageer op het artikel "AOW 2017 en 2018: samenwonen: nieuwe regels"

Reacties

Arboda, 21-11-2018 13:42 #31
Dag,
Ik woon met mijn vrouw en kinderen bij mijn moeder. Mijn moeder wordt flink op haar AOW gekort. Mag dit wel?
huur- en zorgtoeslag heeft ze ook moeten inleveren.
Kunt u mij vertellen wat er wel en wat niet mag?
Alvast dank en groet,
Arboda Reactie infoteur, 22-11-2018
Dag Arboda,
Als er een gezamenlijke huishouding is, mag de SVB uw moeder korten op de AOW. Voor de huurtoeslag wordt u als medebewoner gezien en telt uw inkomen mee voor de bepaling van de huurtoeslag. Voor de zorgtoeslag zou er geen effect moeten zijn, aangezien u geen toeslagpartner van uw moeder bent, maar de toeslagpartner van uw vrouw.

Debby, 30-10-2018 15:41 #30
Een vraag, moet mijn alleenstande moeder van 85 (vader 3 jaar geleden overleden) inkorten op haar AOW als haar zoon weer thuis komt wonen.
Debby Reactie infoteur, 31-10-2018
Beste Debby,
Neen, een eigen kind mag in huis wonen zonder korting op de AOW.

S. Nijboer, 07-10-2018 00:02 #29
Beste infoteur, mijn studerende zoon wil zich bij mijn alleenstaande moeder inschrijven.
Hij heeft ontvangt geen studiefinanciering.
Heeft dit invloed op haar AOW, huur- en zorgtoeslag?
Met vriendelijke groet,
Sandra Reactie infoteur, 08-10-2018
Beste S. Nijboer,
Een inwonend eigen kind heeft geen gevolgen voor de AOW of zorgtoeslag, maar kan als het kind een eigen inkomen heeft wel van invloed zijn op de hoogte van de huurtoeslag.

Jolanda, 24-09-2018 09:52 #28
Na de dood van mijn vader heb ik het huis van mijn ouders georfen met de afspraak dat mijn moeder er nog zolang in mag wonen als dat ze wil.
Nu lig ikzelf momenteel in scheiding en wil bij mijn moeder intrekken.
Heeft dit gevolgen voor haar AOW? Reactie infoteur, 25-09-2018
Beste Jolanda,
Een eigen kind mag bij de moeder wonen zonder dat dit gevolgen heeft voor haar AOW.

Rob, 21-09-2018 09:18 #27
Goedemorgen, ik ga tijdelijk bij mijn moeder wonen, (95 jaar), (haar eigenhuis), heb bij de gemeente aangegeven, inwonend, of had ik huren moeten invullen. Ook ik heb al AOW, heeft dat consequenties? Groeten Rob Reactie infoteur, 22-09-2018
Beste Rob,
Zolang jullie niet elkaars fiscale partners zijn, heeft uw inwonen bij uw moeder geen invloed op uw AOW noch die van uw moeder.

John Doe, 18-09-2018 13:55 #26
Beste infoteur,

Mijn moeder heeft AOW, mijn vader heeft een pensioen van ABP, nog geen AOW. Als ik als 32 jarige zoon met fulltime baan kom inwonen, heeft dat dan ergens invloed op?

Groeten John Reactie infoteur, 19-09-2018
Beste John Doe,
Een eigen kind mag bij zijn ouders wonen zonder dat dat van invloed is op de AOW. Op het ABP-pensioen heeft dit ook geen effect.

Fatima, 27-08-2018 07:13 #25
Sinds Januari 2017 ben ik met mijn echtgenoot ingetrokken bij mijn ouders in hun koopwoning. Nu start mijn man als ubereats bezorger en zal zich moeten registreren bij de belastingdienst. Omzetbelasting zal betaald moeten worden.

Ik werk in loondienst. Wordt mijn moeder gekort op haar arbeidsongeschiktheid uitkering? En wordt mijn vader gekort op zijn AOW/pensioen? Reactie infoteur, 29-08-2018
Beste Fatima,
Voor de AOW van uw vader verandert er met de baan van uw man niets. Als uw moeder geen ander eigen inkomen heeft, verandert haar WAO-uitkering ook niet. Dat zou bij een bijstandsuitkering wel het geval zijn geweest.

Elisabeth, 21-08-2018 13:28 #24
Mogen wij (echtgenoten, man aow, vrouw geen inkomen en huis verkocht) ingeschreven staan op het gemeente basis adres van onze dochter en haar gezin? Reactie infoteur, 22-08-2018
Beste Elisabeth,
Van de gemeente mag dat, maar als het een koopwoning is met hypotheek, kan er toestemming van de bank nodig zijn, bij een huurwoning toestemming van de verhuurder.

Vlinder, 26-07-2018 16:21 #23
Is het toegestaan om als alleenstaande, gescheiden aow-gerechtigde vrouw op (korte) vakantie te gaan met mijn voormalige echtgenoot, ook alleenstaand aow-gerechtigde?
Met vriendelijke groet,
Vlinder Reactie infoteur, 28-07-2018
Beste Vlinder,
Met een ander op vakantie gaan is voor de hoogte van de AOW geen probleem, dat wordt anders als men een gezamenlijke huishouding heeft.

Annelies, 12-07-2018 13:19 #22
Ik heb sinds kort een vriend en wij willen in de weekenden bij elkaar slapen. Ik heb een sociale uitkering en mijn vriend een AOW uitkering. Hoeveel nachten mogen wij bij elkaar slapen, zonder dat wij financieel gekort worden?
Met vriendelijke groeten, Annelies Reactie infoteur, 12-07-2018
Beste Annelies,
Niet elk kantoor houdt dezelfde norm aan, het varieert van meer dan twee tot meer dan drie nachten samen.

Rózsa, 08-07-2018 14:45 #21
Ik woon in Hungary. Ivm slechte gezondheid denk ik aan om te verhuizen naar Duitsland en daar bij mijn dochter gaan wonen.Wat zijn de gevolgen van mijn AOW uitkering? Vr.gr. Reactie infoteur, 09-07-2018
Beste Rózsa,
Uw AOW uitkering kan ook naar een adres in Duitsland worden overgemaakt.

Els, 01-07-2018 15:56 #20
Mijn dochter en 3 kleinkinderen (22, 19 en 16 jaar) komen tijdelijk bij mij wonen. Heeft dat invloed op mijn alleenstaande AQW?
Wij voeren geen gezamenlijke huishouding, eventueel kan ik de kamers aan hen verhuren. Reactie infoteur, 03-07-2018
Beste Els,
Als jullie een gezamenlijke huishouding gaan voeren, kan dit van invloed zijn op de AOW. Bovendien kan de inwoning gevolgen hebben voor de toeslagen.

Lena, 19-06-2018 16:30 #19
Mijn vriend en ik (74 en 71) wonen niet samen en zijn dat ook niet van plan (volledig eigen huurhuizen en dito huishouding). Wat gebeurt er met AOW en fiscus als wij een geregistreerd partnerschap aangaan? Reactie infoteur, 21-06-2018
Beste Lena,
Als jullie een geregistreerd partnerschap aangaan, maar toch duurzaam gescheiden blijven wonen met elk jullie huishouding en dus leven alsof jullie niet samenwonen, dan verandert er niets voor de AOW. Deze situatie doet zich vaker voor als personen al langer getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben. De SVB zal zich dus wel afvragen waarom er een geregistreerd partnerschap is aangegaan als jullie niet een gezamenlijk leven willen leiden.

Loes, 16-06-2018 14:37 #18
Vanaf juli 2018 woon ik niet meer samen met mijn echtgenoot en ga ik in een andere plaats wonen. De scheiding is echter nog niet aangevraagd. Heb ik recht op alleenstaanden AOW? Reactie infoteur, 18-06-2018
Beste Loes,
Zodra jullie niet meer samenwonen op hetzelfde adres, dat niet weer van plan zijn en jullie geen gezamenlijke huishouding voeren, hebt u recht op de AOW van een alleenstaande (70%). Gaat u (alleen) om financiële of praktische redenen op een ander adres wonen, dan ziet de SVB jullie nog als samenwonend en gehuwd.

Maria, 11-06-2018 16:04 #17
Ik ben alleenstaand. Waarschijnlijk wordt mijn schoonzoon voor onbepaalde tijd ingeschreven op mijn adres. We hebben dan geen gezamenlijk huishouden. Welke gevolgen heeft dit voor mijn AOW? Reactie infoteur, 11-06-2018
Beste Maria,
Als de schoonzoon niet bijdraagt aan uw huishouden, zou dat geen invloed moeten hebben op de AOW, maar de SVB weet dat natuurlijk niet van te voren.

Ton, 04-05-2018 06:39 #16
Moet ik het wel doorgeven aan de SVB als ze drie maanden staat ingeschreven? Reactie infoteur, 04-05-2018
Beste Ton,
Wel als jullie een gezamenlijke huishouding gaan voeren. Een gemeente geeft overigens ook tal van zaken al automatisch door.

Ton, 01-05-2018 15:46 #15
Ik woon alleen heb een kleine AOW uitkering. Een kennis wil zich voor 3 maanden op mijn adres laten inschrijven word ik dan gekort op mijn AOW Reactie infoteur, 03-05-2018
Beste Ton,
Als u met die kennis geen gezamenlijke huishouding voert, behoort u niet te worden gekort. De SVB kan wel om uitleg vragen.

Theo Zant, 22-04-2018 10:27 #14
In de loop van 2018 (augustus/september) zal mijn dochter met haar twee kinderen van 17 en 14 jaar (studerend) bij mij komen inwonen door een scheiding. Ik ben 75 jaar en krijg AOW voor een alleenstaande. Wat heeft dit voor gevolgen voor mijn AOW? Moet ik dit inwonen aan de SVB doorgeven? Reactie infoteur, 24-04-2018
Beste Theo Zant,
Zolang uw kleinkinderen jonger zijn dan 18 jaar is dit zonder gevolgen voor de hoogte van AOW.

Pwitte, 07-04-2018 16:03 #13
Mag je als aow'r onbeperkt reizen het hele jaar door? Reactie infoteur, 09-04-2018
Beste Pwitte,
U mag inderdaad het hele jaar op reis gaan.

Harrie, 19-03-2018 14:03 #12
Vraagje
Ik ben getrouwd zij is 62 en ik krijg december aow. Nu gaat onze zoon scheiden en wil weer thuis gaan wonen. Heeft dat gevolgen voor mijn aow? Reactie infoteur, 20-03-2018
Beste Harrie,
Dat uw zoon bij u komt wonen heeft geen gevolgen voor de AOW, wel mogelijk voor de toeslagen zoals de huurtoeslag.

Ann, 09-03-2018 23:24 #11
Dus als ze tijdelijk bij een van haar kinderen gaat wonen en ze schrijft zich daar in krijgt ze 50%? Reactie infoteur, 12-03-2018
Beste Ann,
De SVB beoordeelt elk geval apart en zal mogelijk aanvullende vragen stellen. Als sprake is van een gezamenlijke huishouding, kan uw moeder worden gekort.

Ann, 08-03-2018 12:30 #10
Vraagje: als mijn moeder met AOW een aantal maanden bij een van haar dochters en schoonzoon zou wonen gaat dan de AOW van 70% vh minimumloon voor haar omlaag? En heeft het ook gevolgen voor dochter en echtgenoot? (Beiden werkend/ geen uitkering.) Reactie infoteur, 09-03-2018
Beste Ann,
Als dit voor enkele maanden is en uw moeder zich daar niet inschrijft, zijn er geen gevolgen.

Rob, 20-02-2018 17:57 #9
Ik had begrepen dat bij een meerpersoonshuishouden mijn uitkering niet verlaagd zou worden. Is dit dan geen meerpersoonshuishouden? En wanneer Is het dan wel?
Vriendelijke groet. Reactie infoteur, 21-02-2018
Beste Rob,
Het begrip samenwonen bij de AOW is een complex begrip. U mag best met meerdere mensen samenwonen als die niet bijdragen in de huishouding en zo de AOW voor ongehuwden blijven ontvangen. Een meerpersoonhuishouding kan dus toegestaan zijn.

Rob, 19-02-2018 19:21 #8
Vraagje ik ontvang aow voor alleenstaanden en woon samen met mijn zoon. Als mijn vriendin 55 jaar bij ons komt wonen heeft dat daninvloed op de hoogte van mijn aow?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 21-02-2018
Beste Rob,
Als uw vriendin bij u komt wonen en bijdraagt in de huishouding, dan gaat uw AOW zeer waarschijnlijk omlaag.

Jan, 22-01-2018 14:51 #7
Ik ben in 2004 met een Italiaanse getrouwd. Wij wonen echter apart (ingeschreven in Den Haag resp. Rome) en hebben ook niet het voornemen bij elkaar te gaan wonen. Beiden hebben een eigen huis (Den Haag resp. Rome). Ik bezoek haar regelmatig, zij komt af en toe bij mij. De situatie is te vergelijken met de "twee woningen regel."
Mijn vraag: kan ik onder die omstandigheden in aanmerking komen voor de hogere AOW, namelijk die van een alleenstaande. (Voor de aangifte inkomstenbelasting heb ik sinds 2004 met de belastingdienst afgesproken beschouwd te worden als alleenstaande) Reactie infoteur, 24-01-2018
Beste Jan,
Voor de AOW leven jullie duurzaam gescheiden, wat u recht geeft op 70% AOW.

Jose, 13-12-2017 15:22 #6
Ik krijg volgend jaar aow en pensioen. Mijn zoon van 28 woont nog thuis (zoekt wel zelfstandige woonruimte maar heeft tot nu toe nog niets). Hij werkt wel.
Is dit van invloed op mijn aow? Ik ben alleenstaand.
Vriendelijke groeten Reactie infoteur, 14-12-2017
Beste Jose,
U mag met een eigen kind wonen zonder dat dat van invloed is op de hoogte van uw AOW.

Ad, 05-06-2017 15:21 #5
Ik ben pas 63 jaar en gehuwd maar wij zijn uit elkaar en wonen beiden alleen in een woning. Op het moment van de AOW woon ik dus al 4,5 jaar alleen.
Krijg ik dan AOW voor alleenstaande of voor samenwonend?
Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 06-06-2017
Beste Ad,
Als jullie apart wonen en niet meer van plan zijn samen te wonen, hebt u recht op 70% AOW. U moet dit wel zelf aan de SVB doorgeven.

Johan, 16-05-2017 20:03 #4
Ik ben een weduwnaar van 71 jaar, ontvang via de SVB mijn AOW uitkering voor alleenstaande bruto 1153,- euro (70% van het bruto minimum loon) daarnaast een klein pensioen. Drie jaar geleden heb ik bij familie een 63 jarige weduwe leren kennen buiten die buiten de Europese Unie woonachtig is. Wij willen graag samen verder. Mijn vrouw komt van buiten EU. Heeft geen inkomsten dus alle kosten zijn voor mijn rekening.

Met AOW voor gehuwden ga ik er ruim 359,- euro op achteruit, terwijl ik er juist extra kosten bij krijg. Er wordt van uitgegaan dat beide partners inkomsten hebben of beide een AOW uitkering krijgen van 50% van het bruto minimum loon dus samen 100%. In mijn situatie is dat niet zo omdat mijn partner geen inkomen heeft en later ook geen AOW zal krijgen.

Dit is voor mij niet op te brengen en wil dus graag mijn AOW voor alleenstaande kunnen behouden omdat ik alleen in alle kosten moet voorzien. Volgens de SVB is dat niet mogelijk. Uitkeringen zijn voor mij niet van toepassing. Hoop advies van u te krijgen voor mijn situatie.

Vriendelijke groet, Reactie infoteur, 17-05-2017
Beste Johan,
Het klopt dat het systeem niet op uw situatie berekend is. Als uw inkomen lager is dan de bijstandsnorm is een bijstandsuitkering mogelijk, mogelijk ook voor uw vrouw als zij in Nederland ingeschreven staat. Afhankelijk van haar land, heeft ze misschien recht op een betaling uit eigen land (een ouderdomsvoorziening uit het betreffende land bijvoorbeeld).

Kees, 30-12-2016 17:12 #3
Ik (77) wil gaan samenwonen met vriendin (78), in mijn huis. Zij woont in een andere gemeente, heeft daar een eigen huis en blijft daar ook ingeschreven. Wij voldoen aan alle regels voor het samenwonen met behoud van alleenstaanden AOW (70%) zoals dat in 2014 werd toegestaan. Nu de vraag: hebben wij de verplichting ook deze verandering door te geven aan de SVB. Reactie infoteur, 01-01-2017
Beste Kees,
Als u een nieuwe situatie niet of te laat (niet binnen vier weken) doorgeeft aan de SVB, dan riskeert u een boete voor het geval de SVB er toch achter komt. Doe daarbij een beroep op de tweewoningenregel. Belangrijk hierbij is dat ieder de volledige kosten en lasten voor zijn/haar eigen woning betaalt en de woning vrij beschikbaar is (niet aan een ander is verhuurd).

B. Mobach, 21-07-2016 22:22 #2
Goedenavond,

Als ik mijn huis verkoop en een aparte ruimte in het huis van mijn dochter en haar gezin betrek, welke invloed heeft dat op de aow uitkering? Reactie infoteur, 21-02-2018
Beste B. Mobach,
Als u niet een officieel huurcontract hebt, kunnen jullie als een gezamenlijke huishouding worden gezien, waardoor u niet (meer) in aanmerking komt voor de AOW voor een alleenstaande (70%).

Nelltijburg@hotmail Com, 07-04-2015 13:45 #1
Mag een meerderjarig kind en een kleinkind tijdelijk inwonen? Zij hebben geen inkomen. Reactie infoteur, 08-04-2015
Beste Nelltijburg,
Als u niet alleenstaand bent, zijn er geen gevolgen voor de AOW. Als u wel alleenstaand bent en een kind komt bij u wonen, bekijkt de SVB de situatie om te zien of uw AOW gekort moet worden. Essentieel daarbij is of er sprake is van een gezamenlijke huishouding, waarbij u de kosten deelt of niet.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 21-02-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: AOW 2019
Reacties: 31
Schrijf mee!