Meer betalen voor het merk
Een merk wordt vaak gelijkgesteld met de kwaliteit van een product. Een duur merk wil echter nog niet zeggen dat het product ook van topkwaliteit is.
Bij het horen van een merk hebben wij consumenten gelijk al een beeld in ons hoofd over het product. Consumenten betalen graag meer voor producten van hoge kwaliteit. Wat mensen zich niet realiseren is dat ze alleen voor het merk soms wel drie keer tot vijf keer zoveel betalen.
Een goed voorbeeld hiervan is 1,5 liter cola van een topmerk, en een vergelijkbare fles cola van een goedkoper merk. Voor de fles cola van een topmerk moet u meer dan € 1,80 betalen, terwijl de goedkopere fles mogelijk maar € 0,60 kost. Indien u de smaak van het duurdere merk lekkerder vindt, hebt u het extra geld er mogelijk voor over, maar anders kunt u beter voor uw portemonnee kiezen.
Skoda of een Volkswagen
Het merk Skoda heeft vanuit het verleden een imagoprobleem. Terwijl ze tegenwoordig kwalitatief zeer goede auto’s leveren. Skoda valt onder de “Volkswagen Group” en Volkswagen zal geen risico’s willen lopen om kwalitatief slechte auto’s te verkopen. Een vergelijking tussen een Volkswagen en een Skoda leert dat de Skoda nieuw duizenden euro’s goedkoper is, voor een vergelijkbare auto. Aan de andere kant zal de Volkswagen wel waardevaster zijn. Ook op de markt van de gebruikte auto’s, zal de Volkswagen naar verhouding meer waarde vertegenwoordigen dan en Skoda.
Besparen op boodschappen door geen dure merken te kopen
In de supermarkt lijken de prijsverschillen tussen de topmerken en B-merken klein, maar in een percentage uitgedrukt zijn de verschillen erg groot. Uitgaande van een kar vol met boodschappen kunt u meer dan de helft van uw budget besparen door steeds te kiezen voor de laagste prijs. In vergelijkingen blijkt vaak ook dat de goedkoopste merken vaak een goede beoordeling krijgen.
In een onderzoek naar de kwaliteit en smaak van chocoladeletters uitgevoerd in 2011, bleek dat de goedkoopste chocoladeletter wat betreft de kwaliteit en de smaak de beste is. Duur wil niet altijd zeggen dat het van een topkwaliteit is, en goedkoop kan kwalitatief beter zijn dan de dure topmerken.
Uit gewoonte dure producten kopen
Producten die goed bevallen, blijft u uit gewoonte ook kopen. Consumenten nemen vaak niet de moeite om goedkopere merken van hetzelfde product uit te proberen. Hierdoor geven ze telkens teveel geld uit. U kunt het beste een keer een goedkoper merk proberen. Indien het niet bevalt, weet u dat voor de volgende keer, en gaat u weer een andere merk kopen. Blijkt uiteindelijk dat de duurste merk de beste smaak heeft, dan kunt u weer kiezen voor het duurdere merk.
Een merk kiezen voor de buitenwereld
U kunt een zwart overhemd kopen van € 7,50 tot € 15. Indien u ervoor kiest om een zwart overhemd te kopen van het merk Ralph Lauren, kost de vergelijkbare overhemd tussen de € 75 en € 100. De consumenten die voor het merk gaan, kopen het product om aan de buitenwereld te laten zien dat ze een overhemd hebben van een topmerk. Ze gaan niet minimaal vijf keer zoveel betalen, omdat ze vermoeden dat het Ralph Lauren shirt kwalitatief beter is.
© 2011 - 2024 Esmee, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Begroting makenDoor het maken van een begroting kun je inzicht krijgen in je inkomsten en uitgaven. Een begroting is niets anders dan e…