InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Affiliate marketing, hoe werkt het?

Affiliate marketing, hoe werkt het?

Affiliate marketing, hoe werkt het? Affiliate marketing is zoals het woord al zegt een vorm van marketing, maar wat is affiliate marketing eigenlijk? Een website plaatst reclame van bedrijven, maar hoe zit dit systeem nou eigenlijk in elkaar en waarom wordt dit steeds populairder. Juist hierom gaat dit artikel dieper in op de kern van affiliate marketing en wordt in detail uitgelegd hoe dit systeem in elkaar zit.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is, zoals het woord al zegt, een vorm van marketing, maar wel een heel specifieke vorm van marketing. Een website, vaak aangeduid met de term affiliate plaatst de reclames van adverteerders op zijn website. De website krijgt hier natuurlijk een vergoeding voor. Deze vergoeding is vooraf afgesproken tussen de adverteerder en de website. Er kunnen vergoedingen worden uitgekeerd voor een klik, lead of verkoop. Deze vorm van adverteren en alleen betalen op basis van prestaties is affiliate marketing. Doordat je alleen betaalt voor activiteiten op jouw advertenties betaal je alleen nog maar voor potentiële klanten of geïnteresseerden. Hierdoor kun je veel effectiever adverteren dan in dagbladen, kranten en tijdschriften en dergelijke omdat je dan ook advertentiekosten betaald voor de lezers die niet geïnteresseerd zijn en dus ook niets zullen opbrengen.

Wat hebben bedrijven aan affiliate marketing

Het doel van marketing is eigenlijk altijd het vergroten van de afzet van bedrijven. Affiliate marketing is hierin niet anders. Afhankelijk van de wensen van het bedrijf kan het bedrijf met deze vorm van marketing meer leads, verkopen en bezoekers op hun site realiseren. Je kunt met deze vorm van marketing heel specifieke doelstellingen stellen en deze ook precies uitvoeren. Omdat affiliate marketing gebaseerd is op prestaties kun je makkelijk je marketingkosten vaststellen en zo winst halen uit affiliate marketing, dit omdat je vaststelt hoeveel je uitgeeft bij hoeveel inkomsten Je kunt als bedrijf bijvoorbeeld zeggen: Bij een verkoop betaal ik de adverteerder 2,- Euro terwijl jij als bedrijf 5,- Euro per verkoop verdient. Bij andere vormen van marketing is het vaak niet duidelijk hoeveel de omzet stijgt waardoor de kosten van de marketingactie moeilijk in te schatten zijn. De resultaten zijn bij affiliate marketing goed meetbaar in de vorm van meer bezoekers, verkopen of meer prospecten. Deze vorm van marketing is geschikt voor grote retailers als www.bol.com, Wehkamp, TUI en dergelijke. Via affiliate marketing kan een grote doelgroep worden bereikt. Dit maakt het bruikbaar voor bijna alle branches, maar met name de elektronica, kleding en reisbranches profiteren hiervan.

Wat hebben webmasters en andere publicatiemedia aan affiliate marketing?

Doordat er advertenties bij de inhoud van de websites komen en de bezoekers op deze advertenties reageren zullen de webmasters inkomsten gaan genereren. Dit is natuurlijk aantrekkelijk voor webmasters omdat zij nu wat geld kunnen verdienen door te doen wat zij toch al deden. Deze verdiensten kunnen flink oplopen en webmasters met hele grote en uitgebreide websites kunnen hier hun maandinkomen uit halen.

De kosten/opbrengsten van affiliate marketing

Binnen het affiliate netwerk worden vaak de termen CPS (cost per sale), CPM (cost per mille) en CPC (cost per click) gebruikt. Deze marketingcampagnes zijn voor bedrijven vaak gunstig omdat zij uitsluitend betalen voor bezoekers of verkopen. Ze betalen dus niet voor de mensen die niet geïnteresseerd zijn, omdat het bedrijf nu gericht adverteert. Kortom, affiliate marketing is een vorm van effectief adverteren voor bedrijven en inkomsten voor mensen die op het internet inhoud aanbieden. Doordat je van te voren een marketingplan afspreekt met de affiliate oftewel de webmaster is het duidelijk hoe hoog de kosten zullen uitvallen. Het hangt daarom vooral van jouw budget en hoeveel jij wil betalen af hoe veel affiliate marketing in jouw geval kost.

Veel gemaakte fouten van affiliates

Het is belangrijk dat je de juiste instelling hebt als je affiliate wilt worden. Het komt vaak voor dat mensen denken dat ze even gemakkelijk veel geld kunnen gaan verdienen door even een site te openen met minimale inhoud en veel advertenties voor maximale inkomsten. Een website met veel advertenties en irritante pop-ups schrikt bezoekers af waardoor ze jouw website zo snel mogelijk verlaten. Denk dus niet te licht over een eigen website en over het plaatsen van advertenties. Je moet hier goed over nadenken en uitkijken dat je niet al teveel op geld gefixeerd raakt. Ook de advertentieplaatsing is belangrijk. Veel websites hebben in hun lay-out geen plaats voor advertenties waardoor je eventuele inkomsten misloopt. Als je je eigen lay-out maakt of laat maken houdt dan rekening met het plaatsen van banners en andere reclame. Het is ook belangrijk dat je advertenties niet uit je site springen. Op het moment dat de advertenties min of meer opgaan in de site zullen bezoekers er eerder op klikken en worden de advertenties minder snel als irritant ervaren. Verder is het belangrijk dat je het aantal advertenties niet uit de hand laat lopen. Je verdient meer aan 1 goedlopende advertentie dan 20 slechtlopende advertenties. Je moet goed onthouden dat de advertenties er niet voor jou staan maar voor de bezoekers van de website. Ook is het belangrijk om de advertenties op jouw doelgroep aan te laten sluiten. Als je site bijvoorbeeld over honden gaat, zullen mensen nooit op reclame klikken die over kattenvoer gaat. Houd hier goed rekening mee.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.ondernemeneninternet.nl/affiliate-marketing.html
  • http://www.affiliatemarketing.nl/

Reageer op het artikel "Affiliate marketing, hoe werkt het?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 08-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!