InfoNu.nl > Financieel > Geld > Openen van een bankrekening in Brazilië

Openen van een bankrekening in Brazilië

Openen van een bankrekening in Brazilië Er zijn steeds meer Nederlanders die een bankrekening willen openen in Brazilië. Dat komt omdat het land een snelle economische groei heeft doorgemaakt. Het laatste decennium groeide de economie soms met meer dan tien procent per jaar. De Braziliaanse regering maakt het voor buitenlanders echter niet makkelijk om een bankrekening te openen bij een Braziliaanse bank. Zo moet u bijvoorbeeld de beschikking hebben over een Braziliaans identiteitsbewijs. Lees er alles over in dit artikel. Er is een toenemende interesse onder Nederlanders en andere westerlingen om een eigen bankrekening te openen bij een Braziliaanse bank. De belangrijkste reden daarvoor is dat de Braziliaanse economie het afgelopen decennium een ontzettend harde economische groei heeft doorgemaakt. Het deed alle experts verbaast staan. Tot het einde van de 20e eeuw was Brazilië nog een van de zorgenkindjes van Zuid-Amerika. Argentinië was juist de leidende economische kracht. Het buurland werd vooral geassocieerd met de sloppenwijken. Die zijn er nog steeds, maar het is niet meer het eerste waar mensen aan denken wanneer ze de naam Brazilië horen. Wat is er gebeurd? Rond 2002 kwam namelijk de socialist Lula aan de macht. De financiële markten hielden hun hard vast, want in Zuid-Amerika hebben ze geen goede ervaringen met socialisten. Ze dachten dat Lula zeer drastische en schadelijke maatregelen voor de economie zou doorvoeren. Het tegendeel was waar. Hij privatiseerde veel van de onrendabele staatsbedrijven en pakte de corruptie aan. Verder ontwierp hij ook een goed belastingstelsel. De economie van het land maakte daardoor een snelle groei door, soms lag die boven de tien procent per jaar.

De economie van Brazilië

Door de snelle economische groei zijn er ook steeds buitenlanders die een bankrekening willen openen in Brazilië. Er zijn verschillende redenen waarom zij dat willen. Zo is het rendement op Braziliaanse spaarrekeningen een stuk hoger dan op Europese spaarrekening. Door het geld daar dus te stallen kan er veel meer geld worden verdiend. Een tweede reden is dat steeds meer particulieren en bedrijven handel drijven met en in Brazilië. Daarvoor is het fijner wanneer iemand de beschikking heeft over een Braziliaanse bankrekening, omdat het het zaken doen veel makkelijker maakt. Ook personen die willen beleggen op de Braziliaanse beurs kunnen die toegang alleen krijgen via een Braziliaanse beleggingsrekening. Anderen willen speculeren op koersveranderingen van de Braziliaanse real.

Bankrekening openen in Brazilië

Het is niet zomaar voor iedereen mogelijk om een bankrekening te openen in Brazilië. De Braziliaanse overheid probeert namelijk de massale toeloop van buitenlanders die hun graantje meepikken te voorkomen. Er zijn een aantal voorwaarden waar een persoon aan moet voldoen. Zo moet iemand de beschikking hebben over een Braziliaanse identiteit. In dat geval is het een Braziliaans rijbewijs ook voldoende. Verder moet u een bewijs van uw woonplaats kunnen laten zien. Dit kan bijvoorbeeld een bankafschrift zijn, maar mag ook een gasrekening zijn. Als laatste moet u een bewijs van het inkomen kunnen laten zien. Dat mag de aangifte van belasting zijn bij de Braziliaanse belastingdienst, maar ook een loonstrookje.

Verschillende banken in Brazilië

Voor vennootschappen gelden weer andere regels, maar deze worden door de verschillende banken anders uitgeoefend. Zo is het bij verschillende banken voor vennootschappen makkelijk om een rekening te openen, terwijl bij anderen dat alleen mogelijk is wanneer alle vennoten in Brazilië woonachtig zijn. De grootste Braziliaanse banken zijn: Caixa Económica Federal, Banco do Brasil, Itaú, Bradesco, Santander, HSBC en Banco Votorantim. De HSBC en Santander zijn bijvoorbeeld ook banken die In Europa actief zijn, dus het is eventueel ook een mogelijkheid om daar een bankrekening te openen.
Gerelateerde artikelen
Bankrekening openen in PortugalBankrekening openen in PortugalVeel Nederlanders wonen in Portugal of hebben er een vakantiewoning. In dat geval kan het verstandig zijn om een bankrek…
Bankrekening openen in ThailandBankrekening openen in ThailandHet is relatief eenvoudig om een bankrekening te openen bij een Thaise bank. Dat kunt u meestal al doen door een Thais b…
België: een Belgische bankrekening openenBelgië: een Belgische bankrekening openenVeel Nederlanders willen graag een bankrekening openen in België. In het verleden was dat omdat zij op die manier de Ned…
Bankrekening openen in MarokkoBankrekening openen in MarokkoHet is relatief eenvoudig om een bankrekening te openen bij een bank in Marokko. Steeds meer Nederlanders kiezen daarvoo…
Zwitserland: een Zwitserse bankrekening openenZwitserland: een Zwitserse bankrekening openenVeel mensen willen een Zwitserse bankrekening openen. Dat was voorheen vooral omdat zij op die manier de belastingdienst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • Link2brazil.com/2012/09/22/bankrekening-openen-in-brazilie/

Reageer op het artikel "Openen van een bankrekening in Brazilië"

Reactie

Pieter, 23-01-2016 12:42 #1
Met tranen in de ogen van het lachen heb ik dit artikel nu in 2016 gelezen.
"Hij privatiseerde veel van de onrendabele staatsbedrijven en pakte de corruptie aan. Verder ontwierp hij ook een goed belastingstelsel. De economie van het land maakte daardoor een snelle groei door, soms lag die boven de tien procent per jaar."

Lula pakte de corruptie aan? Rotf. Man blijkt zelf corrupt tot op het bot te zijn. Zoonlief was in een keer miljonair.
Goed belastingstelsel? Lol. Nu de Braziliaanse economie in neerwaartse spiraal zit die zijn weerga niet kent. Worden er alleen maar meer belastingen geheven, d.m.v. verhogingen of zelfs het invoeren van taxaties uit het oude belastingstelsel!
Die 10 % per jaar groei was een waarschuwing voor iedereen die Brazilië goed kent en kennis heeft van het " O milagro" van de toenmalige militaire dictatuur begin jaren zeventig. Inderdaad inflatie! De telkens wederkerende plaag van elke Braziliaanse economie.

Het enigste wat explosief gegroeid is in 12 jaar PT, is de armoede, de sloppenwijken en het geweld. Nota bene de dingen waar Lula zo prat op ging dat hij het aangepakt zou hebben middels uitkeringen en andere voordelen voor de armen (het kopen van stemmen). Waar inmiddels door diezelfde PT drastisch op gekort wordt

Dat Brazilianen in de populistische praatjes en demagogische toespraken van deze man geloofden is onvermijdelijk maar dat hij het buitenland, de Internationale markten en zelfs Obama een rad voor het ogen kon draaien is mij nog altijd een wonder.
Het enigste wat ik tegen al deze mensen nu eindelijk kan zeggen is: I told you so! Of Não te falei!
Een schrale troost voor iemand die zijn geliefde Brazilië, een twaalf jaar later, aan de rand van de afgrond aantreft.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!