InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Rijkman Groenink kreeg bij vertrek ABN Amro miljoenen mee

Rijkman Groenink kreeg bij vertrek ABN Amro miljoenen mee

Rijkman Groenink kreeg bij vertrek ABN Amro miljoenen mee Rijkman Groenink is bekend als bestuursvoorzitter van de ABN Amro. Groenink wordt geboren in 1949 in Den Helder. Hij studeert Rechten en Business Administration voordat hij in 1974 aan zijn loopbaan begint bij de AMRO Bank. Hij komt vooral in het nieuws als blijkt dat ABN Amro overgenomen wordt door Fortis, Banco Santander en Royal Bank of Scotland. Opvallend is dat deze topman miljoenen meekrijgt als hij vertrekt. Als snel klimt hij op naar het management en in 1988 wordt hij lid van de Raad van Bestuur van de AMRO Bank. In 1991 fuseren de AMRO bank en de ABN Bank en is Groenink lid van het Raad van Bestuur van de ABN Amro.

ABN Amro

In 2000 treedt Groenink aan als voorzitter van de Raad van Bestuur. Hij sprak toen de ambitie uit om ABN Amro in de wereld top vijf van banken te brengen. Deze uitspraak werd als arrogant bestempeld. In 2001 maakte hij de volgende blunder door driekwart van het personeel als ‘misbaar’ te omschrijven.

Groenink

Toch ontvangt hij ook lof voor zijn beleid. In 2004 wordt hij benoemd tot bankier van het jaar, daarnaast wordt hij geridderd door koningin Beatrix. In 2005 neemt ABN Amro de Italiaanse bank Antonveneta over. Het weekblad Elsevier prijst hem hiervoor en verkiest hem tot Nederlander van het jaar 2006.

Eind 2005 raakt ABN Amro in de Verenigde Staten in opspraak wegens fraude, ontduiking van sancties en witwaspraktijken. De problemen op dit gebied waren sinds het aantreden van Groenink erger geworden. Er wordt een strafrechtelijk onderzoek ingesteld.

Overname

Vervolgens uit de Britse durfinvesteerder TCI (The Children’s Investment Fund) in februari 2007 stevige kritiek. Zij wijzen erop dat sinds het aantreden van Groenink in 2000 de aandelen koers 0 procent was gestegen, terwijl de gemiddelde stijging in de branche op 40 procent lag.

Kort na deze brief maakt Groenink bekend gesprekken te voeren met Barclays om zo zijn bank in rustiger vaarwater te krijgen. Wat hij dan nog niet weet is dat het consortium van Fortis, Banco Santander en Royal Bank of Scotland ook interesse hebben. Er volgt een felle overnamestrijd, waar aan eind september een eind komt.

Shell

Intussen wordt Groenink voorgedragen voor een functie in de Raad van Commissarissen bij Shell. Er volgt gauw kritiek en diverse grote beleggers geven aan tegen het kandidatuur van Groenink te stemmen. Hierdoor besluit Groenink zich terug te trekken.

Bonus

Nu het consortium ABN Amro overneemt, zal Groenink vertrekken. Naast de winst op zijn aandelen en opties ABN Amro zal er ook nog een vertrekpremie worden vrijgemaakt. Alles bij elkaar is de verwachting dat Groenink meer dan twintig miljoen euro zal meekrijgen.

Deze bonus leidt tot nog meer vraagtekens. Johan Cruijff schreef er al over in april 2007: “Wat ik echt niet kan begrijpen, is dat een directeur die er in zeven jaar tijd in geslaagd is van zijn werk een enorme puinhoop te maken, toch met een kapitaal het zinkende schip mag verlaten.'”

Het kabinet vindt dat het aan de Raad van Commissarissen is om een beloningsplafond in een contract vast te leggen. Toch noemt premier Balkenende de miljoenen van Groenink ‘erg hoog’. Hij benadrukte dat er het algemeen niks mis is met vertrekbonussen, mits de bestuurder goed gepresteerd heeft.

Daar zullen de meningen over verdeeld zijn…..
Gerelateerde artikelen
Banco SantanderBanco Santander is de grootste bank in de Eurozone. Deze Spaanse bank is in Nederland actief onder de naam 'Santander Co…
Royal Bank of Scotland RBS was een grote spelerRoyal Bank of Scotland RBS was een grote spelerRBS, de Royal Bank of Scotland was in de twintigste eeuw een relatief onbelangrijke bank, groeide daarna fors om na de o…
De bank Banco SantanderDe bank Banco SantanderBanco Santander is een Spaanse bank. De bank maakt onderdeel uit van de Grupo Santander. In de Eurozone is Santander de…
Bonussen en vertrekregelingenBonussen en vertrekregelingenDe tijden van topbonussen voor bankiers en andere topfunctionarissen in het bedrijfsleven liggen in het verleden. Tot aa…
Lenen bij SantanderLenen bij SantanderHet is mogelijk om tegen relatief lage rentepercentages geld te lenen bij de Spaanse bank Santander. De bank is sinds 19…

Reageer op het artikel "Rijkman Groenink kreeg bij vertrek ABN Amro miljoenen mee"

Infoteur: Jour
Laatste update: 10-08-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!