De kosten van een verhuizing naar de nieuwe, kleinere woning
Verhuizen is al een hele klus op zichzelf, maar wie naar een kleinere woning wil verhuizen, staat voor een nog grotere opgave. Niet alle meubels en bezittingen kunnen immers mee naar de nieuwe woning. Er moeten keuzes gemaakt worden. Wat past erin en wat niet? Past bijvoorbeeld de kast in de nieuwe woning of moet ze weg en moet er een nieuwe, kleinere uitgezocht worden? Past daar dan al het serviesgoed nog wel in of moet ook daar een gedeelte van weggedaan worden. Waar gaat alles naar toe? Ook de kosten van een verhuizing naar een kleinere woning kunnen soms de pan uit rijzen. Behalve dat kan het soms heel emotioneel zijn om bepaalde meubels of antiek weg te moeten doen. Vooral als er herinneringen mee verbonden zijn.
Ook jongeren moeten vaak verhuizen naar een nieuwe, kleinere woning
Niet alleen ouderen overkomt het dat ze naar een kleinere woning, een flat of aanleunwoning moeten verhuizen, maar ook jongere mensen hebben er vaak mee te maken. Na een scheiding moet het eigen huis meestal verkocht worden om de partner zijn gedeelte van het eigendom uit te kunnen betalen. Ook de meubels en de andere eigendommen worden dan verdeeld. Een andere woning valt vaak kleiner uit, omdat men met de helft van het samen verdiende geld nu eenmaal minder kan doen, dan men samen kon investeren.
Ook de verhuizing naar een kleinere woning betekent extra kosten
Het is goed om zich van tevoren op de kosten van het verhuizen in te stellen. In de nieuwe woning moet vaak het een of ander aangepast worden. Er moet meestal geschilderd worden en er moet een nieuwe bodembedekking gelegd worden. Vaak zijn er ook andere kleine aanpassingen nodig.
Bereken de kosten zorgvuldig
Het is daarom ook goed om meteen na het tekenen van het contract of de koopovereenkomst een lijstje te maken van de werkzaamheden en de materialen die daarvoor nodig zijn. Daarnaast moet beslist worden wie al die aanpassingen gaat doen. Doet u alles in eigen beheer, met familieleden, of schakelt u daar een bedrijf voor in?
De inrichting moet bepaald worden
Neem de maten op van de meubels die u mee wilt nemen naar de nieuwe woning. Is er een meubelstuk waar u geen afstand van wilt doen, neem de maten daarvan dan al mee als u de eventuele nieuwe woning gaat bekijken en voordat u het contract tekent, zodat u er zeker van bent dat het ook lukt. Kijk goed rond en bepaal alvast in gedachten, waar alles komt te staan. Op die manier weet u eigenlijk al ongeveer wat er geplaatst kan worden en wat niet en van welke meubels en bezittingen u afstand zult moeten nemen.
Wees realistisch
Als al die voorbereidingen getroffen zijn, de materialen en vloerbedekkingen uitgezocht zijn en u zich een beeld gemaakt hebt van hoe de nieuwe woning straks ingericht kan worden wordt het tijd om in de oude woning de bezittingen te gaan scheiden. Begin altijd met het opruimen. In de loop van de jaren dat u er gewoond hebt heeft zich immers veel verzameld dat u helemaal niet meer nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan oude bloempotten, oud of kapot serviesgoed, cadeaus van anderen die in de kelder opgeslagen zijn, overtollig beddengoed, ja, zelfs oude kleding die u al in geen twee jaar meer gedragen hebt.
Scheiden doet vaak pijn
Afscheid nemen van spullen waar u aan gehecht bent, doet pijn. Maak het uzelf niet al te moeilijk. Neem mee, waar u echt aan gehecht bent en ruim op waar u geen al te goede herinneringen aan hebt. Denk echter goed na. Wat eenmaal weg is, zal niet meer terug te halen zijn.
Houd rekening met kinderen en/of kleinkinderen
Dat geldt ook voor uw eventuele kinderen en kleinkinderen. Ook zij kunnen herinneringen hebben aan bepaalde meubelstukken of siervoorwerpen, waar u zelf geen waarde meer aan hecht. Laat hen dus bijtijds kijken of er iets van hun gading is tussen al die zaken die u niet mee wilt nemen naar de nieuwe woning.
Waar gaat alles naar toe?
Het is natuurlijk de kunst om zoveel mogelijk spullen zonder, of met weinig kosten, te verwijderen. Kleding, oude brillen, oude schoenen, kunnen naar goede doelen, zoals het Leger des Heils of een instantie die het naar behoeftige mensen in Polen, Roemenië of Afrika brengt. Overtollige cd’s, video’s, serviesgoed, enzovoort kunt u verzamelen en ermee naar een rommelmarkt gaan. Doet u dat niet graag, laat dan iemand komen die dat dan voor dat doel komt ophalen. Dan bent u ervan af.
Marktplaats gebruiken voor overbodige meubels en andere zaken
Komt u inrichtingsstukken tegen die u eigenlijk te goed vindt voor de rommelmarkt, maar die u ook niet mee wilt nemen, zet ze dan op Marktplaats. Dat is niet moeilijk en u krijgt er dan meestal nog iets voor terug. Begin daar wel op tijd mee, want het duurt vaak wel even voordat u het kwijt bent. Vraag een realistische prijs, of laat erop bieden.
IJzer, koper, zink, enzovoort, kunnen de kosten van de verhuizing drukken
IJzer en andere metalen brengen tegenwoordig best goed geld op. Zij kunnen verzameld en naar een opkoper gebracht worden. Een oude oven, kachel, hometrainer, enzovoort kunnen op die manier nog aardig wat opbrengen en de kosten van de verhuizing helpen drukken. Verzamel dus alle metalen voorwerpen die u kwijt wilt, of zet ze op een briefje, zodat u er geen vergeet als het opgehaald wordt.
De verhuizer
Wie slecht ter been is en weinig familie heeft die kan helpen, kan een verhuizer organiseren. Vraag daar wel naar de kosten van het verhuizen. Meestal krijgt u van de verhuizer ook de inpakdozen geleverd, waar u zelf alles in kunt verstouwen. Kunt u dat niet zelf, dan kan de verhuizer tegen een meerprijs vaak ook nog iemand leveren die dat voor u doet.
Dozen organiseren
Verhuist u in eigen beheer, dan kunt u een busje of half vrachtwagentje met of zonder chauffeur huren om op de dag van de verhuizing uw inboedel naar de nieuwe woning te brengen. U moet dan echter zelf zorgen voor verhuisdozen en voor mensen die uw inboedel komen helpen verplaatsen. Haal bij de supermarkt op tijd bananendozen. Die zijn ruim en groot. Pak deze echter niet vol met boeken, want dan zijn ze te zwaar om te dragen. Boeken kunnen beter in iets kleinere dozen gepakt worden, waar u er ook genoeg van in de supermarkt kunt vinden.
Oud papier opruimen
Bij een verhuizing komt altijd veel oud papier boven. Spit op tijd alle klappers en dozen na, zodat u geen overbodig papierwerk mee naar de nieuwe woning sjouwt. Pas wel op en gooi niet teveel weg. Oud papier kan echter meestal gratis opgehaald of weggebracht worden.
Overtollige boeken kunnen ook een tweede leven krijgen
Ook overtollige boeken, waar niets meer mee gedaan wordt en die weinig waarde hebben, kunnen bij het oud papier. Boeken die wel nog waardevol zijn kunt u vaak inleveren voor een goed doel, een braderie, een vereniging of een rommelmarkt. U krijgt er dan meestal geen geld voor terug, maar u bent het kosteloos kwijt en, als u er naar vraagt, komt men het vaak bij u thuis ophalen.
Recycling of verkopen op Marktplaats
Meubels die nog in goede staat zijn kunnen vaak bij de kringloop terecht, maar kunt u ook op Marktplaats zetten. Soms is een ander er nog jaren gelukkig mee. De kringloopwinkels hebben het tegenwoordig voor het uitzoeken en vragen vaak zelfs nog geld voor het ophalen van uw meubels. Wie ze via Marktplaats verkoopt kan het onderdeel echter laten ophalen en krijgt er nog geld bij. Ook dat kan de kosten van de verhuizing drukken.
Gratis laten afhalen
Raakt u het op Marktplaats zo niet kwijt, dan kunt u de meubels daar ook als gratis op te halen aanbieden. U raakt er dan gegarandeerd zonder kosten vanaf. U hoeft ze zelf niet eens weg te brengen. Gemakkelijker gaat het niet en op die manier krijgen de meubels een tweede leven. Vaak worden ze dan ook opgehaald door mensen die meubels restaureren en daarna opnieuw verkopen.
Familieleden, vrienden, kennissen
Voor de rest zijn er misschien nog familieleden, vrienden of kennissen die u een plezier kunt doen met een schilderij dat te groot is voor de nieuwe woning, een serie glaswerk voor een jongere die net een eigen plekje aan het inrichten is, of een mooie vaas, lamp of iets anders als bedankje voor de ontvangen hulp.
Iemand in de oude en iemand in de nieuwe woning
U kunt u natuurlijk niet in tweeën delen. Zorg dat er tijdens de verhuizing in beide woningen iemand is, zodat de verhuizers daar de spullen op de goede manier en in de juiste volgorde ophalen en in de nieuwe woning op de goede plaats neerzetten. Op die manier hoeft u naderhand niet zo vaak iets te versjouwen.
Geef op papier aan waar u uw meubels wilt hebben staan
Maak daarvoor van tevoren een plan. Maak een tekening op schaal van de verschillende ruimtes van uw nieuwe huis. Teken daarop aan waar de meubels in de nieuwe woning moeten staan. Dat bespaart u later een hoop extra werk.
Verhuizen is een hele klus
Begin op tijd met voorbereidend werk en vooral met het opruimen. Een verhuizing is eigenlijk een goede manier om van een hoop rommel af te komen. In uw nieuwe woning zit u er straks weer netjes bij.