Huis kopen, opknappen en verkopen

Huis kopen, opknappen en verkopen In tijden met stijgende huizenprijzen kunt u geld verdienen door goedkoop een huis te kopen om deze weer te verkopen na een intensieve verbouwing. Een goed afgewerkt huis ligt namelijk beter in de markt ondanks een hogere vraagprijs. Tot 2008 zijn de prijzen van koophuizen sterk gestegen. De verwachting was dat deze stijgende lijn in stand zou blijven door de aanhoudende schaarste, maar die gedachtegang bleek niet te kloppen. De huizenprijzen zijn hard onderuit gegaan in de periode van 2008 tot en met 2012. Een gedaalde waarde tussen de 15 en 20 procent was geen uitzondering.

Huis kopen, opknappen en verkopen in betere tijden

In betere tijden was het kopen van goedkope huizen en deze opgeknapt weer doorverkopen een lucratieve handel. Ondanks de aankoopkosten en de overdrachtsbelasting kon op deze manier geld worden verdiend. Een voorwaarde was wel dat de verbouwing zelf verricht kon worden. Vakmensen inhuren om de verbouwing te laten verrichten was te kostbaar, maar zelf verbouwen kon grote overwaardes opleveren.

Profiteren van waardestijging en van wensen van potentiële kopers

De goed onderhouden en perfect afgewerkte huizen zijn het eenvoudigst te verkopen. Kopers willen namelijk betalen voor werk dat ze zelf niet meer hoeven te doen. Het is eenvoudiger om een tussenwoning met neutrale kleuren aan de muren te verkopen voor 150.000, dan een huis met afgebladderd behang en muren in uitgesproken kleuren voor 140.000. Potentiële kopers moeten verliefd worden op een huis en de kans op verliefdheid kunt u vergroten door het op cruciale onderdelen te verfraaien.

Door slim te investeren in een huis kunt u winst maken

Alle kozijnen in het huis vervangen door onderhoudsarme kozijnen zal een waardeverhogend effect hebben, maar de investering gaat u niet terugverdienen (tenzij de huidige kozijnen vergaan zijn). Door slim te investeren kunt u de verkoopwaarde van uw huis verhogen met een geringe investering. Een nieuwe keuken plaatsen verhoogt de waarde van uw huis, maar u zult de investering niet terugverdienen. Door de keuken niet te vervangen maar te renoveren, kunt u de verkoopwaarde laten stijgen met een geringe investering.

Waar in investeren in een huis?

Essentiële onderdelen van het huis zijn de keuken en de badkamer. Een badkamer of keuken die nodig vervangen moet worden zal de verkoopwaarde sterk onderuit halen. Door deze te renoveren met een klein budget, kunt u rendement maken. Andere nuttige investeringen hebben betrekking op de afwerking. Opnieuw het huis volledig schilderen zijn kleine investeringen met een groot resultaat. Hierbij geldt wel als voorwaarde dat u het zelf moet gaan doen. U kunt geen dure vakmensen inschakelen en ook nog rendement verwachten.

Huis kopen voor de verkoop niet slim in een dalende huizenmarkt

Indien u in 2008 of kort daarvoor een huis hebt gekocht om deze op te knappen voor de verkoop, is het een slechte investering geweest. Vanaf dat jaar is het lastiger geworden om een huis te verkopen. Alleen scherp geprijsde huizen werden in de periode van 2008 tot 2012 nog verkocht.

Stel, u hebt een huis gekocht voor 150.000 in 2008. De kosten zijn meegefinancierd, dus op het huis rust een hypotheek van 165.000. In twee jaar tijd heeft u het huis gerenoveerd voor 20.000. Zonder verbouwing is de waarde van het huis bijvoorbeeld gezakt met 5 procent. De investering wordt waarschijnlijk niet volledig terugverdiend, maar laten wij er vanuit gaan dat het huis verkocht kan worden voor 162.500 (150.000 15 procent + 20.000). Bij verkoop zal er een verlies worden gemaakt van 2.500 + 20.000 (investering) = 22.500.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis kopen, opknappen en verkopen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 14-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!