InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Collegegeld 2018/2019 voor eerstejaars studenten gehalveerd

Collegegeld 2018/2019 voor eerstejaars studenten gehalveerd

Collegegeld 2018/2019 voor eerstejaars studenten gehalveerd Het collegegeld voor eerstejaars studenten aan universiteiten en hogescholen wordt met ingang van het collegejaar 2018/2019 gehalveerd ten opzicht van de hoogte van het reguliere bedrag dat ouderejaars studenten betalen. Zij gaan daarmee in het jaar 2018/2019 € 1.030 betalen in plaats van € 2.060. Voor studenten die kiezen voor een lerarenopleiding op HBO- of WO-niveau moet de halvering zelfs gaan gelden voor de eerste twee jaar. Dit moet de drempel voor jongeren om te gaan studeren verlagen. Sinds de doorvoering van diverse maatregelen in het hoger onderwijs - waaronder de afschaffing van de prestatiebeurs - is het aantal scholieren dat gaat studeren gezakt. Het voorstel om het collegegeld aan te passen moet nog worden goedgekeurd door de Kamers.

Halvering collegegeld eerstejaars studenten

Wettelijk collegegeld en instellingscollegegeld in 2018/2019

Voor Nederlandse voltijds-studenten gelden twee verschillende collegegeldtarieven. De meeste studenten betalen het wettelijk collegegeld. De hoogte van dit bedrag wordt jaarlijks door de overheid bepaald. Sinds de invoering van het wettelijk collegegeld is dit bedrag jaarlijks steeds met een paar tientjes omhoog gegaan. De hoogte van het wettelijk collegegeld voor het collegejaar 2018/2019 is vastgesteld op € 2.060. In het jaar 2017/2018 was dit nog € 2.006. Het collegegeld voor deeltijds- of duale opleidingen ligt doorgaans een paar honderd euro lager maar mag maximaal gelijk zijn aan het wettelijk collegegeld voor voltijds-opleidingen.

Naast het wettelijk collegegeld is het ook mogelijk dat je als student instellingscollegegeld moet betalen. Dit tarief geldt hoofdzakelijk voor studenten die eerder een opleiding op hetzelfde of een hoger niveau hebben afgerond en nu bijvoorbeeld een tweede bachelor of tweede master doen. Dit tarief kan per instelling en per faculteit erg verschillen. Daarnaast mogen opleidingen die van het ministerie het kenmerk 'kleinschalig en intensief onderwijs' hebben gekregen een hoger collegegeld vragen, tot een maximum van vijf maal het wettelijk collegegeld. Studenten met een nationaliteit van buiten de EU betalen tevens een hoger collegegeldtarief.

Halvering collegegeld voor eerstejaars studenten

Minister Ingrid van Engelshoven (OCW) heeft aangegeven het collegegeld voor eerstejaars studenten in het HBO en WO met ingang van het collegejaar 2018/2019 te gaan halveren. De hoogte van het collegegeld voor eerstejaars zou daarmee uitkomen op € 1.030. Dit moet voor scholieren de drempel verlagen om te kiezen voor een vervolgopleiding. Het aantal studenten dat koos voor een vervolgopleiding was in de jaren ervoor voor het eerst in tijden gedaald. In diverse enquêtes is door jongeren aangegeven dat met name de afschaffing van de prestatiebeurs hier een belangrijke oorzaak van was. Studenten moeten daardoor vaak een groot bedrag lenen om hun studie te kunnen bekostigen wanneer de ouders hier niet aan meebetalen. Door de kosten voor eerstejaars studenten te halveren hoopt het kabinet dat meer scholieren kiezen voor een vervolgopleiding aan een hogeschool of universiteit. De halvering van het collegegeld voor eerstejaars studenten is vastgelegd in het regeerakkoord van het kabinet Rutte III. Hierin is tevens vastgelegd dat voor studenten aan (academische) PABO’s deze korting van toepassing wordt op de eerste twee jaar van de opleiding. Dit heeft tot doel lerarenopleidingen aantrekkelijker te maken en zo het lerarentekort te bestrijden.

Het plan moet nog door de Eerste en Tweede Kamer behandeld en goedgekeurd worden. Aangezien het om een plan gaat dat is opgenomen in het regeerakkoord en de coalitie een meerderheid in beide Kamers heeft ligt het echter in de lijn der verwachting dat het wetsvoorstel van het minister zal worden aangenomen.

Voor wie geldt de halvering van het collegegeld?

Niet iedereen die in het jaar 2018/2019 aan een HBO- of WO-opleiding begint gaat minder betalen. Hiervoor moet men aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • Je gaat beginnen aan het eerste jaar van een HBO- of WO-bachelor*
  • Je bent hiervoor wettelijk collegegeld verschuldigd
  • Je hebt voorafgaand aan het collegejaar 2018/2019 niet eerder een opleiding in het hoger onderwijs gevolgd
  • Je valt niet onder het experiment vraagfinanciering

* Vanaf het collegejaar 2021/2021 gaat de regeling ook gelden voor masterlerarenopleidingen.
Gerelateerde artikelen
Tweede master Universiteit Utrecht veel goedkoper vanaf 2016nieuws uitgelichtTweede master Universiteit Utrecht veel goedkoper vanaf 2016Het volgen van een tweede master in Nederland is een flinke investering. Het collegegeldtarief ligt immers een stuk hoge…
Gevolgen niet op tijd betalen collegegeldGevolgen niet op tijd betalen collegegeldStudenten kunnen hun collegegeld in één keer of in termijnen betalen. Wordt het collegegeld niet op tijd betaald, bijvoo…
Levenlanglerenkrediet voor voor studenten 30 jaar en ouderLevenlanglerenkrediet voor voor studenten 30 jaar en ouderIn 2017 wordt voor het mbo, hbo en de universiteit het levenlanglerenkrediet ingevoerd. Het levenlanglerenkrediet is in…
Studiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet namelijk betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er…
Collegegeld terugvragenCollegegeld terugvragenTegenwoordig is er vrijwel geen student meer die zijn of haar studie afrondt in de daarvoor vastgestelde tijd. Vaak komt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Engin Akyurt, Pixabay
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoogte-van-het-collegegeld-hogeschool-universiteit
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/halvering-collegegeld-eerstejaars
  • https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/12/07/twee-jaar-halvering-collegegeld-voor-alle-lerarenopleidingen

Reageer op het artikel "Collegegeld 2018/2019 voor eerstejaars studenten gehalveerd"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 10-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!