InfoNu.nl > Financieel > Geld > Loonbeslag, wat zijn de gevolgen?

Loonbeslag, wat zijn de gevolgen?

Loonbeslag, wat zijn de gevolgen? Vier van de vijf werknemers in ons land heeft financiële problemen, doorgaans als gevolg van echtscheiding of werkloosheid bij de partner. Vaak mondt dat uit in een loonbeslag bij de werkgever. Op die manier belanden privéproblemen plotseling ongewild op de werkvloer. Niet alleen rot voor jezelf maar ook voor je baas. De afwikkeling van loonbeslagen kost bedrijven bakken met geld.

Financiële problemen op de werkvloer

Het aantal mensen met probleemschulden is sedert het aanbreken van de crisis zowat verdubbeld. Het gros daarvan heeft betaald werk. Meestal zijn werkgevers wel op de hoogte van de privéproblemen bij hun medewerkers maar men raakt er zelf pas actief bij betrokken als er loonbeslag wordt gelegd. Dat kan bijvoorbeeld al gebeuren als een werknemer 6 maanden zijn ziektekostenpremie niet heeft betaald. Vaak gaan er schrijnende situaties aan vooraf zoals een slepende echtscheidingsprocedure of een ex die geen alimentatie betaalt. En tot overmaat van ramp resulteert een betalingsachterstand doorgaans ook nog in een boete of wettelijke rente.

Beslag op loon of salaris

Wanneer je je schulden niet betaalt, kunnen schuldeisers aan de rechter verzoeken om je bij vonnis tot betaling te verplichten. De eisende partij kan dan een deurwaarder in de hand nemen om dat vonnis "ten uitvoer te leggen". Die kan bijvoorbeeld beslag leggen op je loon of salaris. Op de werkgever rust de verplichting om mee te werken aan een dergelijk loonbeslag. Concreet houdt dat in dat hij een gedeelte van je loon direct aan de schuldeiser zal overboeken. Uiteraard wel met de restrictie dat er voldoende voor jezelf resteert om van te leven, de zogenaamde beslagvrije voet.

Financiële problemen medewerkers kosten ook werkgever geld

Financiële problemen bij medewerkers en loonbeslagen die daarvan het gevolg kunnen zijn, kosten ook de werkgever veel geld. Een werknemer met geldproblemen kent doorgaans een hoger ziekteverzuim en is minder productief. Er rust een stevig taboe op het thema maar er zijn bedrijven die beweren dat dit een rendementsverlies van wel 20% (!) met zich meebrengt. Met name kleine ondernemingen worden door geldproblemen van hun medewerkers zwaar getroffen.

Is loonbeslag te voorkomen?

Niet altijd kan men ervan uitgaan dat mensen door eigen toedoen in financiële problemen zijn geraakt. Vaak is er sprake van overmacht: denk aan echtscheiding, ziekte of verlies van baan bij de partner. Wie als gevolg daarvan met acute schulden kampt, stelt uiteraard alles in het werk om die privéproblemen buiten de werkvloer te houden. Hoewel dat geen gemakkelijke opgave is, onderstaand toch een aantal suggesties:
  • probeer extra inkomen te verwerven, misschien in de vorm van passief inkomen;
  • informeer bij de gemeente of het Nibud of je misschien in aanmerking komt voor bepaalde toeslagen of tegemoetkomingen;
  • staat er in de garage misschien een mountainbike te verpieteren die je toch niet meer gebruikt. Of zijn er wellicht andere zaken die je via Marktplaats te koop kunt aanbieden. Je zult er versteld van staan welke prullaria voor andere mensen nog van waarde zijn;
  • neem je uitgaven eens kritisch onder de loep. Zijn die wel allemaal nodig? Is er op bepaalde zaken nog een besparing mogelijk of zijn er alternatieven denkbaar die minder op je budget drukken?

De betalingsregeling als laatste redmiddel

Als bovengenoemde tips geen uitkomst bieden dan kan je een loonbeslag proberen te vermijden door met de deurwaarder een betalingsregeling overeen te komen. Maar houd er rekening mee dat er op de deurwaarder geen verplichting rust op daaraan mee te werken. De meeste kans van slagen heeft zo´n voorstel als dat een redelijk perspectief biedt voor je schuldeisers dat zij een aanzienlijk deel van hun vordering kunnen binnenhalen. Anderzijds moet jij je toezeggingen natuurlijk wel kunnen nakomen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Loonbeslag, wat zijn de gevolgen?"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 10-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!