InfoNu.nl > Financieel > Geld > Testament zonder notaris (Hema)

Testament zonder notaris (Hema)

Testament zonder notaris (Hema) Iedereen kan in beginsel een testament laten opstellen, maar is een testament opstellen ook mogelijk zonder een notaris en zonder notaristarieven? Kunt u nu gewoon online uw eigen testament opstellen, zoals bij de HEMA mogelijk is of elders online? Is het testament dan ook geldig en hoe zit dat met een samenlevingscontract? Ja is het antwoord, online kunt u nu vrij eenvoudig en conform het erfrecht een notariële akte opstellen. Het is veel goedkoper en de akte is geldig na ondertekening en in bewaring stelling bij de notaris. De wet schrijft deze tussenkomst van de notaris namelijk voor. De notarisservice van de HEMA is niet geschikt voor maatwerk en daarom wordt door de Hema notarisservice geen testament voor alleenstaanden aangeboden.

Online een testament opstellen

Het internet is vaak een zegen voor de consument die goed zijn eigen zaakjes weet te regelen en online is het allemaal ook nog eens goedkoper. Deze verschuiving van het kantoor naar online doet ook steeds meer zijn intrede bij de notaris. Eerst waren er een paar pioniers, nu biedt zelfs de HEMA u de mogelijkheid om tegen 125 euro uw eigen testament op te stellen of een samenlevingscontract. Online uw eigen testament opstellen dus, zonder notaris?

Rol notaris bij een testament

De notaris speelt van oudsher een belangrijke rol bij een testament:
  • De notaris luistert naar uw wensen.
  • De notaris adviseert u.
  • De notaris stelt het testament op.
  • Ondertekening vindt bij de notaris plaats.
  • De notaris registreert het testament en houdt het testament in zijn kluis.
  • De notaris heeft een belangrijke rol bij uitvoering van het testament.

Maar in de praktijk zijn er genoeg mensen die wel een testament willen opstellen en geen specifieke wensen hebben of geen groot bedrag aan vermogen nalaten. Vooral voor hen zijn de online diensten en sinds kort de HEMA notarisservice een uitkomst. Een goede notaris is zeker zijn geld waard, maar online blijkt het allemaal een stuk goedkoper. Met de online service stelt u aan de hand van een aantal vragen en in een aantal stappen uw eigen tekst voor een testament op. Daarbij gaat het om een standaard testament met u als erflater. Als u tevreden bent over de tekst die zo tot stand komt, betaalt u voor de service en gaat u naar de bij de organisatie aangesloten notaris. Niet elke notaris is immers bij een online service aangesloten, maar er is meestal wel sprake van een landelijke dekking. Bij de notaris vindt de ondertekening plaats en de notaris zorgt ook voor de registratie in het Centraal Testamenten Register CTR. Wilt u op een later moment uw testament ongedaan maken of veranderen dan kan dat ook door weer een nieuw testament aan te maken, u mag immers uw testament herroepen en veranderen. Ook het gewijzigde testament moet dan weer worden ondertekend en wettelijk worden geregistreerd bij de notaris.

Wat kost een testament online bij de Hema?

Per site gelden andere tarieven voor het opstellen van een notariële akte zoals een testament is. Bij de HEMA betaalt u 125 euro inclusief notaris terwijl dat elders makkelijk 200 euro is en als u alles bij de notaris laat doen, komt u tot een veelvoud van dit bedrag. Sinds het vrijgeven van de notaris tarieven is het verstandig om vooraf na te gaan bij welke notaris u gaat, omdat er grote verschillen in de prijzen zijn. Als u voor een standaard contract gaat zoals bij de HEMA online dan is het tarief van de notaris in de prijs inbegrepen. Wel doel doet u er goed aan om vooraf te bekijken of er een notaris bij u in de buurt bij de HEMA notarisservice is aangesloten, want als u met het opgestelde concept testament bij een andere notaris binnenloopt, zal die niet zorg dragen voor het testament, maar u hetzij doorverwijzen naar een andere notaris of u aanbieden om tegen een vergoeding een ander testament op te stellen. De verwachting is dat het aantal aangesloten notariskantoren zich zal uitbreiden en de notaris steeds meer en online en vanuit zijn kantoor diensten zal aanbieden.

Is een testament bij de Hema wat voor mij?

Vooropgesteld dat de notaris wettelijk nodig blijft, hangt het helemaal van uw situatie af of de online service wat voor u is. Als het een testament moet zijn zonder allerlei toeters en bellen is dit een prima service. De HEMA-service werkt bijvoorbeeld niet adequaat als u of uw partner in het buitenland wonen, er kinderen uit een andere relatie zijn of als er ruzie is met uw erfgenamen waardoor u speciale clausules opgenomen wilt zien. Wel werkt de service zonder notaris laagdrempelig waardoor veel meer mensen toch voor het maken van een testament zullen kiezen en zo hun nalatenschap beter zullen regelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verklaring van erfrecht voor bankinstellingenBanken (en ook andere instanties) kunnen na het overlijden van een persoon vragen om een verklaring van erfrecht voordat…
Wat betekenen de termen in een testament?Iedereen heeft wel eens gehoord van een legaat en bewind, maar wat betekent het eigenlijk. In dit artikel worden een aan…
Echtgenoot onterven kan met testamentEchtgenoot onterven kan met testamentMet een testament kunt u iedereen onterven. Ook uw echtgenoot en een kind kunt u in 2019 onterven. U kunt geen erfenis n…
Wat is een verklaring van erfrecht?Wat is een verklaring van erfrecht?Voor het vrijgeven van tegoeden op een bankrekening of spaarrekening, vraagt de bank vaak om een verklaring van erfrecht…
Geheim testament als erfenisGeheim testament als erfenisStel u laat in 2019 of 2020 een testament opstellen om uw erfenis te regelen. De inhoud van dit testament is dan uw gehe…
Bronnen en referenties
  • HEMA

Reageer op het artikel "Testament zonder notaris (Hema)"

Reacties

Ton, 05-04-2018 20:52 #4
Ik heb met interesse uw artikelen gelezen.
Mijn vader is in juli 2017 overleden. Mijn moeder denkt nu na over een levenstestament. Mijn nog fitte 80 jarige moeder woont in een huis met een WOZ van 400.00. Een resthypotheek van 20.000 en geen spaargeld. Ze heeft AOW en een klein pensioen.
Er zijn 3 kinderen en 8 kleinkinderen. Hoe pakken we dit het beste op, zodat we zo min mogelijk erfbelasting gaan betalen, mocht mijn moeder ook overlijden. Ik las iets over een Opa testament, hoe werkt dit? Hoe is het wanneer zij in een verpleeghuis terecht mocht komen, moet er dan een speciale akte in het testament gezet worden. (opeisbaarheid van vermogen) Graag uw reactie, Dank Reactie infoteur, 28-02-2019
Beste Ton,
Bij een ik-opa-testament krijgen ook de kleinkinderen een deel van de erfenis, dit ten laste van de kinderen. Deze last van het kind aan het kleinkind is pas opeisbaar als het kind is overleden. Maar er zijn eenvoudigere manieren die fiscaal aantrekkelijker kunnen zijn. Een kleinkind kan immers zonder ingewikkelde clausules probleemloos en belastingvrij 20.615 euro erven (2019).
Een testament regelt zaken na een overlijden, een levenstestament gaat vooral over de zorg van iemand tijdens diens leven en desgewenst ook de financiële bevoegdheden tijdens het leven (niet de nalatenschap):

https://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/61018-levenstestament-en-wilsverklaring.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jhneher, 16-10-2017 17:05 #3
Uw artikel met interesse gelezen. Ik begin pas met de idee een levenstestament te laten opstellen, maar het gaat mij vnl. om wilsonbekwaamheid. Worden in dit standaard contract ook dergelijke situaties opgenomen?
Graag uw antwoord. Dank Reactie infoteur, 28-02-2019
Beste Jhneher,
Een levenstestament en afspraken in geval van wilsonbekwaamheid kunt u helaas niet via de notarisservice van de Hema regelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marie-Louise, 03-10-2017 10:42 #2
Ik en mijn man hebben een testament laten opmaken die aan elkaar gelinkt zijn.
Inmiddels zijn we gescheiden en willen het testament herroepen.
Wij willen hier niet teveel geld aan besteden en er moet met een volzin het testament van hem en mij worden herzien.
Kunt u ons hiermee helpen?

Mvg
Marie-Louise Berkers
Herman Wijler Reactie infoteur, 04-10-2017
Beste Marie-Louise,
Daarvoor zult u naar een (online) notaris moeten gaan. Alleen dan is een herroeping van een testament geldig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. A. Wittebol, 10-03-2017 15:07 #1
Ik ben alleenstaand met drie volwassen kinderen die niet meer bij mij wonen. Ik wil dat alles bij mijn overlijden naar mijn drie kinderen gaat. Het geld van mijn betaal- en spaarregeling in drie gelijke delen. Goederen ook naar mijn drie kinderen. Zij kunnen daar zelf over beslissen wie wat wil. Van mijn spaargeld moet 5000 euro gereserveerd worden voor mijn crematie. Mijn vraag is deze: Heb ik hier een testament voor nodig of gaat alles toch al naar mijn kinderen als ik geen testament heb?

Met vriendelijke groet,
P.A. Wittebol Reactie infoteur, 28-02-2019
Beste P. A. Wittebol,
Als er geen partner is, gaat ook zonder testament uw erfenis in gelijke delen naar uw kinderen. Daarmee is overigens nog niet de 5.000 euro voor de crematie geregeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Testament maken
Reacties: 4
Schrijf mee!