InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Verscheidene redenen hoog gasverbruik

Verscheidene redenen hoog gasverbruik

Hebt u het idee dat u de thermostaat steeds hoger dient te zetten om uw woning comfortabel te verwarmen? Dit kan velerlei redenen hebben. Wellicht is het tijd om isolerende maatregelen te treffen. Een andere funeste oorzaak kan een verouderde cv-ketel zijn.

Cv-ketel

Een centraleverwarmingsketel zorgt ervoor dat we er warm bij kunnen zitten terwijl het buiten bar koud is. Tot dat er een storing optreedt. Vaak zijn deze storingen het resultaat van de levensduur van de ketel. Tussen de 12 & 15 jaar begint de ketel ook rendement in te leveren. Er wordt dus geleidelijk aan steeds meer energie verbruikt om de zelfde warmte te leveren. En die stijging ziet u uiteindelijk weer terug op uw jaarafrekening. Wellicht overbodige, doch nuttige informatie is dat vervanging van een dergelijke ketel een lucratieve investering zal zijn. De jaarlijkse besparing kan wel tot circa 300,- oplopen! Wanneer de garantie van uw ketel is verlopen en uw ketel heeft de levensduur van 12 jaar nog niet mogen bereiken is het raadzaam een onderhoudscontract af te sluiten. Hiermee bent u ervan verzekerd dat wanneer er een storing optreedt, er binnen afzienbare tijd een monteur bij u op de stoep staat om de storing te verhelpen en u weer heerlijk in een verwarmd huis kunt vertoeven.

Isolatie

Een goede isolatie is naast een cv-ketel ook erg belangrijk, zodat u uw woning tegen zo min mogelijk kosten kunt verwarmen.
Isolatie houdt in dat invloeden van buitenaf worden afgeschermd. Het woord isolatie is dan ook afgeleid van het Latijnse woord insula dat de betekenis 'eiland' draagt. Verschillende delen van het huis hebben de mogelijkheid om geïsoleerd te worden, deze zullen verder opvolgend worden beschreven.

Spouwmuurisolatie

Spouwmuurisolatie is mogelijk wanneer de woning is gebouwd tussen 1930 en 1975. Voor 1930 was er nog geen sprake van spouwmuren. Na 1975 zijn in de bouwbesluiten isolerende maatregelen opgenomen. Verbouwing is niet noodzakelijk: het materiaal wordt vanaf de buitenzijde in de woning aangebracht tussen uw beide spouwmuren. Materiaal waarmee wordt geisoleerd is veelal duurzaam. Natuurlijke materialen zoals zand, klei of leem worden gefabriceerd tot minerale wollen. De meest gebruikte wollen zijn glas- en steenwol.

Dakisolatie

Voor het isoleren van een dak worden verschillende alternatieven geboden. Op de eerste plaats: dit kan zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde geschieden. Omtrent de isolatie aan de buitenzijde: van belang is het dat dit deskundig gebeurt; complicaties kunnen vochtproblemen en aantasting van de constructie van het dak met zich meebrengen. Inzake de isolatie aan de binnenzijde: platen van steenwol of glas is een manier om te isoleren. Daarnaast zijn er zogenaamde isolatiedekens. Nota bene: er dient geen ander materiaal onder de dakpannen bevestigd te zijn, zoals bijvoorbeeld dampremmende folie. Dit zal namelijk condensvorming veroorzaken en het dakbeschot zal geleidelijk aan wegrotten.

Vloerisolatie

Bij vloerisolatie wordt er een vloeibare massa middels de kruipruimte aan de onderkant van uw vloer gespoten. Uiteraard zal er rekening worden gehouden met het materiaal van uw vloer: betonnen vloeren worden vochtdicht gemaakt, bij een houten vloer wordt er rekening mee gehouden dat de vloer nog dient te kunnen 'ademen'. Is uw kruipruimte minder dan 50cm? Dan is het helaas niet mogelijk om vloerisolatie aan te laten brengen. Wel is er de mogelijkheid om voor de zogenaamde bodemisolatie te kiezen. Hierbij wordt materiaal op de bodem van de kruipruimte aangebracht wat er voor zorgt dat er een droge en dus warme luchtlaag ontstaat. En uiteraard voor een isolerende werking zorgt.

Vochtproblemen bij isolatie

Veel mensen zijn in de veronderstelling dat isoleren het risico op schimmelvorming met zich meebrengt. Dit is niet juist. Zeer belangrijk is wel dat er een goed ventilatiesysteem aanwezig is. Er ontstaat condens doordat warme binnenlucht tegen koude ramen aankomt. Wanneer u luchtroosters laat aanbrengen kan de overtollige lucht worden afgevoerd. Uiteraard kunt u hiernaast ook vaker de ramen openzetten.

Overige voordelen isolatie

Behalve dat isolatie ervoor zorgt dat uw woning met minder energie verwarmt kan worden, bezorgt het uw woning tevens een beter energielabel. Dit verhoogt weer de waarde van uw huis. Tevens is er de mogelijkheid om isolatiemaatregelen mee te nemen in uw hypotheek.

Subsidie

Er zijn talloze gemeenten die subsidies verstrekken zodat u uw woning voordelig kunt laten isoleren. Deze subsidies worden verstrekt aan woningeigenaren, maar ook aan woningcorporaties en particuliere verhuurders. Soms is het ook mogelijk dat in plaats van de gemeente, juist de provincie of de overheid een subsidie verstrekt. De site www.energiesubsidiewijzer.nl is hier speciaal voor opgezet: simpelweg door het invoeren van de plaatsnaam waar u woont kunt u al zien wat de mogelijkheden zijn.

Wellicht kunt u ook uw voordeel ermee doen om eens het artikel 'verscheidene redenen hoog elektraverbruik' eens door te nemen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Miriiam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verwarming een graadje lager kunnen zettenVerwarming een graadje lager kunnen zettenU kunt geld besparen en het milieu minder belasten door goed te letten op uw gasverbruik. Aan de andere kant wilt u niet…
Ervaringen met de petroleumkachelErvaringen met de petroleumkachel35% minder gasverbruik levert een besparing van circa 245,- Euro op. Over het gebruik van een petroleumkachel vindt veel…
Inzicht in energieverbruik: Energie Manager OnlineInzicht in energieverbruik: Energie Manager OnlineJe wilt inzicht in je energieverbruik want misschien kun je wel energie gaan besparen. Dus ga je meterstanden bijhouden,…
Jaarrekening energiebedrijf te hoog: bezwaar makenAls je denkt dat de afrekening van je gas- of elektriciteitsrekening niet klopt en je dus te veel moet betalen, wat doe…
Hoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelHoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelEen hoog rendement ketel, in de volksmond ook wel HR ketel genoemd, genereert relatief meer warmte dan een traditionele…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hr_ketel
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Isolatie_(afscherming)
  • http://www.isolatie.org/
  • http://www.isolatie.org/isolatiemateriaal.htm
  • http://www.eigenhuis.nl/downloads/Meestgestelde-vragen-Nuon

Reageer op het artikel "Verscheidene redenen hoog gasverbruik"

Infoteur: Miriiam
Laatste update: 15-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Hoge energierekening
Schrijf mee!