InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vakantiewerk 2019 en 2020 (regels)

Vakantiewerk 2019 en 2020 (regels)

Vakantiewerk 2019 en 2020 (regels) In de vakantie van 2018 of 2019 en 2020 wat geld bijverdienen, welk soort werk mag als je 13 jaar, 14 jaar 15, 16, 17 of 18 jaar en ouder bent? Wat zijn de regels? Bijbaan of vakantiewerk dus. Vaak in de zomer tijdens de grote schoolvakantie. Vanaf dat je dertien jaar bent mag het in ons land. Wat voor vakantiewerk dan en wat ga je bijverdienen? Totdat je zestien jaar bent, heeft bijverdienen geen invloed op de kinderbijslag, daarna kan dat wel zo zijn. De betaalde belasting over vakantiewerk kan vaak bij de Belastingdienst worden teruggevraagd. Wie ouder is en al een baan of uitkering heeft, moet ook op de belastingheffing letten.

Welke regels gelden er voor vakantiewerk, wat mag wel en wat niet?

Vakantiewerk 2018, 2019 en 2020, bijbaan in zomervakantie, de regels

De zomervakantie is er vooral om vakantie te vieren, maar velen willen natuurlijk ook een centje bijverdienen. Eenmaal dertien jaar oud is het ook toegestaan en sommigen kunnen niet wachten totdat ze dertien zijn. Maar wat mag je zoal aan vakantiewerk in de zomervakantie doen? De hoofdregel is dat hoe jonger je bent, hoe minder vrij is toegestaan. Wie dertien of veertien is, doet zijn eerste ervaringen op en vanaf vijftien jaar is weer wat meer toegestaan.

Wat mag ik als vakantiewerk doen in 2018, 2019 of 2020?

De regels zijn redelijk streng voor wie nog geen achttien is. Deze regels zijn er vooral om je te beschermen tegen gevaarlijk werk, te lang achter elkaar werken en te laat werken.

Wat mag ik als vakantiewerk als ik dertien jaar of veertien jaar ben?

Je mag hooguit zeven uur per dag werken en in een week maximaal 35 uur. Je mag maximaal vijf dagen achter elkaar werken en hebt recht op een half uur pauze als je 4,5 uur of meer op een dag werkt. Op zondag mag niet en als je twee dagen achter elkaar werkt, moet je daartussen minimaal 14 uur rust hebben gehad. Je mag werken tussen 07.00 uur en 19.00 uur. Helaas begint het minimum jeugdloon pas vanaf 15 jaar. Misschien is dat wel een aardig bedrag als richtsnoer. Wie vijftien is heeft recht op een brutoloon van minimaal 2,56 per uur. Gevaarlijk werk en zwaar werk mogen niet, achter de kassa mag ook nog niet. Het volgende mag wel:
  • Helpen bezorgen van folders en huis-aan-huisbladen
  • Oppas zijn bij familie, vrienden of kennissen;
  • Licht werk doen op een boerderij of een manege
  • Wat helpen in de huishouding;
  • Licht werk op een camping;
  • Licht werk in een pretpark;
  • Licht werk in een speeltuin;
  • Plukken van groente en fruit. Mag geen zwaar werk zijn en niet als er pas is gespoten;
  • Vakken vullen in de winkel;
  • Helpen inpakken.

Hoeveel uren mag ik werken in 2018, 2019 of 2020?

maximum aantal urenklusjes en licht niet-industrieel werk
schooldag2 uur per dag
geen schooldag7 uur per dag
vakantiedag7 uur per dag
schoolweek12 uur per week
vakantieweek35 uur per week
aantal gewerkte vakantieweken per jaarmaximaal 4 waarvan maximaal 3 weken aaneengesloten
maximaal aantal werkdagen per week5 dagen

Let op de rusttijden. Als je meer dan 4,5 uur werkt is dat tenminste dertig minuten.

Wat is toegestaan als vakantiewerk in de vakantie als ik vijftien jaar ben?

Als je vijftien bent, kun je je al inschrijven bij een uitzendbureau en zelfstandiger werk doen. Let wel op de werktijden want je mag maximaal acht uur per dag werken en niet meer dan 40 uur per week. Ook nu geldt dat je niet meer dan vijf dagen achter elkaar mag werken en recht hebt op een half uur pauze als je op een dag 4,5 uur of meer werkt. Je mag tot later werken, namelijk tussen 07.00 uur en 21.00 uur. Elke twee werkdagen moet je minimaal twaalf uur rusten. Als het in het bedrijf van je vakantiewerk gebruikelijk is dat ook op zondag wordt gewerkt, mag jij dat ook. Wel is er toestemming van je ouders nodig en mag je niet meer dan 11 zondagen in 16 weken werken. Regels, regels. Maar is meer, want niet al het werk is toegestaan. Zo mag je nog steeds geen kassa werk doen en zwaar werk. Al het werk van een veertienjarige mag je ook doen (zie hiervoor), wat zelfstandiger werk en wat later werken. Zo mag je ook avondkranten bezorgen. Wie vijftien is heeft recht op een brutoloon van minimaal 2,56 per uur, maar het mag natuurlijk ook meer zijn.

Wat mag ik in 2019 als vakantiewerk als ik zestien of zeventien jaar ben?

Eenmaal zestien jaar mag je in 2019 maximaal 1.330,00 netto met vakantiewerk bijverdienen zonder dat dit gevolgen heeft voor de kinderbijslag. Een werkdag van negen uur is toegestaan, maar dan niet meer dan 45 uur in een week, met een half uur pauze bij 4,5 uur achtereen werk op een dag. In vier weken mag maximaal 160 uur worden gewerkt als je ervoor zorgt dat je elke week minimaal anderhalve dag vrij bent met elke twee werkdagen minstens twaalf uur rust. Je kunt nu werken tot uiterlijk 23.00 uur. Het loon is ook hoger, minimaal 128,65 bruto (zestien) of 147,30 bruto (zeventien) voor een hele week werk. Je mag nu bijna alle werk doen en als het gevaarlijk werk is, moet dat onder toezicht. Overigens kan gevaarlijk werk beter worden vermeden, want het moet natuurlijk wel leuk blijven. Als je ook op zondag werkt, geldt een minimum van dertien vrije zondagen per jaar (52 weken).

Belasting betalen op vakantiewerk in 2018, 2019 en 2020

Ook op vakantiewerk betaal je belasting, maar vaak zal dat niet erg veel zijn. Als degene bij wie je werkt belasting en premies inhoudt en je netto betaalt, kan het al snel zo zijn dat je teveel belasting betaalt. In dat geval kun je de betaalde belasting terug vragen bij de Belastingdienst. Waar nodig kunnen je ouders je daarbij wel helpen. Veel succes met je vakantie werk. Vergeet niet om ook wat vakantie te vieren. Wie naast een ander inkomen vakantiewerk doet, moet de belastingheffing in de gaten te houden om te voorkomen dat er later belasting moet worden bijbetaald.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wijzigingen kinderbijslag 2018 en 2019Wijzigingen kinderbijslag 2018 en 2019Waarschijnlijk hebt u recht op de kinderbijslag. Hoe ziet de kinderbijslag 2018 en 2019 eruit, wat zijn de nieuwe voorwa…
Belastingvrij verdienen 2018, 2019 en 2020Belastingvrij verdienen 2018, 2019 en 2020Meer belastingvrij verdienen wordt mogelijk in 2018, 2019 en 2020 doordat een aantal heffingskortingen omhoog gaat en he…
Betaaldata zorgtoeslag 2019 en 2020Betaaldata zorgtoeslag 2019 en 2020Wat zijn de betaaldata en voorwaarden voor de zorgtoeslag 2019 en 2020, hoe werkt de zorgtoeslag? De zorgtoeslag 2019 en…
Wat is de Algemene Kinderbijslagwet?Wat is de Algemene Kinderbijslagwet?Iedereen die in Nederland woont of werkt heeft in 2016 recht op kinderbijslag voor eigen, stief- of pleegkinderen tot ee…
Wijzigingen kindgebonden budget 2019Wijzigingen kindgebonden budget 2019Als u recht hebt op het kindgebonden budget in 2019, wilt u ook graag weten hoeveel dat is vanaf januari 2019 en hoe u d…
Bronnen en referenties
  • Circulaire overheid

Reageer op het artikel "Vakantiewerk 2019 en 2020 (regels)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-08-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Vakantiegeld
Schrijf mee!