InfoNu.nl > Financieel > Geld > Berekening zorgtoeslag 2018

Berekening zorgtoeslag 2018

Berekening zorgtoeslag 2018 Hoeveel zorgtoeslag 2018 krijgt u? De berekening van hoogte van de zorgtoeslag 2018 kunt u eenvoudig zelf met een rekenmachine doen. Met deze proefberekening weet u direct op hoeveel geld u recht hebt en hoeft u niet te wachten. De uitkomst van de berekening van de hoogte van de zorgtoeslag is vooral afhankelijk van uw toetsingsinkomen en dat van uw partner. Elke Nederlander moet een normbedrag voor de zorg zelf betalen, maar als u een laag inkomen hebt en geen vermogen, komt de rest via de zorgtoeslag 2018 binnen. Zie de uitleg met de rekenvoorbeelden. Een eis is wel dat u een zorgpolis hebt, anders wordt de zorgtoeslag stopgezet. De zorgtoeslag 2018 is vooral voor hogere inkomen lager dan de zorgtoeslag 2017. Ook de zorgpremie is hoger.

De berekening van de hoogte van de zorgtoeslag 2018

U kunt met een proefberekening zelf thuis berekenen op hoeveel zorgtoeslag u recht hebt. Bij de berekening van de hoogte van de zorgtoeslag hebt u een aantal gegevens nodig:
  • De hoogte van uw toetsingsinkomen;
  • De hoogte van het toetsingsinkomen van uw toeslagpartner, het partner inkomen;
  • Uw vermogen en het vermogen van uw partner;
  • Een paar formules bij de berekening.

Er is geen zorgtoeslag 2018 bij te hoog inkomen of te veel vermogen

U kunt de rekenmachine alweer neerleggen als:
  • Uw gezamenlijke vermogen hoger is dan 143.415 in 2018 ( 113.415 voor een alleenstaande);
  • Uw inkomen hoger is dan 28.720 en er is geen toeslagpartner of 35.996 en u hebt wel een toeslagpartner.

In beide gevallen komt u dan namelijk niet door de vermogenstoets van de zorgtoeslag heen en niet ook niet door de inkomenstoets. Beide toetsen leiden afzonderlijk ertoe dat u dan ook geen recht hebt op de zorgtoeslag. Voor wie AOW gerechtigd is, gelden dezelfde vrijstellingen voor het vermogen.

Normpremie en standaardpremie

Tot slot zijn er nog twee premies die bij de berekening een rol spelen:
  • De normpremie is de premie is die u minimaal geacht wordt te betalen in een jaar. Dit is een bedrag was in 2018 406,97 euro voor u alleen en samen met een toeslagpartner is dit in verhouding hoger.
  • De standaardpremie voor het basispakket waar de minister vanuit gaat en die bedraagt in 2018 op jaarbasis 1.546 euro. Dat is 128,83 per maand. Dat bedrag voor de basisverzekering is onlangs verlaagd.

Dat betekent dus dat als u een laag inkomen hebt, u het verschil volledig vergoed krijgt. Bent u ook nog eens alleen dan ontvangt u dus maximaal 1.128 euro aan zorgtoeslag. Dat is 94 euro per maand.dat in 2013 nog 88 euro was. Dit bedrag krijgt u als uw toetsingsinkomen lager is dan 20.000 per jaar. Zodra u meer verdient wordt de toeslag lager. Dan wordt bij de berekening de een hoge factor gebruikt, zoals uit onderstaande rekenvoorbeelden duidelijk wordt.

Conclusies bij de berekening van de zorgtoeslag 2018:

  • Als uw inkomen lager is dan dan ongeveer 20.000, u bent alleen en u voldoet aan de eisen, dan is uw maximale zorgtoeslag 94 euro per maand;
  • Boven dit inkomen neemt de zorgtoeslag per persoon snel af.

Rekenvoorbeelden zorgtoeslag 2018, hoeveel zorgtoeslag krijgt u bij welk inkomen?

Twee rekenvoorbeelden, eentje voor u alleen en eentje wanneer er een toeslag partner is:

Rekenvoorbeeld 1, berekening zorgtoeslag 2018

Stel uw inkomen is 20.000 euro, u bent alleen en u voldoet aan de eisen. U krijgt dus 1.128 euro aan toeslag, dat is 94 euro per maand.

Stel uw inkomen samen met dat van uw toeslagpartner is 30.000 euro en u voldoet verder aan de eisen. In dat geval ontvangt u samen 828 euro aan toeslag, dat is 69 euro per maand. Per persoon is dat 34,50 euro per maand.

Conclusie berekening zorgtoeslag 2018

Wie zelf de zorgtoeslag 2018 berekent, merkt als snel dat de toeslag een stukje hoger is dan in 2017. Een nadeel is wel dat de zorgpremie 2018 ook hoger is dan die uit 2017, maar u gaat ook dan meer zelf voor de zorg betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgtoeslag 2019 - wijzigingen en voorwaardenZorgtoeslag 2019 - wijzigingen en voorwaardenVraag uw zorgtoeslag 2019 aan zodra u een zorgpolis hebt. Let op de wijzigingen en veranderingen in 2019, de hoogte, voo…
Wie is mijn toeslagpartner 2017, 2018 of 2019?Wie is mijn toeslagpartner 2017, 2018 of 2019?Belangrijk bij de aanvraag van een toeslag in 2017, 2018 of 2019 is of u ook een toeslagpartner hebt. Hebt u een toeslag…
Zorgtoeslag 2017: bedrag, vermogen en vermogenstoetsZorgtoeslag 2017: bedrag, vermogen en vermogenstoetsWat wordt voor u de hoogte van de zorgtoeslag, hoeveel wordt die per saldo lager of hoger? De zorgtoeslag gaat gemiddeld…
Zorgtoeslag 2018 en 2019 buitenlandZorgtoeslag 2018 en 2019 buitenlandRecht op zorgtoeslag in het buitenland? Wie in het buitenland woont, kan in 2017, 2018 en 2019 gewoon en legaal in aanme…
Toetsingsinkomen 2018 en 2019 berekenenToetsingsinkomen 2018 en 2019 berekenenDe hoogte van het toetsingsinkomen 2018 en 2019 zijn zeer belangrijk voor het toekennen een toeslag in 2018 en 2019 en h…

Reageer op het artikel "Berekening zorgtoeslag 2018"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-02-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Toeslagen 2019
Schrijf mee!